arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

طرح تل‌آویو برای کوچاندن فلسطینی‌ها و الحاق شمال غزه به اسرائیل

منابع اسرائیلی اعلام کردند مقامات ارشد ارتش این کشور در حال بررسی طرحی برای تبدیل شمال نوار غزه به یک منطقه نظامی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: منابع اسرائیلی اعلام کردند مقامات ارشد ارتش این کشور در حال بررسی طرحی برای تبدیل شمال نوار غزه به یک منطقه نظامی هستند.

به گزارش سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل، این طرح شامل انتقال 200 هزار فلسطینی از شمال نوار غزه به جنوب است تا این منطقه برای همیشه تحت کنترل کامل تل‌آویو باقی بماند. این برنامه در حالی مطرح می‌شود که میانجی‌هایی مانند مصر، قطر و آمریکا به شدت در تلاش هستند تا بن‌بست مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در نوار غزه را برطرف کنند.

تقسیم نوار غزه

اسامه محمود، مشاور ارشد دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش مصر، در پاسخ به پرسش «العربیه» که چرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قصد دارد چنین اقدامی انجام دهد، گفت: «اسرائیل در حال حاضر به دنبال تقسیم نوار غزه به سه بخش است تا به تدریج آن را به خاک خود ملحق کند.»

او همچنین به انتصاب «العاد گورین» به‌عنوان مسئول هماهنگی امور انسانی در شمال غزه به جای «آنروا» اشاره کرد و گفت: «او مانند سرهنگ هشام ابراهیم که در کرانه باختری فعالیت می‌کند، عمل خواهد کرد.»

این نظامی مصری اضافه کرد: «اگر اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل تایید شود، این اقدام شباهت زیادی به عملیات‌های قبلی ارتش اسرائیل از زمان آغاز حمله به غزه دارد. محور نتزاریم، که از دریای مدیترانه تا گذرگاه نتزاریم امتداد دارد، حدود6.5 کیلومتر طول دارد و نوار غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.»

شرط غیرممکن نتانیاهو

این مقام نظامی مصر بیان کرد: «یکی از دلایل اصلی حمایت از این طرح، اصرار نتانیاهو بر عدم بازگشت ساکنان آواره شمال نوار غزه است. به‌ویژه ساکنان مناطقی مانند بیت لاهیا، بیت حانون، جبالیه، شجاعیه و شهر غزه که به دلیل درگیری‌ها به جنوب نوار غزه فرار کرده‌اند.»

او تاکید کرد که نتانیاهو این شرط را به‌عنوان پیش‌شرطی برای پذیرش آتش‌بس تعیین کرده است.

اسامه محمود افزود: «تمرکز ارتش اسرائیل بر بمباران مرکز نوار غزه، جایی که بیشتر آوارگان شمالی در آنجا پناه گرفته‌اند، نشان می‌دهد که مقامات تل‌آویو قصد دارند با فشار بیشتر، این آوارگان را مجبور کنند به سمت جنوب بروند تا شمال غزه به منطقه‌ای امن برای خودشان تبدیل شود.»

پیش‌بینی اجرای طرح

مشاور ارشد دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش مصر در ادامه گفت: «سرعت اجرای این طرح ممکن است به واکنش‌های جامعه بین‌المللی و اعتراضات نسبت به این برنامه بستگی داشته باشد.»

او همچنین تاکید کرد که نتانیاهو پس از پایان جنگ به دنبال گسترش شهرک‌سازی و الحاق شمال نوار غزه به اسرائیل است.

چند هفته پیش نیز منابع اسرائیلی از طرحی به نام «طرح ژنرال‌ها» خبر دادند. این طرح توسط گیورا آیلند، رئیس سابق بخش عملیات ارتش اسرائیل و مشاور نظامی نتانیاهو در جنگ غزه، تهیه شده است.

بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود. در مرحله اول، ساکنان باقی‌مانده در شمال غزه به جنوب کوچانده می‌شوند و این منطقه به یک منطقه نظامی بسته تبدیل می‌شود. در مرحله دوم، این روند برای ساکنان دیگر بخش‌های غزه نیز انجام خواهد شد.

این طرح از سوی گروهی از افسران نیروی ذخیره ارتش اسرائیل و حامیان ایده‌های راست‌گرای افراطی مانند ژنرال آیلند، که به حمایت از انتقال فلسطینی‌ها از غزه به سینای شمالی مصر معروف است، پشتیبانی می‌شود.

نظرات بینندگان