arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳؛ از افشای زوایای جدید از وام عشقی تا دستور پزشکیان درباره انتصاب‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

دیش استارلینک بر بام خانه ایرانی‌ها
روزگاری مردم در پشت بام‌ها دیش نصب می‌کردند تا ماهواره تماشا کنند، اکنون همین اتفاق در حال تکرار است، اما این بار برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای بدون فیلتر. 

۳۰ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه ۳۰ درصد از جمعیت کشور ما زیر خط فقر هستند، گفت:  کسانی که دچار فقر شدید هستند عمدتاً افراد بیکار هستند. در حالی که اغلب کسانی که به فقر مطلق دچارند، شغل و درآمد دارند، اما درآمد آن‌ها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ فقر شدید در کل ایران حدود ۶ درصد با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر بود و برنامه‌هایی ریخته و منابعی داده شد که بتوانیم این را از بین ببریم.

قطع آب مدارس تهران
شرکت آب و فاضلاب استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص قطع آب مدارس دولتی، اعلام کرد: قطع آب مدارس در چارچوب قانون و حفاظت از منابع آب زیرزمینی پایتخت بوده است. 

پزشکیان آبان ماه با پوتین دیدار می‌کند
«کاظم جلالی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو به خبرگزاری تاس اعلام کرد «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور جدید ایران قرار است در ماه اکتبر برای شرکت در نشست کشورهای عضو بریکس به کازان سفر کند. وی در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد. اجلاس سران بریکس در روزهای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ در کازان، شهری واقع در جنوب غرب روسیه برگزار خواهد شد. ایران به‌طور رسمی در اول ژانویه ۲۰۲۴ به بریکس پیوست. 

کاری کنیم که مردم به نسلی که رفتند و جان دادند، افتخار کنند
رئیس‌جمهور گفت: ان شاءالله دست به دست هم داده و کاری کنیم که مردم ما به شما، ما و نسلی که رفتند و جان دادند و زندگی خود را گذاشتند تا استقلال و آزادی را برای ما بیاورند، افتخار کنند. ما هر کاری از دستمان بر بیاید در خدمت شما هستیم. 

نبویان: حرف پزشکیان کذب محض بود
 محمود نبویان، نماینده عضو پایداری مجلس در سخنانی به دولت پزشکیان حمله کرده است. نبویان گفت: اظهارات پزشکیان در جلسه رای اعتماد کذب محض بود و بعضی از وزرای پیشنهادی او هم طبق فرمایش اهل بیت علیهم السلام شریک قتل های جنبش زن زندگی آزادی هستند. آنها در حوادث ۸۸ و زن زندگی آزادی نقش فعال داشتند. سه تن از وزرای پزشکیان نباید رای می آوردند. 

فرمانده سپاه: ۱۲ کشتی اسرائیلی را زدیم؛ دستشان بالا رفت
سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه گفت: دشمن در آن سال‌ها ما را در تقاطع تحریم، کرونا، ترامپ، تهدید، عملیات نظامی و انزوای سیاسی قرار داد. ۱۴ فروند کشتی ما را در دریای سرخ و دریای مدیترانه با هدف قطع صادرات نفت ایران زدند. اوایل متوجه نبودیم که چه کسی و کدام کشور کشتی‌هایمان را می‌زند، اما بالاخره متوجه شدیم. رژیم صهیونیستی بسیار مرموزانه و مبهم کشتی‌های ایران را در دریای سرخ و دریای مدیترانه هدف قرار می‌داد. ۱۲ کشتی از رژیم صهیونیستی را در شمال اقیانوس هند و سایر جاها زدیم، کشتی پنجم را که زدیم دست‌شان بالا رفت و گفتند ما نبرد کشتی‌ها را متوقف می‌کنیم.

آغاز ثبت‌نام عمره با هزینه ۴۶ میلیون تومان
ئیس سازمان حج سیدعباس حسینی از آغاز ثبت‌نام عمره از امروز ۱۷ شهریور خبر می‌دهد و می‌گوید که «هزینه اعزام‌ها در این دوره از ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۶ میلیون تومان است.» مدیر دفتر زیارتی محمودی می‌گوید که  «زائرانی که زودتر می‌خواهند بروند، باید کمتر از ۱۰ روز کل هزینه سفر را بدهند.» 

افشای زوایای جدید از وام «عشقی»
محسن علیزاده، عضو ناظر پیشین شورای عالی بورس با بیان اینکه وام میلیاردی با سود ۴ درصد به پیشنهاد خودِ رییس سازمان بورس به تصویب رسید، گفت: تاریخ مصوبه اعطای وام میلیارد قرض‌الحسنه به رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره هشتم خرداد ماه بوده در حالی دقیقا عضویت دو ناظر شورای عالی بورس هفتم خرداد ماه به پایان رسیده بود و هیچ عضوی به نمایندگی از مجلس به عنوان ناظر در این جلسه حضور نداشت. وی ادامه داد: برای اعضای هیات مدیره، دبیر شورای عالی بورس (مجید عشقی) پیشنهاد داده که تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای را با مبالغی مشخص که ضریبی هم برای آن مشخص کردند، از محل درآمدهای داخلی سازمان از جمله سود سپرده‌ها و درآمدی که سازمان از معاملات به دست می‌آورد، به کارکنان و اعضای هیات مدیره پرداخت شود.

دستور پزشکیان درباره انتصاب‌ها
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت گفت: در گفت‌وگویی که با رئیس‌جمهور درباره انتصاب‌ مدیران داشتم، ایشان تأکید کردند انتصاب‌ها باید بر مبنای شایستگی باشد و از ظرفیت‌های زنان، جوانان و اقوام استفاده شود و از هرگونه فشار برای انتصاب‌های مبتنی بر روابط سببی و نسبی جلوگیری شود.

ادعای مشاور جلیلی درمورد عدم اخذ خانه سازمانی غلط از آب درآمد
امیرحسین ثابتی نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در تلگرام، تصویری از فرم «تقاضا نامه درخواست مسکن سازمانی» منتشر کرد. ثابتی در این فرم نوشته بود: «اینجانب امیرحسین ثابتی در حال حاضر در واحد مسکونی متعلق به مادرم زندگی می‌کنم و تقاضای هیچ خانه سازمانی و یا هزینه تامین مسکن را ندارم.» این تصویر در فضای مجازی و رسانه‌ها جنجال زیادی به پا کرد. فرمی که امیرحسین ⁧ثابتی، نماینده تهران منتشر کرده و در آن از گرفتن خانه سازمانی انصراف داده، برای نمایندگان شهرستان‌ها است نه تهران.

پزشکیان: چاره ای جز جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور نداریم
پزشکیان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در منطقه اول باشیم، نمی‌توانیم از رقبای خود عقب بمانیم، اظهار داشت: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم.

نظرات بینندگان