arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
سعید سوزنگر، کارشناس حوزه اینترنت در گفت‌وگو با «انتخاب»:

به خاطر هزینه‌های اقتصادی و نارضایی داخلی مجبور خواهند بود فیلترینگ را بردارند / به نظرم محدودیت‌های مربوط به سرعت اینترنت کاهش و گوگل پلی زودتر از سایر ابزار‌ها رفع فیلتر می‌شود

سوزنگر گفت: نهاد قدرت در یک نقطه مجبور می‌شود به خاطر هزینه‌های اقتصادی و هزینه نارضایی داخلی فیلترینگ را بردارد. اینطور نیست که به طور دائم بتواند برای مردم محدودیت ایجاد کرد. مسیری که در حال پیش رفتن است مسیر یک نبرد ناتمام است و تا ابد ادامه دارد. دولت روش‌های بیشتری برای کشف فیلترینگ استفاده می‌کنند، مردم و متخصصین هم راه‌هایی برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند. همانطور که مردم باید برای فیلترینگ هزینه بیشتری کنند، نهاد قدرا هم هزینه بیشتری باید بپردازد. نکته اینجاست که دولت به تنهایی باید نبرد کند، مردم به طور دسته جمعی راه را پیدا می‌کنند. دولت نمی‌تواند به طور کامل مسیر اینترنت را محدود کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از انتظارات مردم از دولت جدید، رفع فیلترینگ و افزایش سرعت اینترنت است. اگرچه تاکنون اقدام خاصی رخ نداده، اما به مرور زمان این انتظار از دولت شدت می‌گیرد. یکی دیگر از چالش‌هایی که ایرانی‌ها با آن در حوزه اینترنت مواجه هستند، لو رفتن اطلاعاتشان از طریق هکرهاست. این اتفاق عمدتاً ناشی از پافشاری دولت برای فیلترینگ و کاهش ضریب امنیت شبکه هاست.

سعید سوزنگر، کارشناس اینترنت، درباره راهکار‌های جامعه برای تداوم روند دور زدن فیلترینگ و رو آوردن به روش‌های جدید به «انتخاب» گفت: نهاد قدرت در یک نقطه مجبور می‌شود به خاطر هزینه‌های اقتصادی و هزینه نارضایی داخلی فیلترینگ را بردارد. اینطور نیست که به طور دائم بتواند برای مردم محدودیت ایجاد کرد. مسیری که در حال پیش رفتن است مسیر یک نبرد ناتمام است و تا ابد ادامه دارد. دولت روش‌های بیشتری برای کشف فیلترینگ استفاده می‌کنند، مردم و متخصصین هم راه‌هایی برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند. همانطور که مردم باید برای فیلترینگ هزینه بیشتری کنند، نهاد قدرا هم هزینه بیشتری باید بپردازد. نکته اینجاست که دولت به تنهایی باید نبرد کند، مردم به طور دسته جمعی راه را پیدا می‌کنند. دولت نمی‌تواند به طور کامل مسیر اینترنت را محدود کند.

وی درباره لزوم رفع فیلترینگ از جمله درباره گوگل پلی اظهار داشت: دیگر امکان‌پذیر نیست به شرایط سال‌های قبل برگردیم. برای اینکه دولت بگوید صدای شما را شنیدیم، بخشی از این محدودیت‌ها رفع خواهد شد. من فکر می‌کنم این رفع محدودیت‌ها خیلی هم سریع رخ دهد. اینکه انتظار داشته باشیم به قبل از ۹۶ برگردیم، انتظار درستی نیست. برآورد من این است که محدودیت‌های مربوط سرعت کاهش خواهد یافت و گوگل پلی سریع‌تر از دیگر ابزار‌ها رفع فیلتر می‌شود. امنیت ۹۰ میلیون نفر ایرانی با فیلتر شدن گوگل پلی مورد تهدید است. ما روزانه درگیر کد‌های مخرب بسیار زیادی هستیم که دو سال است در برابر آن‌ها آپدیت نشده‌ایم. علاوه بر اینکه آپدیت نشده‌ایم، یک سری بدافزار برای دور زدن فیلترینگ استفاده کردیم که محیط را آلوده‌تر کرده است.

او افزود: نخستین خواسته فعالان حوزه تکنولوژی از وزیر جدید، رفع فیلترگوگل پلی و ابزار‌های دیگر است. احتمال رفع فیلتر یوتیوب هم زیاد است و در قدم‌های بعدی یوتیوب، کلاب هاوس و ... احتمالاً رفع فیلتر می‌شوند. اینستاگرام و تلگرام و توییتر سخت‌تر از دیگر پلتفرم‌ها رفع فیلتر می‌شوند.

سوزنگر درباره لو رفتن اطلاعات ایرانی‌ها گفت: دیتا‌های چند بانک و ایرانسل و همراه اول و ثبت احوال هک شده و حجم دیتایی که بابت آن پول گرفته‌اند و سکوت کرده‌اند، اما در دارک وب در حال استفاده است، حجم خیلی بالاییست. هک و نشر اطلاعات به سادگی رخ داده است. هکر‌ها می‌توانند به راحتی به شما زنگ بزنند و بگویند که در چه تاریخی به کجا رفتید، چون اطلاعات اسنپ و تپسی شما را دارند. حجم دیتا منتشر شده بسیار زیاد است. چیزی نمانده که هکر‌ها از ما نداشته باشند. آن‌ها می‌توانند دیتا‌ها را یکپارچه کنند و بفروشند.

نظرات بینندگان