arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۴۸: سخنانی که سفیر آمریکا گفت، جوابی که شاه داد

یادداشت‌های اسدالله علم: حالا معلوم می‌شود نظرات شاهنشاه چقدر صائب است. چندی قبل (سه سال پیش) سفیر آمریکا به من می‌گفت روس‌ها خیال دارند همین مقدار گاز که از شما می‌خرند به آلمان غربی و اتریش بفروشند و شما با این کار به روس‌ها کمک می‌کنید که دست آن‌ها در اروپا باز بشود. شاهنشاه فرمودند این کار نخواهد شد مگر موقعی که واقعا بین شرق و غرب [تنش زدایی]Detente پیش بیاید و آن وقت چه بهتر که ما به این امر کمک کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۴۸: امروز تمام به کارهای جاری گذشت. شب هم در منزل ماندم تا نصف شب کار کردم. اصولاً زندگی بدون  شاه برای من جهنم است. بیم آن می رود که تلفات جاده هراز از پنجاه نفر خیلی تجاوز کند.

 از اخبار مهم جهان عقد قرارداد لوله کشی گاز بین اتحاد جماهیر شوروی و آلمان غربی است، که گویا یکصدوهفتاد ملیون دلار مخارج آن خواهد بود. حالا معلوم می شود نظرات شاهنشاه چقدر صائب است. چندی قبل (سه سال پیش) سفیر آمریکا به من می گفت روس ها خیال دارند همین مقدار گاز که از شما می خرند به آلمان غربی و اتریش بفروشند و شما با این کار به روس ها کمک می کنید که دست آنها در اروپا باز بشود. شاهنشاه فرمودند این کار نخواهد شد مگر موقعی که واقعا بین شرق و غرب [تنش زدایی] Detente پیش بیاید و آن وقت چه بهتر که ما به این امر کمک کنیم. اصولاً هرچه منافع مشترک بین کشورها ولو با سیستم های مختلف بیشتر باشد امنیت منطقه بیشتر می شود. و اکنون همین امر پیش آمده است و با روی کار آمدن سوسیال دموکرات ها و نخست وزیری [براندت] Brandt که بین شرق و غرب نسبتا تفاهم بیشتری پیدا می شود، این امر به حقیقت می پیوندد. 

نامه تشکری در قبال نامه خودم و هدیه ای که برای رئیس جمهور سابق آمریکا فرستاده بودم از او دریافت داشتم که این جا گذاردم.

نظرات بینندگان