arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

معرفی سریال شنود- The Wire

داستان سریال شنود، خیابان‌های بالتیمور را با قابی از جنگ ایالات متحده علیه مواد مخدر و به‌طور کلی زوال و فساد شهری ایالات متحده به نمایش می‌گذارد. سریال شنود برای موضوعات بسیار مهمی که داشت، بررسی نسبتا دقیق جامعه و سیاست و همچنین نمایش واقعی زندگی حاشیه، تا حد زیادی تحسین شد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

  • نام سریال:شنود- The Wire 
  • خالق: دیوید سایمون
  • سال پخش: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۶۰
  • ژانر: درام، جنایی و دلهره‌آور
  • میانگین امتیازات The Wire در IMDB: ۹.۳

 

بازیگران: دامنیک وست، جان دومان و ادریس البا

 

 

خلاصه سریال

داستان سریال شنود، خیابان‌های بالتیمور را با قابی از جنگ ایالات متحده علیه مواد مخدر و به‌طور کلی زوال و فساد شهری ایالات متحده به نمایش می‌گذارد. سریال شنود برای موضوعات بسیار مهمی که داشت، بررسی نسبتا دقیق جامعه و سیاست و همچنین نمایش واقعی زندگی حاشیه، تا حد زیادی تحسین شد. ما داستان این سریال را نه‌تنها از چشم چند نفر از اعضای اداره پلیس، بلکه از دید چند تن از اعضای باند مواد مخدر هم می‌بینیم. علاوه‌بر این، ماجرا از دید افرادی هم که در این دنیا زندگی می‌کنند و روی دنیای این افراد تاثیر می‌گذارند، نقل می‌شود؛ سیاستمداران، رسانه‌ها، معتادان و شهروندان عادی. این مجموعه در مدت زمان پخش اولیه امتیازات متوسطی گرفت و تقریبا هیچ جایزه‌ای برنده نشد اما امروزه، اغلب اوقات به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین سریال های خارجی تمام شده شناخته می‌شود.

دو مورد از بازیگران اصلی سریال The Wire

درباره سریال

بسیاری از بازیگران سریال وایر مستقیما از خیابان‌های بالتیمور آمدند و برخی از بازیگران آن نقش‌ها نیز خودشان از زندان آمده بودند. «ملوین ویلیامز» که نقش «دیکون» را در فصل‌های سوم و چهارم بازی می‌کند، در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در بالتیمور با خرید و فروش هروئین میلیون‌ها دلار به جیب زد. اما در سال ۱۹۸۵ توسط اِد برنز، پلیسی که بعدا تصمیم گرفت معلم شود دستگیر شد. ویلیامز همچنین یکی از الهام‌های شخصیت «آون بارکزدیل» (وود هریس) بود.

مشخصات سریال وایر/ شنود (The Wire)

«فلیسیا پیرسون» بازیگر نقش «اسنوپ» نیز پس از اینکه به جرم قتل غیرعمد و خرید و فروش مواد مخدر به زندان افتاده بود در یک باشگاه با «مایکل کی.ویلیامز» (بازیگر نقش عمر لیتل) آشنا می‌شود. کی.ویلیامز بعدها او را به نویسندگان و تهیه‌کنندگان سریال شنود معرفی می‌کند که نهایتا نقش «اسنوپ» در فصل سوم به او می‌رسد.

 

هنر دیالوگ‌نویسی در سریال شنود

شخصیت «لیتل» تا حدی بر اساس فروشنده‌ای به نام «دونی اندروز» خلق شده بود که به دلیل اعتیاد شدید به یک قاتل اجیری تبدیل شده بود. او هم بعدا داوطلبانه خود را به «اد برنز» تسلیم کرد. شخصیت «بابلز» (آندره رویو) نیز بر اساس یک خبرچین واقعی خلق شده که با استفاده از حافظه بسیار قوی خود مجرمان را برای پلیس شناسایی می‌کرد.

 

آیا سریال وایر ارزش تماشا دارد؟

بله قطعا. سریال وایر داستان بسیار جذاب و به شدت واقع‌گرایانه‌ای دارد. بازیگری‌ها، کارگردانی، موسیقی متن و نویسندگی بسیار درخشان وایر باعث شده تا بسیاری از منتقدان این مجموعه تلویزیونی را یکی از برترین‌های تاریخ تلویزیون نیز بدانند

 

نظرات بینندگان