arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۲ مهر ۱۳۸۰: استعفای نمایندگان کردستان در اعتراض به تعیین استاندار غیربومی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: مسأله استعفاى نمايندگان كردستان، در اعتراض به تعيين استاندار غيربومى، هنوز مورد توجه است. [آقای عبدالواحد موسوی‌لاری]، وزيركشور، امروز در مراسم معرفى استاندار جديد در سنندج از اقدام نمايندگان انتقادكرد و [آقای عبدالله رمضان‌زاده]، استاندار سابق كردستان هم -كه اكنون دبير هیأت دولت است- عمل آنها را نكوهش‌كرد؛ احتمالاً آنها هم مقابله به مثل‌كنند. مرتباً بيانيه‌هاى تأييد عمل نمايندگان، از سوى جريان‌ها و دستجات كُردى منتشر مى‌شود و بعضى نمايندگان استان‌هاى ديگر هم به همين دليل معترض‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۱۲ مهر ۱۳۸۰: در دفتركوشك‌كار مى‌كردم. براى استفاده از استخر و انجام ورزش شنا كه اطبا توصيه كرده‌اند، پنج‌شنبه‌ها اینجا هستم. اين ساختمان، در زمان برگزارى [اجلاس سران سازمان] كنفرانس اسلامى [در سال 1375] در تهران، به عنوان محل اقامت يكى از سران در نظر گرفته شده بود كه بعداً دفتركار رییس مجمع شد. به توصيه شوراى عالى امنيت ملى، قرار شده هميشه در يك دفتركار نباشم. 

مسأله استعفاى نمايندگان كردستان، در اعتراض به تعيين استاندار غيربومى، هنوز مورد توجه است. [آقای عبدالواحد موسوی‌لاری]، وزيركشور، امروز در مراسم معرفى استاندار جديد در سنندج از اقدام نمايندگان انتقادكرد و [آقای عبدالله رمضان‌زاده]، استاندار سابق كردستان هم -كه اكنون دبير هیأت دولت است- عمل آنها را نكوهش‌كرد؛ احتمالاً آنها هم مقابله به مثل‌كنند. مرتباً بيانيه‌هاى تأييد عمل نمايندگان، از سوى جريان‌ها و دستجات كُردى منتشر مى‌شود و بعضى نمايندگان استان‌هاى ديگر هم به همين دليل معترض‌اند.

جمع زيادي از كارگران كارخانجات نساجى در اصفهان، در مقابل استاندارى تجمع اعتراض‌آميز داشتند و اهانت‌هایى به مجلس‌كردند؛ به خاطر تصويب قانون جديد كه به نساجى‌ها اجازه مى‌دهد، برخلاف قانون‌كار،كارگران را اخراج كنند. شعارهاى بدى مثل «اي مجلس بى‎‌غيرت»، يا «مرگ بر مجلس» و يا «اصلاح‌طلب‌ها شرم‌تان باد» و... سر دادند و با نيروهاى انتظامى درگير شدند و به پاسگاه پليس حمله‌كردند. ديروز هم چنين اجتماعى داشتند. در شهرهاي ديگر هم آغاز شده و بيانيه و نامه‌ها زياد است.

يك هواپيماى روسى، حامل 66 مسافر و 12 خدمه كه از اسرایيل به سوى روسيه مى‌رفت، در درياى سياه سقوط‌كرد و همه سرنشينان‌كشته شدند. اسرایيل از ترس، تمامى پروازهاى از مبدأ تل‌آویو را متوقف كرده است. ابتدا هم گفته شد، در هواپيما انفجارى رُخ داده و يك خلبان هواپيماى ارمنستان كه از منطقه در حال عبور بوده گفته، انفجار را مشاهده‌كرده. بالاخره ارتش اوكراين اعلام‌كردكه يكى از موشك‌هايى‌كه در مانور در كريمه رها كرده، به هواپيما اصابت كرده است. 

آمريكا همچنان طبل جنگ مى‌زند. [کالین پاول]، وزير دفاع‌اش، دركشورهاى عربى خليج فارس، براى توجيه و درخواست‌كمك آنهاست و [تونی بلر]، نخست‌وزير انگليس هم به همين منظور در روسيه است و فردا به پاكستان مى‌رود؛گويا هنوز نتوانسته‌اند كشورهاى منطقه را راضى‌كندكه از فضا يا فرودگاه‌شان استفاده شود و خبرى هم‌كه در مورد موافقت اُزبكستان منتشرشده بود، تكذيب شد.گفتند،كمك‌هاى غيرنظامى مى‌كنند. مى‌خواهند پنج ميليارد دلار از بدهى‌هاى تركيه را ببخشند؛ براى جلب همكارى و كمك و شايد هم عمداً به تأخير مى‌اندازند، به منظور آماده‌كردن مخالفان طالبان و نيز تسليم‌شدن طالبان، براى تحويل بن‌لادن، بدون جنگ. 

[گلبدین] حكمتيار، [رهبر حزب اسلامی افغانستان]، اعلام كرده كه در مقابل آمريكا مى‌ايستد. در بنگلادش، حزب مخالف در انتخابات پيروز شده، ولى خانم [شیخ] حَسینه [واجد، رهبر حزب عوامی‌لیگ]، نتيجه انتخابات را نپذيرفته است.

نظرات بینندگان