arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۴ شهریور ۱۳۸۰: حذف شعار مرگ بر آمریکا در نماز جمعه ایران پس از ۱۱ سپتامبر

خاطرات هاشمی رفسنجانی: محافل غربى، از مواضع ايران در خصوص همدردى با آسيب‌ديدگان آمريكايى استقبال كرده‌اند و انتظار تغيير در سياست آمريكا در مقابل ايران را مطرح مى‌كنند؛ به‌خصوص با توجه به حذف شعار مرگ بر آمريكا در نمازجمعه ديروز و يك دقيقه سكوت قبل از مسابقه ايران و بحرين، در ورزشگاه آزادى و جمع شدن جمعى از جوانان، در مراسمى براى آنها در يكى از ميدان‌هاى تهران، توجه زيادى نشان مى‌دهند. دكتر [علی‌اکبر] ولايتى، [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] هم معتقد بود، در اين جهت افراط شده است كه تفسيرهاى اين‌گونه در پى دارد.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۴ شهریور ۱۳۸۰: بناست از دوشنبه، وضع آمريكا عادى شود، ولى بعيد است، بتوانند برمشكلات امنيتى فايق آيند؛ فعلاً مى‌گويند پنج هزار مفقودالاثر دارند كه لابد زيرآوارها مانده‌اند و باران هم آوارها را سنگين‌تركرده است.كنگره آمريكا، 40 ميليارد دلار براى جنگ و ترميم خرابي‌ها به دولت داده است و [جرج دبلیو] بوش، [رییس‌جمهور آمریکا]، اعلام وضع جنگى كرده است. 
 
امروز بعضى رسانه‌ها نوشتند كه دو نفر از خلبانان كه در حملات [یازده سپتامبر] به آمريكا شركت داشته‌اند، از كسانى هستند كه در جنگ ويتنام، براى ارتش آمريكا مى‌جنگيده‌اند و اگر درست باشد، مهم است و نظريه‌اى را كه مى‌گويد، ريشه مسأله در خود آمريكاست، تقويت مى‌كند.
 
محافل غربى، از مواضع ايران در خصوص همدردى با آسيب‌ديدگان آمريكايى استقبال كرده‌اند و انتظار تغيير در سياست آمريكا در مقابل ايران را مطرح مى‌كنند؛ به‌خصوص با توجه به حذف شعار مرگ بر آمريكا در نمازجمعه ديروز و يك دقيقه سكوت قبل از مسابقه ايران و بحرين، در ورزشگاه آزادى و جمع شدن جمعى از جوانان، در مراسمى براى آنها در يكى از ميدان‌هاى تهران، توجه زيادى نشان مى‌دهند. دكتر [علی‌اکبر] ولايتى، [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] هم معتقد بود، در اين جهت افراط شده است كه تفسيرهاى اين‌گونه در پى دارد.  
 
خبرى مى‌گويد كه هواپيماهاى جنگى آمريكا، دركنار گواتر پاكستان، مشغول‌ گشت‌زنى هستند؛ اگر درست باشد، مقدمه حمله به افغانستان است. امروز اعلام شدكه احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع دولت مجاهدین]، درگذشته است و ترور او همزمان با عمليات عليه آمريكا، قابل توجه است؛ با توجه به پيش‌بينى حمله آمريكا به افغانستان.  
 
دكتر ولايتى‌ گفت، امكانات فراوان سلفى‌ها، از لحاظ مالى و تعصب و نيروهاى انسانى، داراي عقبه حركات بن‌لادنى و چچنى‌هاست. اسرایيل، غزه را محاصره كرده و قرار ملاقات شيمون پرز با [یاسر] عرفات، با دستور [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسراییل]،  لغو شد.
نظرات بینندگان