arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲۴ شهریور ۱۴۰۳؛ از سناریو‌ی جایگزینی اتباع خارجی به جای نخبگان ایرانی مهاجرت کرده تا توضیح ایران درمورد ذرات اورانیوم کشف شده در دو مکان ادعایی آژانس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نیرو‌های امنیتی عربستان از تردد‌های مسئولان ایرانی در حج فیلم می‌گرفتند
سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در آستانه سفرهای عمره، با اشاره به محدودیت‌های عربستان در زمان حج تمتع، گفت: نیروهای امنیتی عربستان از تمام ترددهای مسئولان ایرانی تصویربرداری می‌کردند و در چادرهای ایرانی برای مراسم «برائت از مشرکین» دوربین نصب کرده بودند. 

هیچ مستشار ایرانی در مصیاف سوریه آسیب ندیده
سفارت ایران در واکنش به ادعای برخی از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که طی بمباران مصیاف سوریه توسط رژیم صهیونسیتی، هیچ مستشاری ایرانی آسیب ندیده است. براساس این گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی در روز  پنجشنبه مدعی شدند که این رژیم «در جریان حمله اخیر خود  به منطقه مصیاف سوریه، با استفاده از چتربازان اقدام به اسارت مجموعه‌ای از سربازان از جمله دو ایرانی کرده است». 

ادعای امریکا: روسیه این ماه اولین محموله از صد‌ها موشک بالستیک را از ایران دریافت کرد
معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید که آنچه در اوکراین شاهد آن هستیم تهاجم روسیه است که بزرگترین خطر از نوع خود را برای کل اروپا به همراه دارد. او ادعا کرد که  روسیه این ماه اولین محموله از صد‌ها موشک بالستیک را از ایران دریافت کرد. 

توضیح ایران درمورد ذرات اورانیوم کشف شده در دو مکان ادعایی آژانس
محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تاکید کرد که ایران توضیحات خود را در مورد علل احتمالی وجود ذرات اورانیوم در دو مکان ادعایی ارائه کرده است. با توجه به این واقعیت که ایران هنوز نتوانسته هیچ دلیل فنی برای حضور ذرات اورانیوم بیابد، منطقی است که عناصر احتمالا خارجی، مانند خرابکاری و/یا اقدام مخرب، در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند.

فینالیست مسابقات دختر شایسته سوئیس در مخلوط کن خمیر شد
یک زن ۳۸ ساله سوئیسی که در سال ۲۰۰۷ به فینال مسابقات دختر شایسته سوئیس رسیده بود، به طرز فجیعی به دست شوهرش کشته شد. بر پایه نتیجه کالبد شکافی، شوهر این زن که کریستینا یوکسیموویچ نام داشت، ابتدا او را خفه کرده و بعد از بریدن اندام‌ها و قطعه قطعه کردن او، تکه‌های جسدش را درون دستگاه مخلوط‌ کن انداخته و خمیر کرده است. 

احمد خاتمی: بیعت با امام زمان این است که با حجاب‌ها در اکثریت باشند
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بیعت با امام زمان (عج) جدای از بیعت با ولی فقیه نیست و مسأله مهم امروز اطاعت از جانشین ولی عصر (عج) یعنی ولی فقیه است. وی ابراز کرد: بی دینی را برخی الگو می‌دانند و بیعت با امام زمان این است که با حجاب‌ها در اکثریت باشند و پای دین خود بایستند.

صدیقی: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: آبروی هم را نبریم و پای هم را نگیریم و برای هم پرونده درست نکنیم. دل هم را نسبت به یکدیگر چرکین نکنیم و ایثار و محبت داشته باشیم. وی با بیان اینکه خداوند اهل توبه را محبوب خود معرفی کرده است، اظهار کرد: خداوند گنهکار را دعوت خصوصی می‌کند و او را می بخشد. همه بنده خدا، اثر خدا و خلق خداوند هستیم. هرکدام از ما نسبت به یکدیگر باید عشق بورزیم. 

تکرار ادعای جلیلی توسط علم الهدی
علم‌الهدی، امام جمعه مشهد یادآور شد: اینکه با آمریکا و اروپا بنشینیم و با مذاکره بخواهیم دست از تحریم اقتصادی ما بر دارند مثل این است که در میدان جنگ برویم به طرف مقابل بگوییم «خواهش می‌کنیم اسلحه خود را زمین بگذارید»، تحریم اسلحه آمریکاست، شما بروید بگویید اسلحه خود را زمین بگذارید؟ او با تکرار ادعای جلیلی ادعا کرد: بعد از برجام ۱۳۰۰ تحریم جدید اضافه شد. 

