arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۸۷۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
رحمان قهرمانپور، تحلیلگر بین الملل در گفتگو با «انتخاب»:

مناظره ترامپ و هریس از نظر آماری تأثیر اندکی دارد، اما می‌تواند سرنوشت کلی انتخابات را تغییر دهد / ترامپ در مناظره همان ترامپ ۲۰۱۶ بود، اما چون آن دوره ناشناخته بود برای مردم عادی جذاب شد / ترامپ سعی می‌کند آرامش رقیب را برهم بزند؛ هیلاری کلینتون با این تکنیک آشنا نبود / استراتژیست‌ها به ترامپ هشدار داده بودند، اما چون تصور می‌کند در رأی الکترال برنده است، احساس نیاز نسبت به آرا مردد ندارد

رحمان قهرمانپور، تحلیلگر بین الملل می‌گوید: ترامپ شخصیت خودشیفته‌ای دارد و معتقد است تمام دستاورد‌های سیاسی‌اش، متعلق به خود اوست. هریس به او گفت تو رئیس ستاد ارتش را بیرون کردی، اما ترامپ گفت، چون کار بلد نبودند. ترامپ نشان داد که همان ترامپ قدیم است و سعی می‌کند با حمله کردن حرف را از پا دربیاورد. استراتژیست‌ها به ترامپ هشدار داده بودند، اما چون تصور می‌کند در رأی الکترال برنده است، احساس نیاز نسبت به آرا مردد ندارد. کمپین ترامپ انتظار داشت که پیروز شوند، اما هریس پیروز مناظره شد. هریس باید مسیر را ادامه دهد و هنوز عده‌ای در کارامدی او تردید دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دونالد ترامپ و کامالا هریس سه شنبه شب برای اولین بار در صحنه مناظره ریاست جمهوری در فیلادلفیا با یکدیگر روبرو شدند.تا به حال، ستاد انتخاباتی هریس در مورد اینکه آیا او با مناظره دیگری موافقت خواهد کرد یا نه نگران بود اما بلافاصله بعد از این مناظره، خواستار یک مناظره دیگر شد. این موضوع ثابت می‌کند که دموکرات‌ها فکر می‌کنند که سه شنبه شب برای هریس شب خوبی بود.
 
به جهت بررسی موضوع فوق، «انتخاب» گفتگویی انجام داده با رحمان قهرمانپور، کارشناس کمپین‌های انتخاباتی و تحلیلگر بین الملل، که در ادامه مشروح آن را می خوانیم: 
 
 ارزیابی کلی شما از مناظره ترامپ و هریس چیست؟ 
 
در این مناظره خانم هریس فراتر از حد انتظار ظاهر شد. انتظاری که جمهوری خواهان درست کرده بودند و دموکرات‌ها نیز آن را تقویت کردند. دموکرات‌ها عمدتاً سطح انتظار از هریس را پایین آوردند و جمهوری خواهان نیز در این تله گرفتار شدند و گفتند هریس سخنور خوبی نیست. قبل از مناظره این بحث فراگیر شد که هریس ضعیف ظاهر می‌شود و نظرسنجی‌ها این را نشان می‌دهد که 60 درصد رای‌دهندگان تصور می‌کردند هریس بازنده است. در مناظره‌ها هرچه انتظار از یک نامزد بیشتر باشد، ارزیابی موفقیت او توسط رای‌دهنده مردد سخت است. اگر رای‌دهنده مردد انتظار چندانی از یک نامزد نداشته باشد و آن نامزد متوسط هم ظاهر شود، رای‌دهنده مردد عملکرد او را خوب تلقی می‌کند. 
 
 ترامپ عصبی ظاهر شد اما هریس مسلط صحبت کرد، ترامپ به برخی حرف‌های کلیشه‌ای تکیه کرد و نتوانست هریس را به بایدن بچسباند، نظر شما چیست؟ 
از این نظر خانم هریس فراتر از انتظار ظاهر شد اگرچه ضعف‌هایی داشت. در کل آنطور که جمهوری خواهان گفته بودند ضعیف ظاهر نشد و در تله حملات مکرر و برق‌آسا ترامپ و تحقیر‌های او گرفتار نشد. هریس در ابتدا مناظره تحت فشار بود اما به خاطر تمرین زیادی که قبل از مناظره داشت، تکنیک‌های مناظره را بهتر اجرا کرد. هریس نه تنها در دام ترامپ نیفتاد بلکه حملاتی به او داشت و در یک مورد هم ترامپ عصبی شد. مشکل ترامپ چند مورد از جمله بحث مهاجران غیرقانونی بود او جمله طنزآلودی را گفت و مطرح کرد که مهاجرین سگ و گربه و حیوانات خانگی می‌خورند. این موضوع باعث شد حمله ترامپ مؤثر واقع نشود اما خانم هریس درباره سقط جنین حمله مؤثری به ترامپ کرد. 
 
