arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۳ شهریور ۱۴۰۳؛ از پرونده تازه برای مصطفی تاجزاده و دروغ جدید علیه خاتمی تا فشار‌ها برای عدم استیضاح زاکانی و نامه‌ پزشکیان به گروسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آماده‌سازی توافق آتش‌بس در غزه
روزنامه واشنگتن‌پست از قول یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که توافقی برای آتش‌بس در غزه در حال آماده شدن برای ارائه به طرفین است و آخرین توافق محسوب می‌شود.این مقام امریکایی گفت: واشنگتن در حال رایزنی با دوحه و قاهره در مورد جزئیات توافق آتش‌بس نهایی است. عدم پذیرش توافق نهایی که واشنگتن قصد ارائه آن را دارد، می‌تواند به معنای پایان مذاکرات به رهبری آمریکا باشد. 

واتس‌اپ؛ مهمترین فرضیه در مورد ترور هنیه
«ساعی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی شد: در کشور‌های منطقه، باور به این مسئله رایج است که استفاده از گوشی‌های تلفن همراه، زمینه جاسوسی از کاربران را فراهم می‌کند، مهمترین فرضیه درمورد ترور شهید اسماعیل هنیه هم این است که این اقدام به واسطه استفاده او از واتس‌اپ برنامه‌ریزی و اجرایی شد. 

نامه‌ پزشکیان به گروسی 
گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی گفت که از رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران مسعود پزشکیان پاسخی دریافت کرده است.  او توضیح داد «بله، از رئیس‌جمهور جدید پاسخی دریافت کردم که او پیام قبلی من مبنی بر لزوم تعامل هر چه سریع‌تر برای برقراری گفت‌وگوی سازنده، روان و ملموس به منظور رسیدن به ضمانت‌های معتبر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد».  

مهاجرت پرستاران ایرانی ۲ برابر شده
رئیس کل سازمان نظام پرستاری از ۲ برابر شدن میزان مهاجرت پرستاران خبر داد و گفت:آلمان و دانمارک کشورهایی هستند که اکنون پرستاران ایرانی را با رغبت زیاد پذیرش می کنند. 

فشار‌ها برای عدم استیضاح زاکانی 
مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران در خصوص اینکه آیا سوال چهارم از شهردار تهران منجر به استیضاح زاکانی می‌شود، تأکید کرد: تلاش‌ها و گفت‌وگوهایی می‌شود که عزل زاکانی به صلاح نیست. او با بیان اینکه برخی فشار‌ها از سوی افراد برای عدم استیضاح زاکانی وجود دارد، گفت: بهترین گزینه استعفا زاکانی است.

توافقنامه ایران و روسیه به زودی تکمیل خواهد شد
خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه امروز به نقل از وزیر خارجه این کشور سرگئی لاوروف گزارش داد او در خصوص توافقنامه همکاری جامع با ایران گفت که «خیلی زود، روسیه و ایران آماده‌سازی توافق را تکمیل خواهند کرد و تنها جزئیات فنی آن باقی مانده است». 

تخریب جنگل‌های هیرکانی الیمالات نور
موسی مقیمی مهر سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران  در مورد ماجرای تخریب جنگل‌های هیرکانی الیمالات نور گفت که گزارشات پیمانکار، پیرو تخلفات اقدام به خاک برداری و تخریب عرصه منابع ملی به مساحت ۸۰ متر مربع به منطور استقرار سازه‌های فلزی در آنجا کرده که بلافاصله پس از وصول این گزارش  یگان حفاظت استان و شهرستان در عرصه حضور پیدا کردند.   

آمریکا هواپیمای مادورو را توقیف کرد
واشنگتن توقیف هواپیمای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا و انتقال آن به فلوریدا را تایید کرد. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که توقیف هواپیمای مورد استفاده نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، به دلیل نقض قوانین کنترل صادرات و تحریم‌های آمریکا صورت گرفت. 

دروغ جدید علیه خاتمی
محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات نوشت: اتهام و دروغ به آقای خاتمی در طول دهه گذشته سکه رایج جریاناتی بوده است که یا ماموریت داشته اند و یا مخاطب کسانی بوده اند که ماموریت داشته اند. کانال‌های مرتبط با سازمان مجاهدین از همه پرتلاش ترند. مجاهدین حتی به اسم کانال‌های داخلی هرچه زمان گذشت نقطه ضعفی در خاتمی پیدا نکردند و بیشتر عصبانی شدند و بیشتر دروغ گفتند. 

برخی قلبشان راضی نیست دولت موفق شود
قالیباف، رییس مجلس در هیئت رزمندگان اسلام، مشهد مقدس گفت: مواضع من یواشکی یا مبهم نیست. برخی قلبشان راضی نیست دولت موفق شود.

اعلام مخالفت ایران با تغییرات ژئوپلتیک در قفقاز
 دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اوراسیا با سفیر روسیه در تهران دیدار کرد. در این دیدار ضمن تبادل نظر در خصوص تحولات جاری در قفقاز، مواضع کشورمان مبنی بر حمایت از استقرار صلح و ثبات در منطقه، کمک به توسعه همکاری بین کشور‌های منطقه، مخالفت با تغییر مرز‌های شناخته شده بین‌المللی و تغییرات ژئوپلتیک در منطقه و ضرورت توجه به منافع و نگرانی‌های مشروع تمامی کشور‌های منطقه تاکید شد. 

دبه کردن به سبک ایرانخودرو
شرکت ایرانخودرو در تخلفی آشکار، خودرو‌های سورن پلاسی که قرار بود با موتور EF۷ به مشتریان تحویل داده شود را با موتور رده پایین‌تر XU۷P جایگزین کرده است. قیمت موتور XU۷P حدود ۷۰ میلیون تومان ارزانتر از موتور EF۷ است، اما در قیمت‌گذاری نهایی سورن‌پلاس این اختلاف قیمت لحاظ نشده و حتی این خودرو  با موتور قدیمی و منسوخ شده، با قیمتی بیشتر به فروش می‌رسد. 

پرونده تازه برای مصطفی تاجزاده
بر اساس آنچه سید مصطفی تاجزاده اعلام کرده پرونده‌ی تازه‌ای برای او به جریان افتاده است. به گفته‌ی این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ممکن است قاضی او را به دو اتهام مطرح‌شده در پرونده‌ی تازه به ۶ سال زندان جدید محکوم کند که ۵ سال آن قابلیت اجرایی‌شدن خواهد داشت. تاجزاده در این ارتباط نوشته: سال ۹۲ که آقای روحانی رای آورد، ۶ سال زندانم به ۷ سال افزایش یافت. این‌بار ظاهراً قرار است ۵ سال زندانم به ۱۰ سال برسد. بر اساس آنچه در نامه‌ی مصطفی تاجزاده نوشته شده او در پرونده‌ی تازه‌اش هم به اجتماع و تبانی به منظور ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران متهم شده است.

نظرات بینندگان