arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳

تیم منتخب هفته پنجم لیگ برتر

مهره‌های شاخص و تعیین کننده در کسب موفقیت تیم‌ها در جمع برترین‌های هفته جای گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رقابت‌های هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که پرسپولیس پس از دو شکست متوالی مقابل شاگردان سیدمجتبی حسینی در دو تقابل اخیرش، توانست آلومینیوم را با نتیجه دو بر صفر شکست بدهد و شرایط بهتری پیدا کند تا دو مدافع و یک مهاجم هم در جمع 11 ستاره برتر داشته باشد.

ملوان انزلی برد ارزشمندی در خانه برابر شمس‌آذر به دست آورد که عملکرد دو بازیکن عقب زمین این تیم قابل توجه‌تر از مهره‌های هجومی بود و تراکتور با جبران شکست اخیرش توانست در خرم‌آباد از سد خیبر عبور کند و یک پله پایین‌تر از سپاهان قرار بگیرد تا این تیم‌های برنده، هر کدام دو نماینده در جمع بهترین‌ها به خود اختصاص بدهند.

فولاد خوزستان با برتری مقابل هوادار تهران، ذوب‌آهن با گلزنی هافبک با تجربه خود و تساوی ارزشمند برابر سپاهان، نساجی مازندران با متوقف کردن استقلال در قائم‌شهر و آبی‌های پایتخت با نمایش موثر چپ‌پای تعویضی خود به یک امتیاز رسیدند تا هر کدام یک نماینده در تیم منتخب هفته پنجم لیگ برتر به خود اختصاص بدهند که اسامی آنها و شرح عملکردشان را در ادامه می‌خوانید:

مهارتوپگلر

حبیب فرعباسی (ملوان)
بعد از حادثه ناگوار درگذشت یکی از هواداران ملوان در هفته چهارم لیگ برتر، شاگردان مازیار زارع با انگیزه مضاعف به مصاف شمس‌آذر رفتند تا پیروزی در هفته پنجم را تقدیم خانواده مرتضی خائفی کنند. حبیب فرعباسی، دروازه‌بان ۲۷ ساله ملوان به‌مانند تمام چهار هفته ابتدایی، نقش پُررنگی در پیروزی دو بر صفر تیمش مقابل شمس‌آذر داشت. فرعباسی که در هفته چهارم مقابل سپاهان هم نمایش تحسین برانگیزی ارائه کرده بود، در مصاف با شمس‌آذر موفق به مهار ضربه پنالتی امیرمحمد نسایی شد. ارزش کار فرعباسی زمانی به چشم می‌آید که بدانید نسایی در هفته نخست، پنالتی خود را مقابل سیدحسین حسینی وارد دروازه استقلال کرد، اما در دوئل با فرعباسی کاملا ناکام ماند. ضربه دقیق نسایی در ثانیه‌های پایانی نیمه اول به سمت راست دروازه ملوان نشانه گرفته شد اما حبیب با واکنش تماشایی توپ را مهار کرد و با دفع مناسب توپ حتی اجازه استفاده از ریباند را به بازیکنان شمس‌آذر نداد و نمایش موثری در طول 90 دقیقه داشت.

2085115

دفاعمدافعان

محمدرضا رضایی (ملوان)
ازجمله بازیکنان محبوب سعید دقیقی است که فصل گذشته برای شمس‌آذر به میدان می‌رفت و در تعطیلات تابستانی به همراه همین مربی به انزلی آمد، اما بعد از فسخ قرارداد این مربی، مجبور شد در ملوان بماند تا زیرنظر مازیار زارع به کارش ادامه دهد. مدافع ۲۳ ساله ملوان در مصاف با تیم سابقش شب درخشانی را پشت سر گذاشت و به عقیده کارشناسان، شاید گل فصل فوتبال ایران را نیز در دقیقه ۱۸ وارد دروازه محمدامین رضایی کرد. شوت سرکش و تماشایی رضایی با قوس زیبا دروازه شمس‌آذر را فرو ریخت و ۱۰ دقیقه بعد هم از محوطه جریمه و با همکاری رضا غندی‌پور بار دیگر دروازه شمس‌آذر را فرو ریخت تا اصطلاحا در این مسابقه دبل کرده باشد! آن هم به‌عنوان بازیکنی در پست مدافع میانی!

