arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

خوردن حیوانات خانگی، تورم و سقط جنین؛ بررسی اظهارات ترامپ و هریس در مناظره تلویزیونی

کامالا هریس و دونالد ترامپ در نخستین مناظره تلویزیونی خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در جریان این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که با بحث و مشاجره‌های تند و آتشین همراه بود، نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات در مورد مسائل اصلی انتخابات از جمله اقتصاد، مهاجرت و سقط جنین ادعاهای مختلفی را مطرح کردند. «بی‌بی‌سی وریفای» این ادعاها را بررسی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: کامالا هریس و دونالد ترامپ در نخستین مناظره تلویزیونی خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.
 
در جریان این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که با بحث و مشاجره‌های تند و آتشین همراه بود، نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات در مورد مسائل اصلی انتخابات از جمله اقتصاد، مهاجرت و سقط جنین ادعاهای مختلفی را مطرح کردند. «بی‌بی‌سی وریفای» این ادعاها را بررسی کرده است.
 
آیا مهاجران در اوهایو حیوانات خانگی را می‌خورند؟
ادعا: ترامپ: «در اسپرینگفیلد، آنها [مهاجران] حیوانات خانگی را می‌خورند. سگ‌ها و گربه‌ها را می‌خورند، حیوانات خانگی مردم ساکن آنجا را می‌خورند.»
 
نتیجه بررسی: هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
 
این اظهارنظر ترامپ در پی یک ادعای بی‌اساس مطرح شد که جی‌دی ونس، یار انتخاباتی او، در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان کرده بود. او مدعی شده بود که مهاجرانی از کشور هائیتی که به تازگی در شهر اسپرینگفیلد ایالت اوهایو ساکن شده‌اند، حیوانات خانگی مردم را می‌خورند.
 
مقام‌های شهر اسپرینگفیلد به «بی‌بی‌سی وریفای» گفتند: «هیچ گزارش معتبری درباره آسیب دیدن، مجروح شدن یا سوءاستفاده از حیوانات خانگی از سوی مهاجران دریافت نشده است.»
 
آیا دوره ریاست جمهوری ترامپ، شاهد بدترین وضعیت بیکاری از دهه ۱۹۳۰ بود؟
ادعا: هریس: «دونالد ترامپ بدترین وضعیت اشتغال از زمان رکود بزرگ را برای ما به جا گذاشت.»
 
نتیجه‌ بررسی: این ادعا نادرست است.
 
در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱، نرخ بیکاری ۶/۴ درصد بود. اما این رقم در دوره‌های دیگری پس از «رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ میلادی، بالاتر از این بوده است.
 
در ماه اکتبر ۲۰۰۹، هم‌زمان با سقوط اقتصاد جهانی، نرخ بیکاری در آمریکا به ۱۰ درصد رسید. پس از آن به تدریج کاهش یافت، به‌ جز در اوج دوران همه‌گیری کووید-۱۹. طبق آخرین آمار رسمی، نرخ بیکاری در ماه اوت سال جاری میلادی ۴/۲ درصد بود.
 
آیا میلیون‌ها نفر از زندان‌ها و تیمارستان‌ها به آمریکا می‌روند؟
ادعا: ترامپ: «میلیون‌ها نفر از زندان‌ها، آسایشگاه‌های روانی و تیمارستان‌ها به کشور ما سرازیر می‌شوند.»
 
نتیجه‌ بررسی: هیچ مدرکی برای چنین ارقامی وجود ندارد.
 
از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون، حدود ۱۰ میلیون مورد مواجهه با مهاجران در حال عبور از مرز آمریکا ثبت شده است.
 
آمار رسمی درباره تعداد افرادی که از زندان‌ها یا آسایشگاه‌های روانی در کشورهای دیگر به آمریکا رفته‌اند وجود ندارد، اما داده‌هایی درباره این که چه تعداد از آنها سابقه کیفری داشته‌اند، موجود است.
 
از ۱/۴ میلیون نفری که تا سپتامبر ۲۰۲۴ به صورت غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند و پلیس مرزی توانسته سوابق جنایی آن‌ها را بررسی کند، حدود ۱۴۷۰۰ نفر سابقه کیفری داشته‌اند. این تعداد حدود ۱ درصد از کل بازداشت‌‌شدگان را تشکیل می‌دهد و به «میلیون‌ها» نفری که ترامپ ادعا کرده، نمی‌رسد.
 
آیا ترامپ یک قانون ملی برای ممنوعیت سقط جنین امضا خواهد کرد؟
ادعا: هریس: «اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب شود، قانونی برای ممنوعیت ملی سقط جنین امضا خواهد کرد.»
 
نتیجه‌ بررسی: این ادعا گمراه‌کننده است. ترامپ انکار کرده که چنین ممنوعیتی را امضا می‌کند. او گفته است که تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های سقط جنین باید به ایالت‌ها واگذار شود.
 
هریس همچنین به «پروژه ۲۰۲۵» اشاره کرد؛ سندی که از سوی بنیاد راست‌گرای «هریتیج» منتشر شده و شامل لیستی از پیشنهادات سیاسی است که به باور آنها باید در دوره ریاست جمهوری ترامپ اجرا شود.
 
در این سند ممنوعیت ملی سقط جنین پیشنهاد نشده، اما توصیه‌هایی برای محدود کردن دسترسی به سقط جنین ارائه ارائه شده است.
 
