arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

سی‌ان‌ان: افشای «فعالیت‌های اطلاعاتی» رسانه دولتی روسیه در جهان

سی‌ان‌ان گزارش داده که وزارت خارجه آمریکا اطلاعات محرمانه درباره فعالیت‌های این شبکه تلویزیونی دولتی روسیه را دراختیار خبرنگاران قرار داده که نشان می‌دهد «این شبکه برای عملیات‌های اطلاعاتی در سراسر جهان، به طور کامل، تحت فرمان کرملین است».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: رسانه دولتی «آر تی» (RT) روسیه که وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه آن اعمال کرده است، به گفته واشینگتن، نقش مهمی در جمع‌آوری اطلاعات و همچنین نفوذ مخفیانه روسیه در جهان دارد.

به گزارش «سی ان ان»، وزارت خارجه آمریکا اطلاعات محرمانه درباره فعالیت‌های این شبکه تلویزیونی دولتی روسیه را دراختیار خبرنگاران قرار داده که نشان می‌دهد «این شبکه برای عملیات‌های اطلاعاتی در سراسر جهان، به طور کامل، تحت فرمان کرملین است».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت «با توجه به این اطلاعات جدید که بیشتر آنها از طریق کارکنان این شبکه به ما رسیده، دریافته‌ایم که آرتی قابلیت عملیات سایبری دارد و در عملیات اطلاعاتی، نفوذی و تهیه تجهیزات نظامی دست داشته است.»

مقامات آمریکایی می‌گویند در بیش از یک سال گذشته، این شبکه دولتی روسیه به نهادی برای جمع‌آوری اطلاعات، عملیات تبلیغات سیاسی و نفوذ دولت پوتین تبدیل شده، اما این اتهامات از این حد هم فراتر رفته و همکاری «آر تی» برای تدارک تجهیزات نظامی نیز مطرح شده است.

بلینکن می‌گوید تحت پوشش «آر تی»، اطلاعات جمع‌آوری شده به نهادهای اطلاعاتی روسیه، گروه‌های اقتصادی، نهادهای دولتی و گروه‌های مزدور و نیابتی روسیه می‌رسد. او همچنین ادعا کرد مدیریت این شبکه برای تامین تجهیزات نظامی ارتش روسیه در اوکراین نیز تلاش کرده‌ است

به گفته واشینگتن، «آر تی» روسیه در جمع‌آوری کمک مالی برای تهیه سلاح‌های تک‌تیرانداز، زره‌پوش، دوربین دید در شب، پهپاد، تجهیزات مخابراتی، ژنراتور برق و تجهیزات نظامی برای سربازان روسیه نقش داشته است.

این شبکه برای اظهارنظر درباره این گزارش‌ها، پاسخی طعنه‌آمیز به «سی‌ان‌ان» ارسال کرد که «در تمام این مدت، ما از دفتر مرکزی کا گ ب برنامه پخش می‌کردیم».

گزارش تازه درباره فعالیت‌های اطلاعاتی «آر تی»، تنها یک هفته پس از اعلام جرم دادستانی فدرال آمریکا علیه دو کارمند «آرتی» برای ارسال مخفیانه ۱۰ میلیون دلار به یک شرکت آمریکایی برای تقویت محتوای متناسب با تبلیغات سیاسی روسیه، منتشر شده است.

دفتر این شبکه دولتی روسیه پس از اثبات نقش نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، ناچار شد تا به عنوان «عامل خارجی» در آمریکا ثبت شود.

ممنوعیت پخش «آر تی» در اروپا و گسترش فعالیت در آمریکای جنوبی و آفریقا

پخش این شبکه در اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز پس از حمله روسیه به اوکراین و تبلیغات سیاسی به سود روسیه ممنوع شده است. در آمریکا و برخی دیگر از کشورها نیز پخش این شبکه قطع شده است. اما هم‌زمان، فعالیت آن در آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه در حال گسترش است.

«آر‌تی» پیش از این متهم به ایجاد شبکه‌ای در رسانه‌های اجتماعی تحت پوشش کاربران آمریکایی، برای پیشبرد تبلیغات سیاسی، با کمک یک افسر سازمان اطلاعات و امنیت روسیه، شده بود.

شبکه «آرتی» که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران دارای دفاتر خبری مستقل یا طرف قرارداد برای همکاری است، روز شنبه گفتگویی با آنا بلکینا، معاون سردبیر خود پخش کرد و اتهامات وزارت خارجه آمریکا را تکذیب کرد.

سردبیر این شبکه، مارگریتا سیمونیان که ارمنی‌تبار است، از طرفداران سرسخت پوتین و از نزدیکان به حلقه الیگارشی روس شناخته شده و به دلیل مواضع افراطی خود علیه اوکراین، چهره‌ای بدنام در غرب به حساب می‌آید.

نظرات بینندگان