2083992

موسی کولیبالی (فولاد)
شاگردان یحیی گل‌محمدی پس از سه هفته ناکامی که دو تساوی و یک شکست داشتند، به شدت دنبال کسب سه امتیاز بودند و در حالی که انتظار می‌رفت به راحتی از سد هوادار عبور کنند، این اتفاق نیفتاد و به زحمت و در روزی که فرصت‌سوزی زیادی داشتند، با نمایش مستحکم در خط دفاعی با رهبری موسی کولیبالی گلی دریافت نکردند و در سمت مقابل، با پیشتازی این مدافع بلندقامت و ضربه سر دیدنی او دروازه بنفش پوشان را فرو ریختند و گلزنی کردند. موسی کولیبالی که فصل قبل هم در حملات به تیمش کمک می‌کرد، مقابل هوادار گل سه امتیازی و ارزشمندی زد تا نمایش دفاعی او هم در کنار این گل بیشتر به چشم بیاید.

2084349

گئورگی گولسیانی (پرسپولیس)
آلومینیوم به شدت سعی در باز کردن دروازه پرسپولیس و کسب امتیاز در شهرقدس داشت، اما نمایش بی‌نقص خط دفاعی سرخ‌پوشان به ویژه گئورگی گولسیانی کاری کرد تا آنها برخلاف دو تقابل اخیرشان این‌بار برابر اراکی‌ها گلی دریافت نکنند. ملی‌پوش گرجستانی پرسپولیس که آمادگی بالایی در ترکیب تیمش داشت، بارها در نبردهای هوایی موفق بود و در دوئل‌های زمینی نیز اجازه نداد مهره‌های خوش تکنیک حریف پیشروی داشته باشند و از سوی دیگر با بازی‌سازی از عقب زمین، تیمش را در فاز هجومی هم راه انداخت تا روز خوبی در یک رقابت سخت پشت سر بگذارد.

2085116

دفاعوینگ‌بک‌ها

دانیال اسماعیلی‌فر (تراکتور)
مدافع راست سابق پرسپولیس که در شروع فصل جدید یکی از مهره‌های کلیدی تراکتور برای قرار گرفتن در رده دوم جدول بوده و دو پاس گل داده، دیروز کمی جلوتر از پست دفاع راست بازی کرد و در کنار عملکرد دفاعی موثر با جلوگیری از نفوذ بازیکنان خیبر، تاثیرگذار ظاهر شد و توانست گل دوم و سه امتیازی سرخ‌پوشان تبریزی را با فرار عالی از جناح راست تا محوطه جریمه حریف و استفاده از توپ ریباند شده مهدی ترابی، با شوت سرکش به تور دروازه بچسباند تا سه امتیاز مهم خارج از خانه را برای تیمش به همراه بیاورد.

2085118

میلاد محمدی (پرسپولیس)
یکی از نقاط قوت آلومینیوم نفوذ از سمت راست زمین با بهره‌گیری از سرعت احسان قهاری و محمدامین کاظمیان است که میلاد محمدی در این جدال دشوار توانست 90 دقیقه برابر آنها ایستادگی کند اراکی‌ها برای عبور از مدافع چپ فیکس تیم ملی، روی به پاس بلند پشت مدافعان میانی یا ارسال بیاورند. میلاد محمدی در کنار این عملکرد دفاعی، در فاز هجومی هم عالی کار کرد و پس از ایجاد دو موقعیت خطرناک در نیمه نخست، در نیمه دوم یک پاس گل داد و یک پنالتی گرفت که هر دو را وی‌ای‌آر رد کرد تا بازی درخشان او با تاثیرگذاری روی گل همراه نباشد.

2084069

هافبکهافبک

کمال کامیابی‌نیا (ذوب‌آهن)
ذوب‌آهن در نیمه دوم فشار زیادی روی دروازه سپاهان وارد کرد تا بتواند گل تساوی را بزند که این کار را کمال کامیابی‌نیا پس از حضور تعویضی در زمین انجام داد و در حالی که زمان زیادی برای نجات تیمش نداشت، توانست در لحظات پایانی این اتفاق را رقم بزند. کمال که یک دربی‌باز حرفه‌ای است و به خوبی اهمیت دوئل اصفهانی‌ها را می‌دانست، پس از اضافه شدن به ترکیب ذوب، به شکل بازی این تیم نظم داد و در میانه میدان موثر کار کرد ولی مهم‌ترین کار را در دقیقه 83 انجام داد و توانست توپ ارسالی از جناح چپ را با یک کنترل مناسب و شوت زمینی تبدیل به گل مساوی کند تا ستاره تیمش شود.

