arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۹ مهر ۱۳۸۰: گزارش محسن مدیر عامل مترو از تفاهم با چین برای فاینانس توسعه مترو

خاطرات هاشمی رفسنجانی: [امروز تعطیل بود.] در منزل بودم. بستگان براى ديدار عيد ميلاد امام على(ع) آمدند. محسن، [رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مترو] گفت،مترو با چين به تفاهمي براي فاينانس توسعه مترو رسيده كه براى هركيلومتر با تجهيزات كامل و هدوى چهار دقيقه يك قطار، حدود 30 ميليون دلار با 51 درصد ساخت داخل در نظرگرفته شود و از وزارت نفت دنبال مي‌كند كه براى هر سفر، به خاطر صرفه‌جويى در مصرف سوخت، 10 سنت يارانه در نظر بگيرندكه بازپرداخت فاينانس چين را تأمين مى‌كند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۹ مهر ۱۳۸۰: [امروز تعطیل بود.] در منزل بودم. بستگان براى ديدار عيد ميلاد امام على(ع) آمدند. محسن، [رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مترو] گفت،مترو با چين به تفاهمي براي فاينانس توسعه مترو رسيده كه براى هركيلومتر با تجهيزات كامل و هدوى چهار دقيقه يك قطار، حدود 30 ميليون دلار با 51 درصد ساخت داخل در نظرگرفته شود و از وزارت نفت دنبال مي‌كند كه براى هر سفر، به خاطر صرفه‌جويى در مصرف سوخت، 10 سنت يارانه در نظر بگيرندكه بازپرداخت فاينانس چين را تأمين مى‌كند. 
 
خبرى از منابع اسپانيا پخش شد كه امروز حمله به افغانستان آغاز مى‌شودكه تأييد نشده است. معلوم نيست كى و چگونه عمليات آمريكا آغاز مى‌شود. طالبان مى‌گويند، بن‌لادن، [رهبر القاعده]،  را در اختيار دارند و آمريكا گفته كه باور ندارد. در پيشاور پاكستان، امروز جمعيتى از افاغنه به اسم همبستگى ملى تشكيل شده كه هوادار ظاهرشاه  است و هدف خود را حفظ يكپارچگى و صلح و رفاه در افغانستان اعلام كرده؛ معلوم است با حمايت آمريكا، مى‌خواهند بر محور ظاهرشاه، مردم را جمع كنند. هم اكنون در ايتاليا، مذاكرات فشرده‌اى با ظاهرشاه در جريان است و جبهه متحد شمال هم با آنها مذاكره مى‌كنند؛ البته [برهان‌الدین] ربانى، [رییس‌جمهور دولت مجاهدین] و نيز ملاعمر، [رهبر طالبان] گفته‌اند، ظاهرشاه، صلاحیت و قدرت اداره افغانستان را ندارد. 
 
بن‌لادن، [رهبر القاعده]، بيانيه‌اى داده و دخالت خود در انفجارات آمريكا را تكذيب كرده و قول مقابله به مثل در صورت حمله آمريكا را داده است. طالبان هم اعلام كرده‌اند، آمريكا در افغانستان كارى از پيش نمى‌برد و حتى در صورت سقوط طالبان، مردم افغانستان آمريكا را مثل شوروى فلج خواهندكرد. مانور [نظامی] عمان و انگليس در درياى عرب آغاز شده و به بهانه مانور بزرگ، ده‌ها ناو جنگى و هواپيماى انگليس به منطقه آمده‌اند. 
 
امشب اعلام شد كه مذاكرات ائتلاف شمال با ظاهرشاه، در ايتاليا به نتيجه رسيده و توافق شده است، شوراى عالى وحدت ملى تشكيل شود و سپس با تشكيل لویه‌جرگه [= مجلس بزرگ]، رهبر افغانستان را انتخاب نمايند و طبعاً با جمعيت همبستگى ملى كه امروز در پيشاور پاكستان تشكيل شد، بى‌ارتباط نيست. به نظر مى‌رسد كه آمريكا با جنگ روانى و تظاهر به جنگ، درصدد ايجاد جايگزين براى طالبان است. 
 
اعلام شده، فردا يهوديان افراطى، سنگ بناى هيكل سليمان را به معبد مى‌برند.در بيت‌المقدس غربى، انفجارى رخ داد و جهاد [اسلامی] فلسطين، مسئوليت آن را پذيرفت.
نظرات بینندگان