arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۴۸: پسر ارشد قوام می‌خواست وصیت نامه پدرش را پاره کند!

یادداشت‌های اسدالله علم: تمام روز در منزل و در دربار کار کردم. سر شب به استقبال جنازه مرحوم قوام رفتم که وارد شد، و در مسجد سپهسالار گذاشتیم، تا فردا تشییع رسمی بشود. صبح شنیدم در صندوق های قوام را بچه ها باز کرده اند- من هیچ مداخله نکرده و نمی کنم. پیش نویس وصیتی پیدا شده بود که می خواسته است به بچه ها و خانم قوام به تساوی سهم بدهد. پسر ارشد قوام (علی) می خواسته آن را پاره کند. با آن که پیش نویس بود و تأثیری نداشت خواهر زنم جلو گرفته است. به یاد شعر سعدی افتادم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۴۸: صبح به مجلس فاتحه تقی زاده رفتم. گرچه دلم نمی خواست، ولی از جهت وزیر درباری رفتم. من چون در اینجا تاریخ می نویسم و سعی می کنم هیچ حب و بغضی نداشته باشم، و چون در صفحات قبل از تقی زاده بد گفتم این جا بریده روزنامه اطلاعات را که هم مسلک تقی زاده (از لحاظ فراماسونری) می باشد نیز می گذارم که گفته اند، عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی. باشد که مفید به حال تاریخ واقع شود.
 
تمام روز در منزل و در دربار کار کردم. سر شب به استقبال جنازه مرحوم قوام رفتم که وارد شد، و در مسجد سپهسالار گذاشتیم، تا فردا تشییع رسمی بشود. صبح شنیدم در صندوق های قوام را بچه ها باز کرده اند- من هیچ مداخله نکرده و نمی کنم.
 
پیش نویس وصیتی پیدا شده بود که می خواسته است به بچه ها و خانم قوام به تساوی سهم بدهد. پسر ارشد قوام (علی) می خواسته آن را پاره کند. با آن که پیش نویس بود و تأثیری نداشت خواهر زنم جلو گرفته است. به یاد شعر سعدی افتادم.
 
وه که گر مرده باز گردیدی
به میان قبیله و پیوند
 
رد میراث سخت تر بودی 
بستگان را، ز مرگ خویشاوند
 
ولی شنیدم امشب خانم قوام وقتی شنیده اند جنازه وارد تهران شده است، خودشان را به سختی در غم آن مرحوم مضروب کرده اند! شاید حالا احساس کرده باشند چه از دست داده اند و چه بر سرشان آمده است، انشاء الله، یا برای چشم مردم بوده است.
 
شعر بلوچی قشنگی به یادم آمد. انجیر هندی را در بلوچستان درخت مکر زن می گویند (انجیر هندی درختی است که از هوا به زمین ریشه می دهد و ریشه های آن تنه های درخت جدیدی به وجود می آورند). می گویند:
 
درخت مکر زن صد ریشه دارد
فلک از مکر زن اندیشه دارد
 
با وصف این خانم قوام زن خوبی است.
 
از اخبار مهم جهان مصاحبه مطبوعاتی نیکسون است. نکات مهم آن در خصوص جنگ ویتنام، خاورمیانه و انفلاسیون آمریکاست. در مورد اول گفت: اگر ویت کنگ ها بخواهند از عقب نشینی ما سوءاستفاده کنند آنها را به شدت تنبیه می کنیم! در مورد اسرائیل گفت تصمیم تحویل اسلحه به اسرائیل را ظرف یک ماه خواهیم گرفت (البته معلوم است که می خواهد بدهد). به قول جلال الممالک گهی از چین سخن گفتم گه از روم ولی مطلب از اوّل بود معلوم.
 
در مورد انفلاسیون گفت امیدوارم بتوانم بدون [رکود] Recession با این امر مقابله بکنم. امروز نخست وزیر را در مجلس فاتحه تقی زاده دیدم که خیلی پکر و بیچاره بود. مرد خوب ولی بی لیاقتی است. 
 
حالا نصف شب است می خوابم ولی دلم در هوای شاه است....
نظرات بینندگان