arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳

معرفی فیلم بچه های آسمان

پس از این که علی کفش‌های خواهرش زهرا را گم می‌کند، مجبور می‌شوند که هر دو از یک جفت کفش استفاده کنند. پدر آن‌ها آنقدر فقیر است که نمی‌تواند کفش‌های جدیدی برای زهرا بخرد؛ بنابراین، هر روز صبح زهرا کفش‌های علی را می‌پوشد و به مدرسه می‌رود. پس از اتمام مدرسه نیز علی کفش‌ها را از او می‌گیرد و به مدرسه می‌رود. پس از مدتی، قرار است یک مسابقه دو برگزار شود که نفر سوم، یک جفت کفش هدیه خواهد گرفت. این فیلم آنقدر خوب و خوش ساخت است که نمی‌توان اسم آن را در لیست بهترین فیلم های سینمایی ایرانی لحاظ نکرد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

  • نام فیلم: بچه های آسمان
  • سال انتشار: 1375
  • کارگکردان: مجید مجیدی
  • ژانر: درام
  • امتیاز (imdb) : 8.2 از 10 

 

  • بازیگران: رضا ناجی، میرفرخ هاشمیان، بهار صدیقی

 

 

خلاصه فیلم

پس از این که علی کفش‌های خواهرش زهرا را گم می‌کند، مجبور می‌شوند که هر دو از یک جفت کفش استفاده کنند. پدر آن‌ها آنقدر فقیر است که نمی‌تواند کفش‌های جدیدی برای زهرا بخرد؛ بنابراین، هر روز صبح زهرا کفش‌های علی را می‌پوشد و به مدرسه می‌رود. پس از اتمام مدرسه نیز علی کفش‌ها را از او می‌گیرد و به مدرسه می‌رود. پس از مدتی، قرار است یک مسابقه دو برگزار شود که نفر سوم، یک جفت کفش هدیه خواهد گرفت.

این فیلم آنقدر خوب و خوش ساخت است که نمی‌توان اسم آن را در لیست بهترین فیلم های سینمایی ایرانی لحاظ نکرد.

میرفرخ هاشمیان و بهاره صدیقی در فیلم بچه‌های آسمان

 

درباره فیلم

بچه های آسمان قطعا در میان ۱۰ فیلم برتر سینمای ایران قرار دارد. این فیلم سینمایی را مجید مجیدی در سال ۱۳۷۵ ساخت و در جشنواره‌های مختلفی در سرتاسر دنیا به نمایش درآمد. این فیلم توانست نظر مثبت منتقدین سینما در کشورهای مختلف را به خود جلب کند.

اولین نمایش داخلی بچه های آسمان در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۳۷۵) بود. فیلم با استقبال قابل‌توجه داوران جشنواره روبه‌رو شد و در نهایت ۴ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین و یک دیپلم افتخار در رشته بهترین چهره‌پردازی (محسن موسوی) به دست آورد. همچنین یک دیپلم افتخار هم به رضا ناجی تعلق گرفت. همچنین بچه‌های آسمان در رشته‌های بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری (محمدرضا دلپاک) و بهترین فیلمبرداری هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود.

میرفرخ هاشمیان در فیلم بچه‌های آسمان

نمایش بچه های آسمان در جشنواره‌های جهانی هم موفقیت‌آمیز بود و به دریافت جوایزی از جمله جایزه تماشاگران جشنواره فیلم ورشو، جایزه بهترین فیلم آسیایی از جشنواره فیلم سنگاپور و چهار جایزه از جشنواره فیلم مونترال از جمله جایزه فیپرشی و جایزه انتخاب مردم منجر شد. با این وجود بزرگ‌ترین دستاورد بین‌المللی بچه‌های آسمان نامزدی اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان بود؛ اتفاقی که برای نخستین بار برای سینمای ایران رخ می‌داد. بچه‌های آسمان در آن سال رقابت را به فیلم زندگی زیباست (روبرتو بنینی) واگذار کرد.

نظرات بینندگان