arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۷ مهر ۱۳۸۰: پیام مهم آمریکایی‌ها و پاسخی که تهران داد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: شب میهمان رهبرى بودم.گفتند، آمريكايى‌ها بعد از شروع حمله، پيام فرستادند كه مرزهاى ايران را نقض نخواهندكرد و خواسته‌اند اجازه داده شود كه اگر هواپيمايى از آنها آسيب ديد و در ايران سقوط كرد، آنها بتوانند براى نجات آنها وارد خاك ايران شوند كه به آنها جواب داده شده، در چنين وضعى به خود ما اطلاع دهند كه خودمان اقدام كنيم. از تأسيس پارلمان دانش‌آموزى، اظهار نارضايتى‌كردند وگفتند، وزارت آموزش و پرورش  فريبكارى كرده و نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار ‌داده؛ زيرا گفته است كه خود اعضاى انجمن‌هاى اسلامى دانش‌آموزان اقدام مى‌كنند و بعداً معلوم شد كه اين ادعا درست نيست.گفتند، در جمع آنها اسمى از پارلمان نبرده‌اند و گفته‌اند، سياست را به مدرسه‌ها نكشانند. گفتم، براى آنها همين ملاقات كافى است، زيرا امضاى مشروعيت آن است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۱۷ مهر ۱۳۸۰: براى مراسم بزرگداشت شهداى نيروى انتظامى شميران،به حسينيه شماره دو جماران رفتيم. گزارش دادند كه ناجا [نیروی انتظامی]، حدود 13 هزار شهيد و 21 هزار جانباز و دو هزار و 600 آزاده و شميران 65 شهيد دارد. سخنرانى مفصلى دربارة اهميت امنيت و نقش ناجا در تأمين امنيت داشتم و با اشاره به ناامنى جهانى و انتقال ناامنى‌ها به آمريكا گفتم، اينك آمريكا با اين راه، در منطقه ناامنى را دامن مى‌زند.   
 
پيش از ظهر، آقاى [سیدمهدی] خاموشى، ریيس جديد سازمان تبليغات اسلامى‌آمد و براى برنامه و سياست در دوره جديد، مشورت‌كرد. عصر آقايان دكتر فرهادى و [علی‌اکبر حسینی] محراب، [معاون اطلاعات و امنیت اقتصادی و مبارزه با فساد] از وزارت اطلاعات، براى توضيح پرونده برادر آقاى [مسیح] مهاجرى آمدند و گفتند، بعضى از سودطلبان از طریق ارتباط با نمايندگان مجلس، آنها را وادار به دادن طرح‌هاى نامناسب مى‌كنند؛ منجمله طرح آخر،حذف وثيقه ملكى در مقابل وام‌هاى بانكى. نوارى از مذاكرات تلفنى آن افراد را ارایه دادند. 
 
سردار [قاسم] سليمانى، [فرمانده نیروی قدس سپاه] آمد.از لبنان برگشته و فردا به افغانستان مى‌رود.گفت، آمريكا دنبال آن است كه يك دولت مستقل براى فلسطينى‌ها در بخشى از اراضى اشغالى را سرمايه صلح كند و [یاسر] عرفات پذيرفته، ولى گروه‌هاى جهادى،آتش‌بس اعلام شده را به هم زدند و بنا دارند مانع شوند.گفت، آقاى [کمال] خرازى، [وزیر امورخارجه]، در سفر به لبنان، قرار ملاقات با حزب‌الله در دفتر آقاى [سیدحسن] نصرالله، [رهبر جنبش حزب‌الله لبنان] را لغوكرده كه باعث رنجش آنها شده و سپس در سفارتخانه ايران، ملاقات انجام شده است.گفت، به آمريكايى‌ها به خاطر طرح [محمد] ظاهرشاه اعتراض شده و آنها گفته‌اند، ظاهرشاه را براى مديريت افغانستان، صالح نمى‌دانند و بيشتر به جبهه شمال چشم دارند. در مورد سياست نظامى جبهه شمال، مشورت كرد.گفتم، اولويت را به پاكسازى شمال از طالبان بدهند و هزاره‌جات را به منطقه شمال وصل‌كنند. 
 
شب میهمان رهبرى بودم.گفتند، آمريكايى‌ها بعد از شروع حمله، پيام فرستادند كه مرزهاى ايران را نقض نخواهندكرد و خواسته‌اند اجازه داده شود كه اگر هواپيمايى از آنها آسيب ديد و در ايران سقوط كرد، آنها بتوانند براى نجات آنها وارد خاك ايران شوند كه به آنها جواب داده شده، در چنين وضعى به خود ما اطلاع دهند كه خودمان اقدام كنيم. از تأسيس پارلمان دانش‌آموزى، اظهار نارضايتى‌كردند وگفتند، وزارت آموزش و پرورش  فريبكارى كرده و نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار ‌داده؛ زيرا گفته است كه خود اعضاى انجمن‌هاى اسلامى دانش‌آموزان اقدام مى‌كنند و بعداً معلوم شد كه اين ادعا درست نيست.گفتند، در جمع آنها اسمى از پارلمان نبرده‌اند و گفته‌اند، سياست را به مدرسه‌ها نكشانند. گفتم، براى آنها همين ملاقات كافى است، زيرا امضاى مشروعيت آن است.  
 
در مورد اهداف و آثار لشكركشى آمريكا مذاكره كرديم. به اين نظر رسيديم كه آمريكا در فكر كارهايى بيش از مسأله طالبان و افغانستان است و اشتباه كرده است؛ نه در افغانستان و نه در جاى ديگر، موفق نخواهد شد و احتمال اينكه به عنوان حمايت از حزب‌الله و فلسطينى‌ها، مزاحم ايران شود، يا تحريم و محاصره و يا برخورد وجود دارد و براى دوطرف گران تمام خواهد شد. در مورد پرونده ناصر [واعظ] طبسى مذاكره شد. ايشان گفتند، قبلاً به آقاى طبسى تذكر داده بودند، ولى ايشان جدى نگرفته‌اند وگفتند، اسم آقاى [عبدالله] نورى، [وزیر سابق کشور و مدیرمسئول روزنامه خرداد]، از ليست عفوى‌ها درآورده شده است.  
 
امروز حملات موشكى و هوايى به افغانستان، با شدت بيشتر ادامه داشت و تظاهرات اعتراض‌آميز، به صورت گسترده‌تر و تُندتر، در شهرهاى بيشتري از همه قاره‌هاى جهان عليه آمريكا انجام شده است. به نظر مى‌رسد، اين اعتراضات آمريكا را تحت فشار قرار خواهد داد و دولت پاكستان هم از سوى مردم معترض، تحت فشار جدى است و اقدام به بازداشت و حبس خانگى شخصيت‌ها كرده است.
نظرات بینندگان