2085119

ریکاردو آلوز (تراکتور)
مهندس فصل گذشته لیگ برتر که در دوره جدید این رقابت‌ها هم دو پاس گل در چهار بازی داده و در لیگ قهرمانان آسیا نیز موثر کار کرده بود، نخستین گل فصل خود را در این هفته مقابل خیبر خرم‌آباد به ثمر رساند و خیلی زود تیمش را در این مسابقه پیش انداخت. ریکاردو آلوز در شرایطی که سعی داشت برای اشترکالی موقعیت‌سازی کند، پس از برگشت پاس خود با شوت زمینی، یک گل دیدنی در دقیقه 12 به ثمر رساند و در ادامه بازی هم یک موقعیت عالی دیگر با سانتر از ضربه آزاد ساخت. آلوز با شکل دادن به بازی تیمش در میانه میدان و انتقال توپ به بازیکنان هم‌دست خود، بازیکنان سرعتی و تکنیکی تراکتور را راه انداخت و یکی از ستاره‌های تیمش بود.

2085120

وینگروینگرها

حسین زامهران (نساجی)
فرارهای سریع از سمت راست زمین با استفاده از استارت‌های کاپیتان نساجی یکی از برنامه‌های اصلی ساکت الهامی برای رسیدن به دروازه استقلال بود که بارها نفوذهای این بازیکن، آبی‌ها را به دردسر انداخت و یک ضربه او را سیدحسین حسینی به کرنر فرستاد، اما در لحظات پایانی نیمه نخست حسین زامهران توانست با فرصت‌طلبی در محوطه جریمه استقلال پنالتی بگیرد و تیمش را پیش بیندازد. او در نیمه دوم هم سعی داشت با استفاده از تکنیک و سرعت خود خلق موقعیت کند که در لحظات پایانی دوباره بازی او جلب توجه کرد و نفوذ او منجر به خطا و اخراج روزبه چشمی شد.

2069599

سیدابوالفضل جلالی (استقلال)
جواد نکونام با توجه به در اختیار داشتن دو چپ‌پای با کیفیت و حضور میلاد زکی‌پور و ابوالفضل جلالی در لیست تیمش، تصمیم گرفت تا در نیمه دوم دیدار مقابل نساجی، هر دو بازیکن را در زمین قرار بدهد و جلالی را پس از ورود تعویضی به زمین، در پست وینگر چپ استفاده کند که این تاکتیک او جواب داد. سیستمی که نکونام مقابل نساجی بهره برد، قدرت سمت چپ زمین آبی‌ها را بیشتر از همیشه کرد و جلالی را بیشتر راه انداخت تا یک پاس گل مردود داشته باشد و پس از آن یک گل در ورزشگاه وطنی بزند. حالا بعید نیست سرمربی آبی‌ها این تاکتیک را در ادامه فصل با زوج دو مهره چپ‌پای سرعتی خود در کنار زمین استفاده کند تا ایجاد موقعیت بیشتری داشته باشند.

2083952

مهاجممهاجم

علی علیپور (پرسپولیس)
ستاره خط حمله پرسپولیس در بازگشت به تیم محبوبش انتظار زیادی برای اولین گل فصل کشید و پس از اینکه خوشحالی نافرجامی در نیمه اول دیدار مقابل آلومینیوم انجام داد و یک گل او مردود شد، در نیمه دوم توانست به بهترین شکل از اشتباه بازیکن حریف استفاده کند و با فرصت‌طلبی و دریبل گلر حریف گلزنی داشته باشد. علی علیپور بهترین بازی فصل خود را مقابل آلومینیوم انجام داد که فرارهای تند و تیزش بارها خط دفاعی حریف را آزار داد و در دقیقه 2 مسابقه هم منجر به ایجاد خطا روی او و گرفتن پنالتی برای رسیدن به گل زودهنگام شد تا عملکرد موثرش در خط حمله با این دو اتفاق مهم و نقش روی دو گل قابل توجه باشد.

2084047
نظرات بینندگان