arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳

چسب زدن دهان روش عجیب برای خواب بهتر، اما ریسکش چیست؟

به تازگی افراد زیادی ادعا می‌کنند چسب زدن دهان به داشتن خوابی با کیفیت کمک می‌کند؛ اما این ترند جدید چه خطراتی به همراه دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به تازگی افراد زیادی ادعا می‌کنند چسب زدن دهان به داشتن خوابی با کیفیت کمک می‌کند؛ اما این ترند جدید چه خطراتی به همراه دارد؟
راهکرد جدید چسب زدن دهان موقع خواب ادعا می‌کند این کار می‌تواند خشکی دهان را کاهش دهد، از خروپف جلوگیری کند و باعث طولانی‌تر شدن خواب شود، اما نگرانی‌هایی درباره امنیت این راهکرد جدید وجود دارد.

 به نقل از نشیونال جیوگرافیک، خوابیدن با چسب دهان یا چسب پزشکی برای جلوگیری از تنفس دهانی یک ترند محبوب در رسانه‌های اجتماعی است. اولین بار اولیویا تنیسون، سازنده محتوا در فضای مجازی، تجربه خود را از این روش را به اشتراک گذاشت و پس از مدتی کوتاه این روش به ترندی محبوب در فضای مجازی تبدیل شد.

اولیویا در ویدیو جنجالی خود گفت: «من همیشه با دهان باز می‌خوابیدم و مشکلات مختلفی را هنگام خواب تجربه می‌کردم. ناراحتی داشتم. پس از یک شب استفاده از چسب دهان متوجه شدم این روش روتین جدید من خواهد بود و تنها راه نجاتم از مشکلاتم هنگام خواب است. چسب دهان نه تنها دهانم را در طول شب بسته نگه می‌دارد و از خشکی دهانی که قبلاً تجربه می‌کردم جلوگیری می‌کند، بلکه به من کمک می‌کند در طول شب با آرامش بخوابم.»
کسانی که این روش را امتحان کرده‌اند اعتراف می‌کنند برای متوقف کردن خروپف، کاهش تنفس دهانی و برای برخی تغییر شکل صورتشان فوق العاده بوده است. برخی ویدیو‌ها در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند چسب زدن دهان شکل خط فک را بهبود می‌بخشد و باعث از بین رفتن غبغب می‌شود. با این وجود متخصصان می‌گویند هیچ شواهد پزشکی ثابت شده‌ای درباره این تغییرات وجود ندارد. در واقع چسب زدن دهان ممکن است باعث بوجود آمدن مشکلات سلامتی شود.

خطرات چسب زدن دهان هنگام خواب
اگرچه برخی از کاربران فضای مجازی هیچ مشکلی در استفاده از چسب دهان نداشتند، اما این روش می‌تواند دریافت اکسیژن کافی را برای افراد را سخت کند. گروباگاواتولا، پزشک و سخنگوی انجمن خواب آمریکا، می‌گوید: افرادی که دچار بیماری‌های ریوی یا وقفه تنفسی در خواب هستند باید در استفاده از چسب دهان محتاط باشند. وقفه تنفسی در خواب یا فروپاشی جزئی یا کامل راه هوایی، یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که حدود یک میلیارد نفر بین ۳۰ تا ۶۹ سال را در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۲ بر ۲۰ بیمار مبتلا به وقفه تنفسی خفیف در خواب که با چسب دهان می‌خوابیدند، نشان داد ۱۳ نفر هنگام استفاده از چسب دهان کمتر خروپف می‌کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا چسب زدن دهان هنگام خواب می‌تواند به عنوان درمانی برای خروپف کردن یا وقفه تنفسی در خواب استفاده شود، لازم است.

به گفته بنیاد خواب، یک سازمان آموزش بهداشت خواب، چسب زدن دهان هنگام خواب باعث بروز عوارضی از جمله اختلال در خواب یا ایجاد مشکل در تنفس از طریق بینی می‌شود. چسب زدن دهان همچنین ممکن است لب‌ها را تحریک کند و برداشتن آن دردناک باشد. با این حال، چسب زدن دهان در هنگام خواب باعث می‌شود فرد از طریق بینی تنفس کند. تنفس از طریق بینی به فیلتر کردن هوا، تنظیم دمای بدن و جلوگیری از تغییرات ساختاری در صورت کمک می‌کند.
فواید تنفس از طریق بینی
هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد چسب زدن دهان شکل فک بزرگسالان را تغییر می‌دهد. با این حال، تنفس دهانی می‌تواند شکل صورت فرد را در سال‌های نوجوانی و اوایل بزرگسالی تغییر دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد کودکانی که از طریق بینی نفس می‌کشند، کام و زبان درستی دارند، در حالی که افرادی که از طریق دهان تنفس می‌کنند، تغییراتی در عضلات صورت، لب‌ها، زبان و استخوان فک ایجاد می‌کنند.

تحقیقات بیشتری برای درک کامل تاثیر تنفس دهانی در درازمدت بر ساختار صورت بزرگسالان مورد نیاز است. اثرات منفی مرتبط با تنفس دهانی شامل بیماری لثه، خشکی دهان یا بوی بد دهان است. بعضی از افرادی که تنفس دهانی دارند ممکن است با گلودرد یا خشکی دهان از خواب بیدار شوند. گاهی اوقات این علائم می‌توانند آنقدر آزار دهنده باشند که خواب را مختل می‌کنند.

برخلاف تنفس دهانی، تنفس از بینی می‌تواند به تنظیم دمای هوایی که تنفس می‌کنید کمک کند، در حالی که هرگونه آلرژن را قبل از رسیدن به ریه‌ها فیلتر می‌کند. علاوه بر این، در طول خواب، مقاومت بدن برای تنفس بینی در مقایسه با تنفس دهانی کمتر است. به عبارت دیگر، تنفس از راه بینی منجر به خواب بهتری می‌شود.

برای بهبود تنفس بینی چه کاری باید انجام دهید
اگر احساس می‌کند تنفس از طریق دهان در هنگام خواب برای شما راحت‌تر است به جای چسب زدن دهان، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا اختلالاتی مانند انسداد مجاری بینی به دلیل احتقان ناشی از آلرژی، عفونت‌های ویروسی، پولیپ، انحراف تیغه بینی یا سایر تفاوت‌های ساختاری بینی می‌تواند مشکل اصلی شما باشد.

بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود کیفیت خوابتان انجام دهید ایجاد تغییر در عادات خوابتان است. به یک برنامه خواب منظم پایبند باشید، قبل از خواب از نگاه کردن به گوشی یا تلویزیون پرهیز کنید و در اتاق تاریک بخوابید. با این حال، اگر قصد استفاده از نوار دهانی را دارید، مهم است که به جای ماسک یا چسب نواری از چسب‌های پزشکی استفاده کنید.

 

فرارو

نظرات بینندگان