این مناظره چقدر روی انتخابات اثر گذاشت؟ 
 
در مورد میزان اثرگذاری مناظره باید توجه کنیم که فاصله دو رقیب کمتر از سه درصد است. در یک نگاه کلی این مناظره از نظر آماری تأثیر اندکی دارد. چون رقابت خیلی نزدیک است، این اثر اندک هم می‌تواند سرنوشت کلی انتخابات را تغییر دهد. ما ایالت‌هایی داشتیم که بایدن با 6 هزار رأی برنده شد. نظام انتخابات آمریکا به شکلی است که اگر یک نفر 300 رأی هم بیشتر بیاورد آرا کل ایالت را به دست می‌آورد. بنابراین با وجود تأثیرگذاری اندکی که مناظره‌ها از نظر آماری روی انتخابات دارند، به دلیل نظام الکترال و رقابت نزدیک دو نامزد، جا به جایی چند هزار رأی بر سر این مناظره، می‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع یکی از نامزد‌ها تغییر دهد. 
 
این مناظره چه تفاوتی با مناظره ترامپ و بایدن در سال 2020 و مناظره ترامپ و کلینتون داشت؟ 
 
مناظره ترامپ و هریس چند تفاوت با مناظره 2016 و 2020 داشت. ترامپ دیگر یک چهره تازه و ناشناخته نبود، در نتیجه به تعبیر بازاریابان سیاسی، کار او سخت بود. بازاریابان سیاسی می‌گویند وقتی یک کالا چندین سال در بازار است و مصرف‌کننده آن را استفاده می‌کند، بهره وری آن کاهش می‌یابد. ترامپ همان ترامپ 2016 بود اما چون آن دوره ناشناخته بود برای مردم عادی جذاب شد. به مرور زمان ترامپ جذابیت سیاسی را از دست داد؛ فراموش نکنید که ترامپ فقط یک انتخابات را برنده شده است. او در کنگره 2018 و انتخابات 2020 و 2022 باخته است. ترامپ یک کمپینر حرفه‌ای نیست اما سبک خاصی دارد و گلوله‌وار حرف‌هایی می‌زند. ترامپ سعی می‌کند آرامش رقیب را برهم بزند. کلینتون با این تکنیک آشنا نبود و شکست خورد اما هرچه این سمت آمدیم، استراتژیست‌های حزب دموکرات او را بیشتر تحلیل کردند. ترامپ بر خلاف هریس به حرف مشاوران گوش نکرد در نتیجه خانم هریس در دام او نیوفتاد. فقدان تماشاچی در استودیو نیز برعلیه ترامپ بود چون وقتی کسی او را تشویق نمی‌کند، خسته می‌شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر کسانیکه مناظره را دیده‌اند، معتقدند که برنده خانم هریس است. 
 
  آیا ترامپ تصور چنین صحنه‌ای را نمی‌کرد؟ آیا هریس دست کم گرفته شده بود؟ 
 
ترامپ شخصیت خودشیفته‌ای دارد و معتقد است تمام دستاورد‌های سیاسی‌اش، متعلق به خود اوست. هریس به او گفت تو رئیس ستاد ارتش را بیرون کردی اما ترامپ گفت چون کار بلد نبودند. ترامپ نشان داد که همان ترامپ قدیم است و سعی می‌کند با حمله کردن حرف را از پا دربیاورد. استراتژیست‌ها به ترامپ هشدار داده بودند اما چون تصور می‌کند در رأی الکترال برنده است، احساس نیاز نسبت به آرا مردد ندارد. کمپین ترامپ انتظار داشت که پیروز شوند اما هریس پیروز مناظره شد. هریس باید مسیر را ادامه دهد و هنوز عده‌ای در کارامدی او تردید دارند.
نظرات بینندگان