ترامپ تلاش کرده از این سند فاصله بگیرد و گفته است: «من هیچ اطلاعی از پروژه ۲۰۲۵ ندارم و نمی‌دانم چه کسی پشت آن است.»
 
بسیاری از مقام‌های سابق دولت ترامپ با این پروژه در ارتباط هستند.
 
آیا نرخ تورم در دوران بایدن بالاترین در تاریخ آمریکا بوده است؟
ادعا: ترامپ: «بدترین تورمی که تاکنون داشته‌ایم [در دوره ریاست جمهوری بایدن] رخ داده است.»
 
نتیجه‌ بررسی: این ادعا نادرست است.
 
در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، نرخ تورم در ماه ژوئن ۲۰۲۲، زمانی که قیمت‌ها در بسیاری از کشورها به شدت در حال افزایش بود، به ۹/۱ درصد رسید.
 
تورم در آخرین دوره زمانی که بیش از ۹ درصد بود، به سال ۱۹۸۱ برمی‌گردد. با این حال، در دوره‌های دیگر تاریخ آمریکا تورم به مراتب بالاتر از این بوده است.
 
نرخ تورم بعد از رسیدن به اوج خود در اواسط سال ۲۰۲۲، در ماه مه ۲۰۲۴ به ۳/۳ درصد رسید. اما قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است و این موضوع برای بسیاری از رأی‌دهندگان اهمیت دارد.
 
آیا تعرفه‌های ترامپ برای خانواده‌ها ۴۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت؟
 
ادعا: هریس: «اقتصاددانان گفته‌اند که مالیات ترامپ بر فروش کالا منجر به ۴۰۰۰ دلار هزینه بیشتر برای خانواده‌های طبقه متوسط خواهد شد.»
 
نتیجه‌ بررسی: هریس تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ را به عنوان مالیات بر فروش توصیف کرده است. بعضی اقتصاددانان برآورد کرده‌اند که این تعرفه‌ها می‌تواند چنین هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل کند، در حالی که دیگران ارقام کمتری ارائه کرده‌اند.
 
ترامپ اصرار دارد که این هزینه بر عهده کشورهای خارجی خواهد بود، اما اقتصاددانان معتقدند که هزینه اقتصادی آن به واردکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی تحمیل خواهد شد.
 
عدد ۴۰۰۰ دلار از تحلیلی به دست آمده که از سوی اندیشکده متمایل به چپ «مرکز پیشرفت آمریکایی» ارائه شده، و بر اساس وعده ترامپ محاسبه شده که گفته است تعرفه‌ها را برای تمام کالاهای وارداتی به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد و تمام کالاهای وارداتی از چین به میزان ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.
 
در این تحلیل مقدار کالاهایی که آمریکا سالانه از خارج خریداری می‌کند محاسبه شده، میزان مالیات‌های جدید بر این کالاها تخمین زده شده و سپس این مبلغ بر تعداد خانوارهای آمریکایی تقسیم شده است.
 
بر اساس این تحلیل، این هزینه برای هر خانوار ۴۶۰۰ دلار است، اما برای خانواده‌هایی با «درآمد متوسط» این رقم حدود ۳۹۰۰ دلار در سال است.
 
تخمین‌های دیگر کمتر است. «مؤسسه پیترسون» معتقد است که تاثیر آن نزدیک به ۱۷۰۰ دلار در سال خواهد بود (برای تعرفه‌های ۱۰ درصدی) یا ۲۵۰۰ دلار (برای تعرفه‌های ۲۰ درصدی).
 
آیا آمار جرم در ونزوئلا به دلیل ارسال مجرمان به آمریکا کاهش یافته است؟
ادعا: ترامپ: «آمار جرایم در ونزوئلا... به شدت کاهش یافته چون آن‌ها مجرمان خود را از خیابان‌ها جمع کرده‌اند و به کامالا [هریس] داده‌اند تا به کشور ما بیاورد.»
 
نتیجه‌ بررسی: هیچ مدرکی وجود ندارد که ونزوئلا چنین کاری انجام داده باشد. سطح جرم و جنایت در این کشور کاهش یافته، اما کارشناسان معتقدند که این امر به دلیل وضعیت اقتصادی است.
 
دولت ونزوئلا آمار جرم و جنایت معتبری منتشر نمی‌کند، اما مرکز مستقل «نظارت بر خشونت در ونزوئلا» این کار را انجام می‌دهد.
 
بر اساس گزارش سالانه این مرکز در سال ۲۰۲۳، میزان مرگ‌های خشونت‌آمیز -مانند قتل- در مقایسه با ۲۰۲۲، یک‌چهارم کاهش یافته است.
 
این مرکز به «بی‌بی‌سی وریفای» گفت: «جرم و جنایت در ونزوئلا به دلیل کاهش فرصت‌های ارتکاب جرم کمتر شده است. سرقت بانک به دلیل نبود پول برای سرقت از بین رفته و آدم‌ربایی‌ها کاهش یافته چون پولی برای پرداخت باج نیست.»
 
این نهاد اعلام کرده است که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دولت ونزوئلا مجرمان را به آمریکا می‌فرستد.
 
گزارش از لوسی گیلدر، مرلین توماس، دانیله پالمبو، گری جورجیِوا و کیلین دِولین.
نظرات بینندگان