آمریکا علیه عوامل ایران برای هک ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام جرم می‌کند
آسوشیتدپرس نوشت: وزارت دادگستری ایالات متحده در حال آماده کردن اعلام جرم کیفری در ارتباط با هک ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، از سوی ایران است. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از دو منبع آگاه، ضمن اعلام این خبر، نوشت هنوز مشخص نیست این اعلام جرم چه زمانی ممکن است انجام شود، یا دقیقاً چه کسی یا کسانی را هدف قرار خواهد داد. 

۵۰ درصد مدارس تهران از منظر آتش‌نشانی ناایمن هستند
۱۰ روز دیگر مدارس بازگشایی می‌شود، رئیس سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که از هر ۲ مدرسه پایتخت یکی ناایمن است. رئیس سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که از نظر ایمنی حریق هم مدارس را مورد بررسی قرار داده‌ایم، اما «وضعیت خوبی ندارند» و از سال گذشته تاکنون حتی یک پرونده مبنی بر اینکه مدرسه‌ای اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده به دست ما نرسیده است. 

سناریو‌ی جایگزینی اتباع خارجی به جای نخبگان مهاجرت کرده
احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با وضعیت ساماندهی اتباع در کشور، اظهار داشت: سناریو‌هایی در خصوص حجم مهاجرین در ایران شنیده می‌شود که یکی از این سناریو‌ها این است که با توجه به گستردگی مهاجرت نخبگان، پزشکان و جوانان ایرانی به خارج از کشور، برخی از مقامات ما بی علاقه نیستند که اتباع را جایگزین نخبگان و جوانان ما کنند. 

پزشکیان: چرا مسلمان ها نتوانند از پاکستان و افغانستان سوار قطار شود و به نجف و کربلا و مکه و مدینه بروند؟
رئیس جمهور گفت: وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم اروپایی‌ها نزدیک به صد سال همدیگر را می‌کشتند، اما همین کشور‌های اروپایی حالا با هم توافق کردند و به پول واحد رسیدند و بین هم ارتباط مستمر برای منافع خود رسیده‌اند.   شما می‌توانید سوار قطار شوید و از فرانسه به همه جای کشور‌های اروپایی سفر کنید. چرا مسلمان‌ها نتوانند از پاکستان و افغانستان سوار قطار شود و به نجف و کربلا و مکه و مدینه بروند؟ 

معرفی مدلی از هوش مصنوعی که مانند آدمیزاد قادر به استدلال است
شرکت «اوپن‌اِی‌آی»، پیشرو در زمینه توسعه هوش مصنوعی، از راه‌اندازی محصول جدید خود خبر داد؛ مدلی از هوش مصنوعی که قابلیت استدلال‌های پیچیده‌ را دارد و قادر است مسائل دشواری در حوزه‌های ریاضیات، برنامه‌نویسی و علوم را حل کند.این محصول جدید که با نام «صفر یک» شناخته می‌شود، نشان‌دهنده گامی بزرگ به سمت دستیابی به شناخت انسانی در ماشین‌ها است. 

کشف گوردخمه‌های زرتشتی در آفریقا
یک تیم بین‌المللی از محققان گوردخمه‌های سنگی مرموزی را در مکانی دورافتاده در جزیره ماداگاسکار پیدا کرده‌اند که می‌گویند احتمالا ریشه زرتشتی دارد. این معماری‌های صخره‌ای در منطقه تنیکی در جنوب ماداگاسکار واقع شده و هیچ نمونه مشابهی از آن‌ها در این جزیره یا سواحل شرق آفریقا تا کنون یافت نشده است. طاقچه‌های سنگ‌تراشی در تنیکی با مکان‌های مختلفی مربوط به مراسم تدفین زرتشتیان در سراسر ایران شباهت دارد که قدمت آن‌ها معمولا به هزاره اول میلاد یا قبل‌تر بازمی‌گردد. 

فرزند اسماعیل هنیه: با ردیابی تلفن همراه پدرم، مکانش را به دقت مشخص کردند
«عبدالسلام هنیه» فرزند شهید اسماعیل هنیه اظهار کرد: «عاملان عملیات ترور، تلفن همراه پدرم را ردیابی کردند و مکان اقامت وی را در یک ساختمان وابسته به سپاه پاسداران ایران  با دقت بسیار بالا و با استفاده از یک موشک هدایت شونده و نه کارگذاشتن بسته انفجاری هدف قرار دادند.» 

نظرات بینندگان