arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۱ شهریور ۱۳۸۰: اخباری که از حادثه ۱۱ سپتامبر رسید

خاطرات هاشمی رفسنجانی: در گزارش‌ها، بحران آمريكا در صدر است. بسيارى از ساختمان‌هاى بلند غرب و شرق، تعطيل شده و بخش مهمى از فعاليت‌هاى اقتصادى آمريكا تعطيل است و امكان تهيه آمار كشته شدگان نيست؛ زير آوارهاى آسمان‌خراش‌هاي 110 طبقه، هزاران نفر مدفون‌اند. سرنخى هم هنوز به دست نياورده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۱ شهریور ۱۳۸۰: تا ساعت چهار بامداد، در بالكن منزل خوابيدم. با اينكه از يك لحاف و يك پتو به عنوان روپوش استفاده كردم، سردم شد و به داخل اتاق رفتم. بعد از نماز صبح، گزارش‌ها را ديدم و همراه آشيخ مصطفى [باقری] بنابى، از باغ ميوه بازديدكرديم؛ سه هكتار باغ ملك مجموعه وارث پدرشان است و دو چاه آب دارد و امسال سطح آب به خاطر خشكسالى، پايين افتاده. در اخبار، توجه زيادى به انفجارهاى [یازده سپتامبر] آمريكا است و به خاطر سانسور خبرى آمريكا، مطلب  زيادى بر اخبار ديشب افزوده نشده است.  
 
اخوان بنابى گفتند، 150 ميليون تومان، بابت ساخت مدرسه مقروض‌اند و آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، وعده كمك داده و به وعده عمل نكرده است. خواستند، تذكر بدهم. آقاى [محسن] مجتهد شبسترى، [امام‌جمعه تبریز]، به سوى تبريز رفت و ما با خداحافظى، به‌سوى تهران حركت‌ كرديم.  
 
براى ديدن مسير زميني تا زنجان و هوايى از زنجان تا تهران، فرماندار بناب در ماشين من بود تا نزديك تكاب، توضيحات خوبى دربارة ملكان، مياندوآب و شاهيندژ و روستاها و بناها و مزارع مسيرداد. از مشكلات فراوان سياسى و اجتماعى مديران و نیز از خسارت‌هاى فراوان خشكسالى گفت. 
 
نزديك تكاب، مسئولان تكاب به استقبال آمدند. معاون فرماندار، سوار ماشين من شد و از وضع سياسى و اقتصادى شهرستان و خشكسالى شديد و بى‌آب‌شدن 49 روستا و نداشتن تانكر آبرسانى‌ كافى و وضع منطقه تخت‌سليمان، وضع شيعه و سُنى و اهل‌حق ساكن تكاب، توضيحات داد. ساعت يازده، به تخت‌سليمان [واقع در 42 كيلومترى شمال‌شرقى تكاب] رسيديم. بخشدار و آقاى [امیر] مطلوبى، مسئول ميراث فرهنگى توضيح دادند؛ در زمان ساسانى‌ها ساخته شده و در زمان مغول، تجديد بنا شده است. آلمانى‌ها، اكتشافات باستان‌شناسى‌كرده‌اند. 
 
از بخش‌های مختلف، به مدت دو ساعت بازديدكرديم؛ درياچه‌اى‌كه به‌گفته آنان، 112 متر عمق دارد و آب از آن مى‌جوشد: حدود 90 مترمكعب در ثانيه. موزه و تالارهاى دهليزها و ايوان‌ها و... كه كمى از آنها مانده است. در مورد محلى كه به عنوان زندان سليمان خوانده مى‌شود، توضيح دادند. در بالاى‌كوه،گودالى به عمق 70 متر دارد. بعد از نماز و نوشتن نظرم [در دفتر یادبود]، به سوى زنجان حركت كرديم.  
 
نزديك معدن سُرب و ‌روى انگوران، در دره‌اى براى ناهار توقف‌كرديم‌كه همراهان آماده كرده بودند. [آقای مسعود سلطانی‌فر]، استاندار زنجان و معاونش و فرماندار ماه‌نشان به استقبال آمدند و با هم به سوى فرودگاه زنجان رفتيم. دربارة اوضاع سياسى و صنعتى و اجتماعى استان، توضيحات دادند؛ برخلاف استانداران ديگر، راضى‌اند. از زنجان تا تهران، نيم‌ساعت وقت پرواز بود. نزديك غروب به خانه رسيديم.  
 
در گزارش‌ها، بحران آمريكا در صدر است. بسيارى از ساختمان‌هاى بلند غرب و شرق، تعطيل شده و بخش مهمى از فعاليت‌هاى اقتصادى آمريكا تعطيل است و امكان تهيه آمار كشته شدگان نيست؛ زير آوارهاى آسمان‌خراش‌هاي 110 طبقه، هزاران نفر مدفون‌اند. سرنخى هم هنوز به دست نياورده‌اند.
نظرات بینندگان