arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
نخستین نشست خبری پزشکیان:

باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود ادامه دهند، پیگیری می‌کنم/پیام من به آمریکا این است که ما به دنبال صدور انقلاب نیستیم / برای رفع تحریم‌ها و FATF نامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم زد/ موشک هایپرسونیک داریم، ولی نوعی که یمنی‌ها شلیک کرده‌اند را نداریم/ جلوی پرونده‌سازی‌ها را خواهیم گرفت/ مسأله فیلترینگ در دستور کار است و آن را در شورای امنیت هم مطرح خواهیم کرد

رئیس جمهور در بخشی از اظهارات خود درباره اینکه پیامتان به  دولتمردان آمریکا چیست گفت: پیام صریح ما برای دولتمردان آمریکا این است که به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای کشور ما توطئه نچینند. وی افزود: ما نه در فکر کشورگشایی و نه در فکر صدور انقلابمان به جایی هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخستین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم لحظاتی قبل آغاز شد.

به گزارش انتخاب، نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران، لحظاتی قبل در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با مجری گری هادی حیدری و بیان نکاتی از سوی سیدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور آغاز شد.

مسعود پزشکیان در ابتدای نخستین نشست خبری خود در جایگاه رئیس جمهور نهم، طی سخنانی اظهار کرد: سوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم.

وی با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

وی ادامه داد: رسول خدا که به مدینه آمد دعوا ها و اختلافات بین قبایل خیلی بود.

بیش از ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی نخستین نشست خبری رئیس جمهور نهم را پوشش می دهند.

پزشکیان گفت: اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کنیم و روابط‌مان را با دنیا  اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم. برای رفع تحریم ها و FAFT نامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم زد.

رئیس جمهور در نخستین نشست خبری خود افزود: می توانیم توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین را اجرایی و عملیاتی کنیم. ما همان شاه راه‌هایی که قبلا در مسیر ابریشم وجود داشت را می‌خواهیم بسازیم.

پزشکیان در ادامه خاطرنشان کرد: در رابطه با رونق تولید، قدم اول آزادکردن و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاران داخلی است. اکثر اتاق‌های بازرگانی گلایه دارند FATF نیست و روندخرید و فروش‌شان گران تمام می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: موشک هایپرسونیک داریم ولی از نوعی که یمنی‌ها شلیک کرده‌اند، این نوع را نداریم. خود یمنی‌ها فناوری موشک را دارند و خودشان دارند تولید می‌کنند. رفتن یک انسان به یمن یک هفته طول می کشد، این موشک چطور رفته آنجا؟

دکتر پزشکیان در واکنش به به سوال روزنامه کیهان گفت: آیات اول را برای شما خواندم. اگر کسی در گذشته بر اساس یک نگاه کاری کرده ولی توانمند است به او بگوییم نمی‌شود الان حضور داشته باشی؟ 

وی ادامه داد: پس چطور وفاق و وحدت کنیم؟ وفاق به این معنی نیست که افراد هیچ گناهی نداشته باشند، این طور که وفاق شکل نمی‌گیرد. فقط مجسمه‌ها اشتباه ندارند.

او اظهار کرد: یکی در گذشته براساس نگاهی که شما دارید موضعی داشته چطوری میتوانیم وفاق کنیم و وحدت داشته باشیم؟ می‌دانید من را به اسم عدم التزام به اسلام برای نمایندگی ردصلاحیت کردند؟ منی در کل زندگی‌ام یک هفته هم مرخصی نرفته‌ام.

پزشکیان همچنین گفت: در گفتگوی تلفنی با ولیعهد عربستان برای حضور در تهران از او دعوت کردیم.

رئیس‌جمهور گفت: ابر پروژه من ایجاد امید و دوباره مردم را به صحنه آوردن است.

پزشکیان افزود: باید از آن حالت که یک عده فکر کنند مملکت مال آن‌هاست و بقیه اگر خوششان نمی‌آید باید از کشور بروند، بیرون برویم. اینجوری نیست که مثلا ما تصور کنیم عقل کل ماییم بقیه مثلاً اگه خوششون نیامد می‌توانند نباشند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جلوی پرونده‌سازی‌ها را خواهیم گرفت. کرسی آزاداندیشی معنی‌اش این نیست که اگر کسی حرفی زد فردا او را از کارش اخراج کنیم. به عنوان مسلمان باید هر حرفی را بشنویم و از بهترین حرف‌ها تبعیت کنیم.

 جمهور خطاب به کشورهای غربی گفت: اگر می‌گویید ما موشک نداشته باشیم، اسرائیل خلع سلاح کنید. ما موشک نداشته باشیم تا مثل غزه هر وقت خواستید بمب بزنید؟ بعد هم اگر خواستیم حرف بزنیم بگویید «خفه شید».

وی ادامه داد: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشی تا بتوانی بمانی .

پزشکیان تأکید کرد: اسرائیل با ترور شهید هنیه می‌خواست ما را به جنگ منطقه‌ای بکشاند اما ما تا حالا خویشتن‌داری کرده‌ایم. حق دفاع از خود را محفوظ می‌دانیم.

رئیس‌جمهور درباره فیلترینگ نیز گفت: وزیر ارتباطات درحال نوشتن یک برنامه است تا بتوانیم چارچوب‌هایی که هست را از بین ببریم. در این باره در شورای امنیت هم صحبت خواهیم کرد.

پزشکیان همچنین در موضوع ارتباط با کشورهای همسایه و آمریکا تاکید داشت: ما می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم. آمریکا هم اگر حق و حقوق ما رو مراعات کند، با او دعوایی نداریم. 

وی ادامه داد: می‌خواهیم در کشورمان در امنیت رشد کنیم، نباید امنیت را از ما بگیرند. ما زیر بار تهدید نمی‌رویم.

رئیس‌جمهور در واکنش به یک خبرنگار که به حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها اشاره کرد نیز گفت: باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود ادامه دهند، پیگیری می‌کنم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اینکه پیامتان به  دولتمردان آمریکا چیست گفت: پیام صریح ما برای دولتمردان آمریکا این است که به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای کشور ما توطئه نچینند.

وی افزود: ما نه در فکر کشورگشایی و نه در فکر صدور انقلابمان به جایی هستیم.

نظرات بینندگان