arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا: همچنان احتمال اقدام ایران علیه اسرائیل در واکنش به ترور اسماعیل هنیه وجود دارد / بریتانیا نمی‌تواند برای مقابله با پاسخ تهران دست روی دست بگذارد

ریچارد مور، رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا (ام‌آی‌۶) در دیدار ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هشدار داده که همچنان احتمال اقدام ایران علیه اسرائیل در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران وجود دارد. این دو مقام امنیتی همچنین در یادداشتی مشترک با اشاره به تنش با روسیه نوشته‌اند «نظم جهانی» از زمان جنگ سرد تا کنون تا این حد «در معرض تهدید» نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: ریچارد مور، رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا (ام‌آی‌۶) در دیدار ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هشدار داده که همچنان احتمال اقدام ایران علیه اسرائیل در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران وجود دارد. این دو مقام امنیتی همچنین در یادداشتی مشترک با اشاره به تنش با روسیه نوشته‌اند «نظم جهانی» از زمان جنگ سرد تا کنون تا این حد «در معرض تهدید» نبوده است.
 
رئیس ام‌آی‌۶ گفته است که گمان می‌کند ایران برای پاسخ به این اقدام تلاش خود را خواهد کرد و بریتانیا نمی‌تواند برای مقابله با این فعالیت‌ها «دست روی دست بگذارد.»
 
وزارت دفاع آمریکا هم پنجم شهریور هشدار داد که بر اساس ارزیابی‌ها، خطر حمله ایران و متحدانش به اسرائیل همچنان پابرجا است.
 
هشدار روسای ام‌آی‌۶ و سیا درباره «خرابکاری روسیه در سراسر اروپا»
 
ریچارد مور، رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا (ام‌آی‌۶) و ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همچنین با انتشار یادداشتی مشترک در فایننشال تایمز بر همکار دو کشور تاکید کرده‌اند و هشدارد داده‌اند که «نظم جهانی» از زمان جنگ سرد تا کنون تا این حد «در معرض تهدید» نبوده است.
 
این دو مقام ارشد امنیتی بریتانیا و آمریکا در این یادداشت به طور خاص درباره تهدیدهای روسیه در سراسر اروپا هشدار داده‌اند و از تلاش‌های دو کشور برای پایان دادن به تنش «اسرائیل و غزه» در خاورمیانه و همچنین مقابله با ظهور دوباره داعش گفته‌اند.
 
ریچارد مور و ویلیام برنز در این یادداشت مشترک هشدار داده‌اند که آمریکا و بریتانیا با مجموعه‌ای از تهدیدات بی‌سابقه مواجه هستند.
 
آنها در بخشی از این یادداشت نوشته‌اند در برابر اقدامات تهاجمی روسیه از جمله در حمله به اوکراین در کنار هم ایستاده‌اند و نسبت به کارزارهای خرابکارانه روسیه در «سراسر اروپا» هشدار دادند.
 
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو هم فروردین ماه امسال با هشدار درباره تغییر نظم جهانی به بی‌بی‌سی گفته بود «اتحاد حکومت‌های اقتدارگرا در حال همکاری نزدیک‌تر علیه دموکراسی‌های غربی» است. او گفته بود روسیه، ایران، چین و کره شمالی بیش از پیش با هم متحد و هم‌سو شده‌اند.
 
او در آن زمان گفته بود: «ایران به روسیه پهپاد و دیگر تجهیزات نظامی می‌فرستد و روسیه هم در مقابل فناوری موشکی و هسته‌ای به ایران می‌دهد.»
نظرات بینندگان