arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

هشدار نارنجی برای جنوب کشور؛ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران به‌ویژه در جنوب کشور و احتمال رانش کوه همچنین وقوع سیلاب هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران به‌ویژه در جنوب کشور و احتمال رانش کوه همچنین وقوع سیلاب هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: پنج‌شنبه (۱۹ مهر) وقوع رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید و در نواحی مستعد گردوخاک در جنوب غرب کرمان و شمال هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداریِ اکید از اسکان و بر پا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی مد نظر قرار گیرد.

حاکمیت این شرایط جوی جمعه (۲۰ مهر) در ارتفاعات و دامنه در شمال و شرق هرمزگان، جنوب غرب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان، شنبه (۲۱ مهر) در گیلان، اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، جنوب غرب کرمان و شرق فارس و یکشنبه (۲۲ مهر) در اردبیل، گیلان، دامنه و ارتفاعات مازندران، شمال شرق آذربایجان شرقی و مرکز و جنوب غرب کرمان انتظار می‌رود.

در این وضعیت آب و هوایی احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، احتیاط در محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظرات بینندگان