arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳

برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، راست‌افراطی در آستانه پیروزی در انتخابات پارلمانی یک ایالت آلمان است

رهبران و حامیان حزب راست‌گرای تندرو و ضدمهاجرت «آلترناتیو برای آلمان - آ اف‌ د» پیروزی خود در انتخابات پارلمانی ایالت شرقی تورینگن را جشن گرفته‌ و آن را یک «موفقیت تاریخی» خوانده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: رهبران و حامیان حزب راست‌گرای تندرو و ضدمهاجرت «آلترناتیو برای آلمان - آ اف‌ د» پیروزی خود در انتخابات پارلمانی ایالت شرقی تورینگن را جشن گرفته‌ و آن را یک «موفقیت تاریخی» خوانده‌اند.

بنابر برآورد شبکه آ‌ آر دی (ARD) آلمان این حزب توانسته یک سوم آرا را کسب کند و با ۹ درصد نسبت به حزب محافظه کار سی‌دی‌یو، پیشتاز رای‌گیری روز یکشنبه در ایالت تورینگن است.

این برآورد نتایج شمارش آرا برای حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان را بسیار جلوتر از سه حزب چپ‌گرای حاکم بر آلمان ارزیابی کرده است.

در صورت تایید نهایی، این نخستین پیروزی حزب راست تندرو در انتخابات پارلمانی یک ایالت از زمان جنگ دوم جهانی در آلمان است. با این حال، بعید به نظر می‌رسد با توجه به تقسیم کرسی‌های پارلمان این ایالت، حزب آ اف‌ د به اکثریت لازم برای تشکیل دولت محلی تورینگن برسد.

روز یکشنبه این حزب در ایالت بزرگ و پرجمعیت ساکسونی (زاکسن) هم توانست رتبه دوم را کسب کند که نشان از اوج گرفتن محبوبیت آن نزد رای‌دهندگان آلمانی به ویژه در شرق این کشور دارد.

بنابر برآوردها در ایالت زاکسن (ساکسونی) حزب محافظه‌کار سی‌دی یو توانسته ۳۲ درصد آرا را کسب کند که یک درصد جلوتر از آرای آ اف د است هر چند باز هم نتایج این دو حزب دست راستی بسیار جلوتر از سه حزب چپ حاکم است یعنی حزب سوشال دموکرات، حزب سبز و حزب لیبرال اف‌دی‌پی.

همه این تحولات تنها یک سال مانده به انتخابات سراسری در آلمان روی می‌دهد و به همین علت ناظران و رهبران سیاسی مقبولیت یافتن حزب راست‌گرا و ضدمهاجرت «آلترناتیو برای آلمان» را «هشداری جدی» برای احزاب حاکم چپ‌گرا در برلین ارزیابی کرده‌اند.

بیرن هوکه، کاندیدای اول حزب آ اف د در ایالت تورینگن که یک شخصیت سیاسی بسیار مناقشه برانگیز در آلمان است روز یکشنبه پیروزی حزبش در تورینگن را «یک موفقیت تاریخی» ارزیابی کرد و از آن با غرور حرف زد. اگرچه بنابر گزارش‌ها، آقای هوکه شخصا از کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی بازمانده است هر چند به علت پیروزی حزبش می‌تواند همچنان بر کرسی پارلمان ایالت بنشیند.

حزب آقای هوکه رسما تحت عنوان راست افراطی طبقه بندی شده و پیش‌تر خود او به علت استفاده از شعارهای حزب نازی جریمه شده بود هر چند خودش - که سابقا معلم تاریخ هم بوده - این اتهام را رد کرده و مدعی شده بود آگاهانه از شعار حزب نازی استفاده نکرده بوده است.

در همین حال، شارلوت نابلاک، یکی از سرشناس‌ترین بازماندگان هولوکاست در آلمان با اشاره به نتایج انتخابات و همزمانی آن با سالگرد ۸۵ سالگی آغاز جنگ جهانی دوم گفته از نظر او این نتایج آلمان را با خطر «بی ثباتی، فقر و رکود، امنیت کمتر و کاهش ارزشمندی آن به عنوان مکانی برای زندگی» روبرو خواهد کرد.

درباره حزب آلترناتیو برای آلمان چه می‌دانیم؟

آ اف د اولین حزب ملی‌گرای راست تندرو است که بعد از جنگ جهانی دوم به پارلمان آلمان راه یافته است.

این حزب در سال ۲۰۱۳ به عنوان حزبی ضد یورو، واحد پول اروپایی، تاسیس شد اما بعدا به حزبی تبدیل شد که با مخالفت با مهاجرت و ضدیت با اسلام شناخته می‌شود.

بنابر بعضی تحلیل‌ها، حزب آلترناتیو برای آلمان مخالفت‌ها با تصمیم آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین، را برای پذیرش حدود ۹۰۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۵ به نردبان ترقی خود تبدیل کرد.

این حزب در ابتدا پایگاهی بسیار قوی در مناطقی از شرق آلمان داشت و نتایج انتخابات پارلمانی امروز در ایالت های شرقی این کشور هم یک بار دیگر موید این موضوع است اما در چند سال اخیر محبوبیت آ اف د به تمام نقاط آلمان گسترش یافته است.

سازمان امنیت ایالتی، حزب آلترناتیو برای آلمان را «راست افراطی» طبقه‌بندی کرده است.

نهاد نگهبان قانون اساسی آلمان مدت‌هاست حزب آلترناتیو برای آلمان را زیر نظر گرفته است هر چند افزایش آرای آنها در چند انتخابات اخیر، چنین زیر نظر داشتنی را دشوارتر خواهد کرد.

«به سخره گرفتن نظام پارلمانی»، «توهین به اقلیت‌ها» از جمله «مسلمانان» از جمله مواردی است که بارها مخالفان و منتقدان این حزب مطرح کرده‌اند.

در ماه مه سال ۲۰۱۶، این حزب سیاستی را تدوین کرد که در بخشی از آن توضیح داده شده بود چرا «اسلام جایی در آلمان ندارد».

نظرات بینندگان