arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۴۹: شاه گفت شنیدی نیکسون ۲۵ هواپیمای فانتوم مورد تقاضای اسرائیل را نخواهد داد؟

یادداشت‌های اسدالله علم: امروز شاهنشاه صبح کار کردند برنامه شرفیابی بود مطابق معمول اول وقت من شرفیاب شدم اول فرمایش شاهنشاه این بود که شنیدی نیکسون ۲۵ هواپیمای فانتوم مورد تقاضای اسرائیل را نخواهد داد؟ عرض کردم شنیدم، ولی خیلی شرط‌ها گذاشته است که بعد‌ها بتواند بدهد از جمله این که اگر روس‌ها کمک بیشتری [به اعراب]بکنند در این کار تأمل نخواهد کرد. فرمودند به هر حال مطلب جالبی است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 

 

«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.

 

۲ فروردین ۱۳۴۹: امروز شاهنشاه صبح کار کردند برنامه شرفیابی بود مطابق معمول اول وقت من شرفیاب شدم اول فرمایش شاهنشاه این بود که شنیدی نیکسون ۲۵ هواپیمای فانتوم مورد تقاضای اسرائیل را نخواهد داد؟ عرض کردم شنیدم ولی خیلی شرط ها گذاشته است که بعدها بتواند بدهد از جمله این که اگر روسها کمک بیشتری [به اعراب] بکنند در این کار تأمل نخواهد کرد. فرمودند به هر حال مطلب جالبی است. پس از آن مذاکرات با سفیر آمریکا را به من فرمودند که تقریباً همان مسائلی بود که وسیله پیام توسط من فرموده بودند. به اضافه این که فرمودند به او گفتم برای شما در فروش اسلحه مسأله پول مطرح است که چه جور تهیه شود و در اختیار ما قرار گیرد [ولی] برای ما مسأله حیات و ممات است بنابراین صحبت پول مطرح نیست من از هر کجا باشد ولو به قیمت گرسنگی خودمان پول را تهیه خواهم کرد.

.... امشب [به] تماشای فیلم نبرد بریتانیا Battle of Britain که.... جنگ هوایی معروف لندن در تابستان ۱۹۴۲ است که.... نیروی هوایی آلمان - لوفت وافه - را عده کوچکی خلبان انگلیسی شکست دادند رفتم خیلی عالی بود از صحبتهای معروف چرچیل این است.

نظرات بینندگان