arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۱ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۶ مهر ۱۳۸۰: از مصاحبه پر سروصدای بن لادن تا موج سوم حمله آمریکا به افغانستان

خاطرات هاشمی رفسنجانی: مصاحبه بن‌لادن [با شبکه خبری الجزیره]، موج قابل توجهى در دنيا به راه انداخته و حضور و صحبت دو نفر از همكارانش هم به چهره‌سازى افراد ديگر، براى تداوم نهضت تفسير شده است؛ آقايان ايمن‌ظواهرى، به عنوان معاون و سليمان بوغيث، به عنوان سخنگو، مطالب تُندى گفتند و معلوم شده كه اين نوار براى انتشار بعد از شروع حمله احتمالى آمريكا، تهيه شده بوده. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۶ مهر ۱۳۸۰: موج سوم حمله به افغانستان، ساعتي قبل از صبح زود انجام شد. دو موج حمله در شب انجام شده بود و گفته شد كه هدف زدن مراكز نظامى و دفاعى و مراكز تروريست‌ها و طالبان است و موج چهارم در ساعت نُه شب آغاز شد.  
 
ديشب تلويزيون الجزيره، در يك اقدام جالب، مصاحبه‌اى از [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] كه به ادعاى الجزيره، ساعتى قبل از حمله ضبط شده بود، پخش كرد. بن‌لادن، خدا را شكركرد كه در یازده سپتامبر از آمريكا انتقام گرفت وگفت، آمريكا ديگر روى امنيت را نخواهد ديد و آب خوش از گلوى آمريكايى‌ها پايين نخواهد رفت؛ مگر اينكه كلاً آمريكا از كشورهاى اسلامى خارج شود و حق فلسطينى‌ها داده شود. اين اظهارات بر تشويش مردم آمريكا افزوده و بعضى‌ها از پخش اين اظهارات بن‌لادن انتقاد كرده‌اند.گرچه بعضى‌ها مى‌گويندكه به منظور مشروع جلوه‌دادن جنگ، پخش شده است. 
 
آمريكا و انگليس، هدف را حذف طالبان عنوان كردند و طالبان گفتند، حملات اقدامات تروريستى است. پاكستان و چين، رياكارانه گفتند، اميد دارند به مردم افغانستان صدمه وارد نشود.  ايران و عراق، حمله را محكوم كردند و كشورهاى اروپايى تأييد كردند. طالبان اعلام كردند كه آسيبى به ملاعمر، [رهبر طالبان] و بن‌لادن، [رهبر القاعده]، وارد نشده و جبهه اسلامى متحد شمال، حمله را تأييد كرد.  
 
در پاكستان، در چند شهر تظاهرات وسيعى به نفع طالبان انجام شد و در شهركويته درگيرى با پليس بود و خرابى‌هايى به بار آمد. در اندونزى، آلمان، ايتاليا و خيلى جاهاى ديگر چنين تظاهراتى انجام شده است. طالبان اعلام كردند، حدود 37 كشته داشته‌اند و چهار هواپيماى آمريكايى را ساقط كرده‌اند، ولى اين ادعاها تأييد نشده. تحركات جبهه شمال هم شروع شده است. در غزه، فلسطينى‌ها عليه آمريكا تظاهرات كردند كه با پليس [تشكيلات] خودگردان درگير شدند و جمعى كشته و زخمى و دستگير شدند و تعجب از ياسر‌ عرفات است. در فيليپين با سه انفجار پى در پى، سه هتل منهدم شد. معلوم نيست مرتبط با مسایل افغانستان باشد. 
 
آيت‌الله خامنه‌اى، امروز در ديدار ائمه جمعه، حمله شديدى به آمريكا كردند و من هم در ملاقات با سفير تونس، انتقاد شديدى از تجاوز آمريكا به افغانستان داشتم.  او گفت كه موضع تونس، شبيه ايران است و استقلال ايران را ستود.  
 
مصاحبه بن‌لادن [با شبکه خبری الجزیره]، موج قابل توجهى در دنيا به راه انداخته و حضور و صحبت دو نفر از همكارانش هم به چهره‌سازى افراد ديگر، براى تداوم نهضت تفسير شده است؛ آقايان ايمن‌ظواهرى، به عنوان معاون و سليمان بوغيث، به عنوان سخنگو، مطالب تُندى گفتند و معلوم شده كه اين نوار براى انتشار بعد از شروع حمله احتمالى آمريكا، تهيه شده بوده. 
 
آقاى عليرضا نورى، [نماینده تهران]، براى استفسار در مورد عفو احتمالى برادرش آمد و گفت آقاى [عبدالله] نورى، [وزیر سابق‌کشور] هم چون خيلى‌ها، از نتيجه‌بخش‌بودن اقداماتش مأيوس شده و گفته که اگر آزاد شود، سكوت خواهدكرد. گفت، به طوركلى خيلى از نمايندگان و مردم و دانشگاه‌ها هم مأيوس‎ و سرخورده‌اند و روزنامه‌ها هم ديگر رونقى ندارند.گفت، دادگاه ويژه [روحانیت] او را خواسته كه در نامه‌اى بنويسد كه بنا ندارند ديگر كتاب شوكران [اصلاح] را منتشر كنند و اضافه‌كردكه ديگر خريدار هم ندارد. 
 
آقاى سيروس شرافت، [عضو هیأت مدیره شرکت کابل‌سازی ابهر] آمد وگفت، وضع كارخانه كابل‌سازى‌ ابهر خوب است و ماشين‌آلات فاز دوم را وارد كرده‌اند و از بانك‌ها انتقادكرد. عصر، جمعى از علماى آذربايجان [شرقی]، [آقايان نوبرى، اسحاق سرايى، احمد غروى و رسول مشهدى]، عضو [جامعه] روحانيت مبارز استان آمدند و از كمى امكانات مالى جامعه روحانيت گفتند و استمدادكردند.  
 
آقاى [محمد] سعيدى‌كيا كه اخيراً مسئول بنياد مسكن شده آمد. گزارشي از برنامه‌ها داد و براى رونق بيشتر كار استمداد كرد. جالب است كه بعد از وزارت [مسکن و شهرسازی]، اين سمت را پذيرفته است و خواست كه در مورد حوادث جارى منطقه، تحليلى ارایه دهم.گفتم، منطقه مى‌تواند آبستن حوادث خطرناكى  باشد؛ بايد هوشيار باشيم. 
 
در ايتاليا، دو هواپيما به هم خوردند و 118 نفر كشته شدند. درگرجستان، هلى‌كوپتر متعلق به سازمان ملل سقوط‌كرد و 10 نفر كشته شدند. امروز و امشب، وقت زيادى صرف خواندن اخبار كردم. دلم براى مردم مظلوم افغانستان سوخت. عفت هم گريه كرد. تفسيرهايى مبنى بر مشكل‌بودن راه آمريكا آغاز شده و از كم‌اثر بودن حملات هوايى و موشكى.
 
صدام حسين، [رییس‌جمهور عراق]، ديشب گفته است، دشمنى‌ها عليه اعراب، ريشه در كينه‌توزى ايرانى‌ها دارد؛ وزارت امورخارجه جوابش را داد.
نظرات بینندگان