arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
یک فعال صنفی کارگران:

قطع بیمه کارگران ساختمانی» نقطه پایان ندارد؛ ادعا می‌کنند «ما آمدیم شما نبودید»/ از پابند الکترونیک استفاده کنید

روح الله محمدی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بندرگز گفت: متاسفانه با اینهمه اعتراض از جانب فعالان صنفی و انجمن‌ها و ارائه راهکار در مورد نحوه شناسایی کارگران، بی‌عدالتی همچنان ادامه دارد؛ هنوز شاهد قطع بیمه کارگران ساختمانی از سمت تامین اجتماعی بعضاً به بهانه‌ی عدم شناسایی در محل کار یا محل سکونت هستیم؛ بازرس ادعا می‌کند آمدیم نبودید!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: یک فعال صنفی کارگران ساختمانی از قطع بیمه تامین اجتماعی این کارگران انتقاد کرد.

«روح الله محمدی» رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بندرگز از برخورد تامین اجتماعی با کارگران ساختمانی انتقاد کرد. او گفت: سازمان تامین اجتماعی نه تنها سهمیه جدید برای بیمه کارگران و استادکاران ساختمان اختصاص نداده بلکه برخورد مناسبی هم ندارد؛ مدام به بهانه‌های واهی بیمه کارگران محروم و زحمتکش ساختمان را قطع می‌کنند.

محمدی در ارتباط با رویکردهای نامناسب تامین اجتماعی افزود: سختگیری‌ها و بهانه جویی‌ها جهت بازرسیِ بیمه‌ای از کارگران ساختمانی، هم بی‌نظیر است و هم عجیب! انگار این کارگران که از حق قانونی خودشان یعنی بیمه تامین اجتماعی برخوردار شده‌اند، خدای ناکرده جرم و جنایتی مرتکب شده‌اند یا مجرمِ قابل پیگرد هستند!

به گفته این فعال صنفی، مشخص نیست کارگران ساختمانی چه هیزم تری به مدیران سازمان تامین اجتماعی فروخته‌اند که این چنین شمشیر را از رو بسته و دم به دم به دنبال قطع بیمه این کارگران هستند.

رئیس سابق کانون کارگران ساختمانی استان گلستان ادامه داد: متاسفانه با اینهمه اعتراض از جانب فعالان صنفی و انجمن‌ها و ارائه راهکار در مورد نحوه شناسایی کارگران، بی‌عدالتی همچنان ادامه دارد؛ هنوز شاهد قطع بیمه کارگران ساختمانی از سمت تامین اجتماعی بعضاً به بهانه‌ی عدم شناسایی در محل کار یا محل سکونت هستیم؛ بازرس ادعا می‌کند آمدیم نبودید!

محمدی ضمن انتقاد از برخورد پلیسی با کارگران ساختمانی می‌گوید: توقع دارند کارگر از بام تا شام در محل کار خود حاضر باشد حال آنکه با توجه به رکود سنگین ساخت و ساز که در سال‌های اخیر در کشور حاکم شده، کارگران ساختمانی روزهای متوالی در هر هفته و گاهی یک یا دو هفته از هر ماه را بیکارند؛ این بیکاری ناخواسته آیا دلیلی‌ست برای اینکه بیمه کارگران ساختمانی قطع شود؟!

او با تاکید بر اینکه در مخمصه انداختنِ کارگرانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و دست‌شان به دهان‌شان نمی‌رسد، اصلا درست و منصفانه نیست؛ اضافه می‌کند: پیشنهاد می‌دهیم تامین اجتماعی مانند قوه قضائیه جهت رصد افراد از پابند الکترونیک استفاده کند تا شاید این بهانه نیز برطرف شود و دیگر بیمه کارگران مظلوم ساختمان را به بهانه‌ی «ما آمدیم شما نبودید» قطع نکنند!

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بندرگز در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به لزوم تقویت تشکل‌های کارگری و ارتقای جایگاه اجتماعی آن‌ها اشاره کرد و در این رابطه گفت: متاسفانه تشکل‌های کارگریِ استان گلستان در سراشیبی ضعف و فروپاشی قرار دارند. علیرغم تغییر وزیر کار، متاسفانه هنوز مدیرکل و معاونانِ حوزه روابط کار در استان گلستان از دولت قبل به یادگار مانده اند؛ اگر قرار است اوضاع بهتر شود، باید رویکردهای مدیریتی از اساس تغییر کند. غیر از این باشد، در بر همان پاشنه‌ی سابق خواهد چرخید.

محمدی در مورد اتفاقات رخ داده در حوزه تشکل‌های کارگری بیشتر توضیح داد: در سه سال گذشته اتفاقات بدی در حوزه تشکل‌های کارگری در استان گلستان رخ داده و نقش مدیر روابط کار استان در مهندسی کردن انتخابات را پررنگ کرده؛  تشکل‌های کارگری به این مسئله اعتراض بسیار کردند؛ با اینحال مدیر کل اعتراضات را نشنیده قلمداد کرده و توجهی به تشکل‌های صنفی و نقش بی‌بدیل آن‌ها در قانون نداشته است که این بی‌توجهی عامدانه منجر به سقوط و فروپاشی تشکل‌های کارگری شده و ضربه بزرگی به جامعه‌ی کارگری استان گلستان وارد آورده است.  

رئیس سابق کانون کارگران ساختمانی استان گلستان در پایان یک خواسته مطرح می‌کند: از آنجایی که اکثر تشکل‌های کارگری استان گلستان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری  از مسعود پزشکیان حمایت کردند، کمترین خواسته این جامعه درد کشیده این است که هرچه سریع‌تر مدیرکل و مدیر روابط کار استان و همچنین رویکردها و سیاست‌گذاری‌های مدیریتی در راستای بهبود وضعیت جامعه کارگری و ارتقای جایگاه تشکل‌های صنفی تغییر کند تا شاید امید در دل این کارگران درد کشیده زنده شود، تا شاید تشکل‌های کارگری بتوانند قد راست کنند و از حقوق بر باد رفته‌ی کارگران دفاع کنند.

نظرات بینندگان