arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

سومین طوفان شدید اقیانوس اطلس؛ چه عاملی میلتون را قدرتمند ساخت؟

آب‌های گرم خلیج مکزیک در سال جاری در تبدیل سریع تندباد «میلتون» به یک طوفان قدرتمند موثر بودند. مرکز ملی توفند ایالات متحده میلتون را به‌عنوان سومین طوفان اقیانوس اطلس با سریع‌ترین شدت‌گیری در تاریخ ثبت کرده است. به گفته دانشمندان، افزایش سریع قدرت میلتون، نمونه‌ای جدید از روندی نگران‌کننده است که طی آن تغییرات اقلیمی نه تنها باعث ایجاد طوفان‌های پرقدرت‌تر می‌شوند، بلکه این کار را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آب‌های گرم خلیج مکزیک در سال جاری در تبدیل سریع تندباد «میلتون» به یک طوفان قدرتمند موثر بودند. مرکز ملی توفند ایالات متحده میلتون را به‌عنوان سومین طوفان اقیانوس اطلس با سریع‌ترین شدت‌گیری در تاریخ ثبت کرده است.
 
به گفته دانشمندان، افزایش سریع قدرت میلتون، نمونه‌ای جدید از روندی نگران‌کننده است که طی آن تغییرات اقلیمی نه تنها باعث ایجاد طوفان‌های پرقدرت‌تر می‌شوند، بلکه این کار را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.
 
چه عاملی سبب قدرت طوفان می‌شود؟
 
زمانی که بادها به طوفان تبدیل می‌شوند، انرژی خود را از گرمای آب‌های سطحی می‌گیرند. هرچه آب گرم‌تر باشد، انرژی بیشتری برای طوفان فراهم می‌شود.
 
دمای آب‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی در حال افزایش است. در چهار دهه گذشته، اقیانوس‌ها حدود ۹۰ درصد از گرمای ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را جذب کرده‌اند.
 
امسال نیز به دلیل تغییرات اقلیمی شاهد آب‌های گرم هستیم و پیش‌بینی می‌شود که رکورد گرم‌ترین میانگین دمای هوای جهان در سال ۲۰۲۴ ثبت شود.
 
خدمات تغییرات اقلیمی «کوپرنیک» اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که گرمایش جهانی در ۱۲ ماه گذشته ۱.۶۲ درجه از دوران پیشاصنعتی بالاتر رفته است.
 
قدرت طوفان بر اساس سرعت پایدار بادهای آن تعریف می‌شود. سرعت باد طوفان درجه یک بین ۱۱۹ تا ۱۵۳ کیلومتر بر ساعت است و طوفان خطرناک درجه پنج حداقل دارای سرعت باد ۲۵۲ کیلومتر بر ساعت است.
 
تفاوت بین قدرت و شدت‌گیری طوفان چیست؟
 
وقتی طوفان به سرعت قدرت می‌گیرد، دانشمندان از اصطلاح «شدت‌گیری سریع» استفاده می‌کنند. زمانی که سرعت بادهای پایدار طوفان در طی ۲۴ ساعت حداقل ۵۶ کیلومتر در ساعت افزایش یابد، گفته می‌شود که طوفان به شدت‌گیری سریع دست یافته است. این حالت می‌تواند درجه طوفان را دو واحد بالاتر ببرد.
 
طوفان میلتون در روز دوشنبه به‌عنوان سومین طوفان با شدت‌گیری سریع در اقیانوس اطلس شناخته شد، زیرا سرعت بادهای آن بیش از دو برابر معیار شدت‌گیری سریع افزایش یافت و در کمتر از یک روز از طوفانی گرمسیری به طوفان درجه ۵ تبدیل شد.
 
به گفته گرگوری فولتز، متخصص اقیانوس‌نگاری فیزیکی از اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، شدت گیری سریع میلتون به دلیل وجود آب‌های گرم خلیج مکزیک همراه با شرایط جوی «تقریبا قطعی» بود.
 
بنابر مطالعه‌ای که در سال گذشته بر اساس مقایسه داده‌های سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ با سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۰ انجام شد، احتمال تبدیل طوفان درجه یک به درجه سه تنها در ۳۶ ساعت در طوفان‌هایی که در اقیانوس اطلس شکل می‌گیرند، بیش از دو برابر شده است.
 
بنابر این مطالعه، به طور کلی احتمال شدت‌گیری سریع طوفان‌های اقیانوس اطلس ۲۹ درصد بیشتر است. این در حالی است طوفان‌های خلیج مکزیک کند‌تری دارند. در واقع هر زمانی که شرایط مساعد باشد، آب‌های گرم منجر به شدت‌گیری طوفان‌ها می‌شوند.
 
طبق داده‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، آب‌های سطحی خلیج مکزیک در طول دو تابستان گذشته با رسیدن به دمای رکورد ۳۲ درجه سانتیگراد رکورد جدیدی ثبت کرده‌اند.
 
خلیج مکزیک در اواسط سپتامبر و تنها چند هفته قبل از شکل‌گیری میلتون گرم‌ترین زمان در فصل را ثبت کرد.
 
آندرا گارنر، محقق دانشگاه روآن نیوجرسی گفت: «تماشای شدت‌گیری میلتون در روز گذشته خیره‌کننده بود.» بنابر محاسبات او نرخ شدت‌گیری میلتون در ۱۲ ساعت و همچنین ۲۴ ساعت از ۹۹ درصد نرخ‌های طوفان‌ها در اقیانوس اطلس بالاتر بود.
 
چرا شدت‌گیری سریع نگران‌کننده است؟
 
طوفان‌های دریایی می‌توانند تلفات و هزینه‌های بسیاری برجای بگذارند. از سال ۱۹۸۹ تا کنون همه ۱۰ بلای پرهزینه ایالات متحده طوفان‌ها بوده‌اند.
 
اگرچه افزایش قدرت سریع میلتون خیره‌کننده بود، اما این اتفاق زمانی رخ داد که طوفان هنوز با ساحل فاصله بسیاری داشت و ساکنان فلوریدا چند روز فرصت داشتند تا محل را تخلیه کنند.
 
اما وقتی طوفانی در نزدیکی ساحل شدت می‌گیرد، ممکن است فرصت کافی را در اختیار ساکنان قرار ندهد.
 
طوفان «اوتیس» سال گذشته مکزیک را شوکه کرد. این طوفان تنها چند ساعت پیش از برخورد به ساح ل از یک طوفان گرمسیری تبدیل به درجه پنج شد و چند ده نفر را به کام مرگ فرستاد.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان