arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

دیدبان امنیت افغانستان: طالبان در ۳ سال ۴۵ بار با کشور‌های همسایه درگیر شده است

نهاد «دیدبان امنیت افغانستان» در گزارشی اخیر خود اعلام که نیرو‌های طالبان در سه سال اخیر دستکم ۴۵ بار با کشور‌های همسایه افغانستان درگیری مرزی داشته‌اند. بر اساس آمار این نهاد، طالبان ۱۹ بار با پاکستان، ۱۶ بار با ایران و ۱۰ بار با کشور‌های آسیای میانه درگیر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: نهاد «دیدبان امنیت افغانستان» در گزارشی اخیر خود اعلام که نیروهای طالبان در سه سال اخیر دستکم 45 بار با کشورهای همسایه افغانستان درگیری مرزی داشته‌اند.
 
بر اساس آمار این نهاد، طالبان 19 بار با پاکستان، 16 بار با ایران و 10 بار با کشورهای آسیای میانه درگیر شده‌ است.
 
این نهاد با نشر گزارشی اعلام کرد که درگیری‌های مرزی طالبان با کشورهای همسایه «سبب 100 کشته و 67 زخمی، شامل تمام طرف‌ها به شمول افراد ملکی شده است».
 
نهاد «دیدبان امنیت افغانستان» که متعلق به مقام‌های امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان است، درگیری‌های مرزی میان طالبان و همسایگان را در جریان سه سال حکومت این گروه (15 آگست 2021- 15 آگست 2024) بررسی کرده است.
 
در گزارش آمده است که عوامل تنش‌ها «به دلیل نا آشنایی طالبان با موضوعات مرزی صورت گرفته است».
 
این نهاد گزارش داد که در بعضی موارد این تنش‌ها و درگیری‌ها «به علت تحرکات گروه‌های تروریستی از داخل خاک افغانستان بر علیه همسایگان» صورت گرفته است.
 
تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان از جمله کشورهای آسیای مرکزی اند که با طالبان در سه سال اخیر درگیری مرزی داشته‌اند.
این گزارش نشان داد که حدود 90 درصد تنش‌های مرزی با همسایگان به درگیری نظامی منجر شده است.
 
«دیدبان امنیت افغانستان» افزود که در سال 2022 بمباران هواپیماهای پاکستانی در ولایت خوست و کنر منجر به کشته و زخمی شدن 50 تن، که بیشترین آنها افراد ملکی بودند.
نظرات بینندگان