arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

۱۵ دشت استان مرکزی در وضعیت ممنوعه/ ۴ شهرستان رکورددار کسری مخزن

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی طی چهار سال اخیر، بارندگی‌ها تأثیر مثبتی در بهبود منابع آب زیرزمینی نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی طی چهار سال اخیر، بارندگی‌ها تأثیر مثبتی در بهبود منابع آب زیرزمینی نداشته است.

حسین اسدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت دشت‌های ممنوعه استان و اینکه این بارش‌ها چه تاثیری بر روی دشت‌ها داشته است، اظهار کرد: از مجموع ۱۵ دشت استان مرکزی با توجه به رصد ماهیانه وضعیت افت سطح آب با استفاده از چاه‌های مشاهده‌ای، پنج دشت، ممنوعه و ۱۰ دشت، ممنوعه بحرانی است.

وی افزود: در حال حاضر کسری مخازن سالیانه دشت‌های استان حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب و کسری مخازن تجمعی(دوره آماری ۳۵ ساله) حدود ۵.۷ میلیارد متر مکعب است که بیشترین افت و کسری مخازن مربوط به دشت‌های اراک، ساوه، کمیجان و زرندیه است.

اسدی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی در چهار سال اخیر، بارندگی‌ها تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت دشت‌ها نداشته و راهکار این است که میزان برداشت از منابع آبی زیرزمینی متناسب با ظرفیت دشت‌های مذکور باشد.

وی گفت: در برنامه‌های مصوب و ابلاغی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور و استان، پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز، تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها، اجرای الگوی کشت مناسب هر دشت، اجرای طرح‌های نوین آبیاری، جایگزینی کشت گلخانه‌ای به جای کشت سنتی و ... دیده شده است.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در خصوص چاه‌های غیرمجاز استان نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۳ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب‌المنفعه شد و ۲۱۰ حلقه چاه غیر مجاز دیگر باید پر شود.

وی درخصوص میزان مصرف منابع آبی استان در بخش کشاورزی از طریق چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه گفت: در بخش کشاورزی تعداد دو هزار حلقه چاه مشمول فرم یک بوده که حدود ۵۰ درصد آن تعیین تکلیف شده و مابقی در دست اقدام است.

وی به برنامه‌های هدف‌گذاری شده در خصوص مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده‌ اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان راهکار استفاده بهینه از منابع تدوین شده و علاوه بر موارد فوق راهکارهایی نظیر رعایت ساعت کارکرد مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌ها، رعایت تنظیم و رعایت الگوی کشت مناسب برای هر یک از دشت‌ها، ایجاد تشکل‌های کشاورزی، عدم انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب، عدم کشت محصولات آب بر نظیر لوبیا و ... در دشت‌های بحرانی نیز وجود دارد.

اسدی در پاسخ به این پرسش که آیا کار تحقیقاتی در خصوص بهره وری منابع آب استان انجام شده است، گفت: در سنوات گذشته در جهاد کشاورزی مطالعاتی انجام شد، همچنین اساتید دانشگاه اراک در گروه آب مطالعاتی در این خصوص داشته‌اند که لازم است نتیجه این مطالعات مطرح و سازوکار عملیاتی برای اجرای راهکارهای به دست آمده اندیشیده شود.

نظرات بینندگان