arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

ببینید: روایت ویدیویی وال استریت ژورنال از جنجال پهپادهای انتحاری ایران / پهپادهای «شاهد» برای حملات نقطه زن یکبار مصرف طراحی شده / جدیدترین ورژن این پهپادها از موتور جت استفاده می کند / مزیت های پهپادهای «شاهد» در مقابل «ریپر» امریکا که تشخیص آنها را سخت تر میکند چیست؟ / هزینه تولید پهپادهای ایران، حدود ۵۰ هزار دلار است / مزیت اصلی «شاهد» هزینه پایین، امکان تداوم تولید و ارسال آن در تیراژ بالاست

پهپاد‌های شاهد برخلاف پهچاد‌های سنتی برای حملات نقطه زن یکبار مصرف طراحی شده اند. تمایل ایران به عرضه این پهپاد‌ها به متحدانش تهدید رو به گسترشی برای امریکا و شرکای جهانی اش به شمار می‌رود. جدیدترین نسخه این پهپاد‌ها از موتور جت استفاده میکند و گرانترین نسخه است. مزیت نسبی این پهپاد‌ها این است که از قطعات تجاری در ساخت آن‌ها استفاده می‌شد؛ فن آوری آن چندان پیچیده نیست. خود بدنه شاید از مقداری فیبر کربن یاشد تا از سبک بودن آن اطمینان حاصل شود. پهپاد‌ها در ارتفاع پایین پرواز میکنند و این تشخیص آن‌ها را سخت‌تر میکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پهپاد‌های شاهد برخلاف پهچاد‌های سنتی برای حملات نقطه زن یکبار مصرف طراحی شده اند. تمایل ایران به عرضه این پهپاد‌ها به متحدانش تهدید رو به گسترشی برای امریکا و شرکای جهانی اش به شمار می‌رود. جدیدترین نسخه این پهپاد‌ها از موتور جت استفاده میکند و گرانترین نسخه است. مزیت نسبی این پهپاد‌ها این است که از قطعات تجاری در ساخت آن‌ها استفاده می‌شد؛ فن آوری آن چندان پیچیده نیست. خود بدنه شاید از مقداری فیبر کربن یاشد تا از سبک بودن آن اطمینان حاصل شود.

پهپاد‌ها در ارتفاع پایین پرواز میکنند و این تشخیص آن‌ها را سخت‌تر میکند. پهپاد‌های شاهد همپنین بسیار کوچک هستند و شناسایی آن‌ها با رادار دشوار‌تر است. هزینه تولید نسبتا پایین شاهد حدود ۵۰ هزار دلار است و ایران می‌تواند تعداد زیادی از آن‌ها تولید کند. پهپاد ریپر امریکا ۲۰ برابر شاهد ۱۳۶ وزن دارد و دو برابر سرعت آن حرکت می‌کند. مزیت اصلی شاهد یعنی هزینه پایین آن امکان تداوم تولید و ارسال آن در تیتراژبالا بدون خالی شدن زرادخانه شما را فراهم می‌کند.

روایت ویدیویی وال استریت ژورنال که در «انتخاب» ترجمه و زیرنویس شده را ببینید:

نظرات بینندگان