arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

سفر وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا به کی‌یف؛ مسکو درباره استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد هشدار داد

کرملین روز چهارشنبه هشدار داد که در صورت استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه، «واکنش مناسبی» نشان خواهد داد. مسکو در واقع تهدید کرده است که پاسخی متناسب به تصمیم احتمالی ایالات متحده در دادن مجوز حمله با موشک‌های دوربرد «اتکمز» به عمق خاک روسیه خواهد داد؛ تصمیمی که کرملین اعتقاد دارد از پیش اتخاذ شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: کرملین روز چهارشنبه هشدار داد که در صورت استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه، «واکنش مناسبی» نشان خواهد داد.
 
مسکو در واقع تهدید کرده است که پاسخی متناسب به تصمیم احتمالی ایالات متحده در دادن مجوز حمله با موشک‌های دوربرد «اتکمز» به عمق خاک روسیه خواهد داد؛ تصمیمی که کرملین اعتقاد دارد از پیش اتخاذ شده است.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بارها از غرب خواسته است تا به کی‌یف اجازه دهد از سلاح‌های دوربرد اهدایی برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند.
 
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربردی همچون موشک‌های «اتکمز» برداشته خواهد شد؟ گفت که دولت تحت ریاست وی «اکنون در حال بررسی این موضوع است.»
 
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه با خبرنگاران گفت که به نظر می‌رسد واشنگتن قبلاً تصمیم گرفته است به اوکراین اجازه دهد از این سلاح ها برای حملات دوربرد در داخل خاک روسیه استفاده کند.
 
این دیپلمات روس با تاکید بر اینکه «اگر چنین اتفاقی بیفتد، مسکو پاسخی مناسب خواهد داد»، افزود «با این حال نیازی به انتظار پاسخگویی در همه جا نیست.»
 
وی سپس تصریح کرد: «هر یک از این تصمیمات که توسط غرب به صورت جمعی اتخاذ و سپس به اوکراین نسبت داده می شود، تأیید و توجیهی دوباره بر ضرورت و اجتناب ناپذیری عملیات نظامی ویژه است.»
 
واشنگتن پیش از این به دلیل بیم از تشدید درگیری‌های دو و نیم ساله در اوکراین، تمایلی به تأمین سلاح‌های دوربرد برای کی‌یف به منظور حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه نداشت.
 
با این حال، منابعی هفته گذشته به رویترز گفتند که ایالات متحده در حال بررسی این موضوع است و به توافق برای دادن مجوز چنین سلاح‌هایی به اوکراین نزدیک شده است؛ با این حال کی‌یف باید چند ماه صبر کند تا ایالات متحده مسائل فنی را قبل از هر گونه ارسال حل کند.
 
سفر مشترک وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا به کی‌یف
 
در همین راستا، آسوشیتدپرس روز چهارشنبه از سفر مشترک وزرای امور خارجه ایالات متحده و بریتانیا به کی‌یف خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن و دیوید لامی عصر چهارشنبه همزمان با فشار‌های دامنه‌دار اوکراین به غرب برای دادن مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه، وارد کی‌یف شدند.
 
دیپلمات‌های ارشد ایالات متحده و بریتانیا چند ساعت پس از مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که طی آن کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر سر جنگ دو و نیم ساله در اوکراین با یکدیگر جدال کردند، با قطار از لهستان وارد کی‌یف شدند.
 
آنتونی بلینکن این سفر را از لندن آغاز کرد، وی پیش‌تر در سخنانی ایران را متهم کرده بود که موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد فتح-۳۶۰ در اختیار روسیه قرار داده است؛ وزیر خارجه ایالات متحده این اقدام را عامل «شدت گرفتن چشمگیر» جنگ خوانده است.
 
دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین در جریان سفر وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا به کشورش، به دیوید لامی گفت: امیدواریم که تجهیزات دوربرد برای حمله به خاک دشمن در دسترس باشد و آن را در اختیار داشته باشیم.
 
وی روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری با اشاره به موشک‌های ایران گفته بود: «استفاده روسیه از سلاح‌های متحدان تروریست خود برای حمله به اوکراین، ضامن تداوم جنگِ مبنی بر نسل‌کشی و تروریسم آنها (روس‌ها) در قلمرو ما است. ما باید بتوانیم با نابودی و انهدام اهداف نظامی در قلمرو آن‌ها به چنین تروریسمی به همان شیوه پاسخ دهیم تا ایمنی بیشتری برای شهروندان خود تضمین کنیم.»
 
سفر مشترک روز چهارشنبه آنتونی بلینکن و دیوید لامی به کی‌یف به نوعی یک سیگنال عمومی برای حمایت آشکار مجدد ایالات متحده و بریتانیا از اوکراین پیش از آغاز دوره‌ای دیگر از تشدید درگیری‌ها در آستانه زمستان قلمداد می‌شود.
 
در همین راستا بنا است که کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا به زودی به واشنگتن سفر کند و در جریان ملاقات با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، درخواست اوکراین برای مجوز استفاده از سلاح‌های دوربرد به منظور حمله به اهدافی در خاک روسیه را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
 
خسارت یک میلیارد دلاری تحمیل شده به روسیه در کورسک
 
فرماندار منطقه مرزی کورسک روسیه روز چهارشنبه خسارت اقتصادی برآورد شده ناشی از تهاجم نظامی اوکراین به این منطقه عمدتا اختصاص یافته به بخش کشاورزی را حدود یک میلیارد دلار اعلام کرد.
 
به گفته این مقام ارشد محلی در کورسک، از زمان آغاز حمله نیروهای اوکراینی تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان منطقه تخلیه شده‌اند.
 
اوکراین ۶ اوت گذشته دست به بزرگترین حمله خارجی به خاک روسیه پس ازجنگ دوم جهانی زد؛ ارتش اوکراین در جریان این عملیات با استفاده از هزاران نیروی نظامی و پشتیبانی انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین و نیز سلاح‌های سنگین که بخش عمده‌ای از آنها ساخت و اهدایی غرب است، وارد منطقه کورسک شد و بخش زیادی از اراضی این منطقه را تحت کنترل درآورد.
 
کورسک از جمله تولید و تامین‌کنندگان عمده غلات در روسیه به شمار می‌رود؛ این منطقه سال گذشته ۴ درصد کل برداشت غلات کشور را به خود اختصاص داده بود؛ گفتنی است که روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است.
نظرات بینندگان