arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، شنبه ۴ بهمن ۱۳۴۸: می‌خواهند داخل چشم شاه عدسی بگذارند که عینک دوربین به چشم نزند

یادداشت‌های اسدالله علم: بعد از ظهر شاهنشاه پیش طبیب چشم رفتند. چشم شاه نزدیک بین است، بنابراین برای دور دیدن همیشه عینک دارند. حالا می خواهند داخل چشم عدسی بگذارند که عینک دوربین به چشم نزنند. این عدسی را باید با انگشت در چشم بگذارند، خیلی زحمت دارد. به شاه عرض کردم: چرا به خودتان بی جهت زحمت می دهید؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
شنبه ۴ بهمن ۱۳۴۸: صبح رئیس جمهور به هتل آمد و شاهنشاه را تا فرودگاه بدرقه کرد. هوا فوق العاده سرد بود. در راه بین وین و [زوریخ ] نمی‌دانم به چه مناسبت شاهنشاه با شوخی، که البته معنی جدی داشت، خیلی خیلی به ایادی (سپهبد دکتر ایادی طبیب مخصوص خودشان که کارهای زیادی علاوه بر ریاست بهداری ارتش دارد) همه جور حمله فرمودند. معنی آن را ندانستم. بی جهت نیست، لابد لگد بیجایی انداخته است. یک کلمه حرف شاهنشاه بی معنی نیست و بیجهت هرگز صحبتی نمی فرمایند.
 
 ناهار در زوریخ خوردیم. رستوران خوبی رفتیم، غذا عالی بود. امر فرمودند صدرالدین، عموی کریم آقاخان، که به استقبال شاهنشاه آمده بود، [سر]ناهار باشد.
 
بعد از ظهر شاهنشاه پیش طبیب چشم رفتند. چشم شاه نزدیک بین است، بنابراین برای دور دیدن همیشه عینک دارند. حالا می خواهند داخل چشم عدسی بگذارند که عینک دوربین به چشم نزنند. این عدسی را باید با انگشت در چشم بگذارند، خیلی زحمت دارد. به شاه عرض کردم: چرا به خودتان بی جهت زحمت می دهید؟
 
من هتل خودم را با شاهنشاه جای دیگر قرار دادم...
نظرات بینندگان