arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳؛ از پرونده باز قضایی ۳۰۰ هنرمند تا انتصاب تخت روانچی به معاونت سیاسی وزارت خارجه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

«تخت روانچی» معاون سیاسی وزیر خارجه شد
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در حکمی «مجید تخت روانچی» را به عنوان معاون سیاسی خود منصوب کرد. 

اضافه شدن یک میلیون نفر به جمعیت اتباع خارجی استان تهران در دو سال اخیر 
معاون استاندار تهران گفت: طی دو سال اخیر بیش از یک میلیون اتباع خارجی به جمعیت استان تهران اضافه شده‌اند و حدودا ۳۰۰، ۴۰۰ هزار نفر هم مهاجرت به استان داریم.

صدور حکم اعدام برای رانندۀ اسنپ متجاوز
راننده اسنپ که به یک مسافر ۱۲ساله دختر در یزد تجاوز کرده بود به اعدام محکوم شد. بر اساس حکم صادره توسط دادگستری استان یزد، متهم متولد ۱۳۷۹ و راننده سرویس اسنپ، که دارای پرونده دیگری در مهریز بوده به ادعای خودش به دلیل مصرف ماده مخدر شیشه، بعد از سوارکردن یک دختر ۱۲ساله مرتکب تجاوز به عنف شده است. 

توافق شبکه نسیم با مهران مدیری و فرزاد حسنی
محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم ضمن اعلام برنامه‌های جدید شبکه نسیم، همچنان بر سیاست صدا و سیما مبنی بر همکاری با هنرمندان مطرح تاکید کرد و از توافق با آنها خبر داد و در عین حال توافق تلویزیون با مهران مدیری برای ساخت یک مجموعه نمایشی را تایید کرد. 

اوکراین کاردار ایران را احضار کرد
وزارت خارجه اوکراین امروز دوشنبه اعلام کرد که کاردار ایران در این کشور را احضار کرده است. این وزارتخانه مدعی شد که درباره عواقب کمک‌های ادعایی موشکی به روسیه به ایران هشدار داده است. 

علی زینی‌وند معاون سیاسی وزیر کشور شد
وزیر کشور در حکمی علی زینی‌وند را به عنوان معاون سیاسی این وزارتخانه منصوب کرد. معاون سیاسی جدید وزارت کشور، پیش تر استاندار کرمان، معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مدیریت استانداری یزد، مدیر کل سیاسی استانداری ایلام بوده است. 

پرونده باز قضایی ۳۰۰ هنرمند
سخنگوی رئیس خانه سینما بیان کرد: «به بهانه جشن روز ملی سینما باید بپرسیم که چه شد این جشن به پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما تغییر کرد؟ آخرین باری که ما جشن خانه سینما را برگزار کردیم به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد و پس از آن به دلیل کرونا و حوادث سال ۱۴۰۱، چند سال هیچ مراسمی نداشتیم، اگر قرار بود مانند گذشته جشن بگیریم باید آثار را داوری می‌کردیم و جوایزی اهدا می‌کردیم، اما متوجه شدیم که این شرایط عادلانه نیست.» رسول صدرعاملی افزود: حدود ۳۰۰ تن از همکاران ما به دلایل شرایط سیاسی و اجتماعی و امنیتی پرونده باز قضایی دارند و امکان بازی و فیلمسازی ندارند و همچنان گرفتار هستند. 

تکذیب حمله به مراکز ایران در سوریه
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی برخی رسانه‌های اسرائیل مبنی بر اینکه این رژیم برخی از مراکز مرتبط با ایران در سوریه را مورد حمله قرار داده است، اظهار کرد:  چنین چیزی را تایید نمی‌کنیم و بر اساس آنچه که منابع سوریه اعلام کرده‌اند رژیم صهیونیستی به مراکز سوری از جمله به یک مرکز تحقیقاتی که مربوط به ارتش سوریه بوده حمله کرده است. 

بر چادر ما می‌تازند، چون اگر آن را بگیرند پرچم را می‌گیرند
سردار رادان گفت: در حال حاضر با توطئه‌های سیاسی مختلفی روبرو هستیم و کوچکترین صحنه تهاجم فرهنگی تاختن بر چادر زنان است. او افزود: بر چادر ما می‌تازند چون اگر آن را بگیرند پرچم را می‌گیرند و وقتی پرچم را گرفتند همه کار می‌شود کرد.

احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل به برجام است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات درمورد توافق هسته ای گفت: مواضع ایران روشن و واضح است؛ ایران تنها عضوی بود که به تعهد‌های خود عمل کرد. ناصر کنعانی خاطرنشان کرد: احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل به برجام است؛ توافق زمانی احیا می‌شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود به‌صورت مسئولانه بازگردند؛ مذاکرات را راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود می‌دانیم. کنعانی تاکید کرد: فرصت برای احیای برجام وجود دارد؛ فرصت دیپلماتیک برای همه طرف‌ها وجود دارد، به‌ویژه برای طرف‌هایی که از وظایف خود شانه خالی کردند. او تاکید کرد: عراقچی و بورل در گفتگوی تلفنی خود بر ادامه گفتگو و تبادل نظر در آینده نزدیک اعلام آمادگی کردند و از این منظر گمان می کنم  سازمان ملل فرصت خوبی برای برگزاری این گفتگو و تبادل نظر بین عراقچی و بورل باشد.

پزشکیان: برق و آب و راه و اشتغال ما مشکل دارد
پزشکیان گفت: برق و آب و راه و اشتغال ما مشکل دارد، اما هر روز دعوا می‌کنیم و می‌گوییم تقصیر او بود. تقصیر برای ماست، من هم بودم. 

اژه‌ای: وام شورای‌عالی بورس فقط به ریاست و هیئت‌مدیرهٔ سازمان بورس پرداخت شده
محسنی‌اژه‌ای بیان داشت: براساس مصوبه هیئت مدیره بورس مقرر بود این وام به کلیه کارکنان بورس پرداخت شود، اما ظاهرا فقط به اعضای هیئت مدیره پرداخت شده است و همچنین سوالات دیگر نیز در همین راستا وجود دارد علی‌ایحال، ضرورت دارد دادستان کل به این موضوع با دقت ورود داشته باشد و تمامی ابعاد آن را بررسی و موشکافی کند. ابهامات این موضوع باید برطرف شود؛ طبق اطلاعی که من دارم، این پرداخت‌ها از سقف دستورالعمل بیشتر است. 

اعتصاب غسال‌ها در بهشت زهرا
از صبح امروز درپی تجمع و تحصن غسال و غساله‌ها در محل عروجیان بهشت زهرا (س) شستشوی اموات متوقف شده است. براساس پیگیری‌ها، این افراد (غسال و غساله‌ها) به دلیل عدم ارائه تسهیلات رفاهی از سوی بهشت زهرا (س) از صبح امروز تجمع کرده‌اند. 

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تغییر موضع روسیه درباره کریدور زنگزور
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر قفقار و همچنین موضوع کریدور زنگزور و برخی از حاشیه‌های ایجاد شده در پی اظهارات مقامات روسیه در این ارتباط گفت: من توصیه می‌کنم که به متن دقیق اظهارات مقامات روسیه در این ارتباط توجه کنید و  آن اظهارات را مبنای تحلیل و اظهار نظر قرار دهید.

کرملین: ما به توسعه همکاری با ایران ادامه خواهیم داد
کرملین در واکنش به گزارش ارسال موشک از ایران اعلام کرد: تهران شریک روسیه است و ما به توسعه همکاری با ایران در همه زمینه‌ها، از جمله حساس‌ترین آنها، ادامه خواهیم داد. 

از لحاظ قانونی نمی‌توانستند بچه را بازداشت کنند
مادر نفس حاجی شریف درمورد بازداشت دخترش و تماسی که از پلیس با او گرفتند، گفت: وقتی مامور [پشت تلفن] به من گفت اتفاقی برای بچه‌تان نیفتاده، و روسری هم نیاورید فهمیدم از لحاظ قانونی نمی‌توانستند بچه را بازداشت کنند. وقتی رسیدم، بماند که چه حرف‌ها و فحش‌های زشتی به من دادند. به من گفتند: « دخترت را تو خیابون ول کردی. دخترت و...است.» من از یک طرف نگران بچه بودم و از طرف دیگر با تحقیرهای ممتد مواجه بودم.

پزشکیان : پیاده کردن افراد از قطار انقلاب راحت است، اما سوار کردن آن‌ها راحت نیست
رئیس جمهور در دیدار مدیران وزارت اطلاعات تاکید کرد که اگر چه پیاده کردن افراد از قطار انقلاب راحت است، اما سوار و همراه کردن آنها به هیچ وجه کار راحتی نیست، لذا باید مراقبت کنیم که نتیجه عمل ما به هیچ وجه باعث نشود که کسی بی‌جهت و ناروا از قطار انقلاب پیاده شود. 

 

نظرات بینندگان