arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
برخیز و تو اول بکش؛ قسمت دهم؛

روایت یک اسراییلی: چگونه پهپاد ها به دعوای لبنان و اسراییل وارد شدند؟

این یک امر شگفت در فناوری اطلاعات و جاسوسی محسوب می‌شد که یک پهپاد هدف را بدون به خطر انداختن پرسنل اسرائیلی تحت رصد چشمان اسرائیل قرار دهد. دوربین پهپاد به فیلم‌برداری از حرکت مردم ادامه داد در نهایت چهار خودرو به وضوح قابل مشاهده بود دو خودروی رنج روور و دو سواری مرسدس بنز مقامات امنیتی در تل آویو در حال تماشا بودند که آن چهار خودرو از جمعیت جدا شده، از مقابل حسینیه عبور کرده و در یک پارکینگ در پشت ساختمان متوقف شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سرویس تاریخ «انتخاب»: برخیز و اول تو بکش: تاریخ مخفی ترور‌های هدفمند اسرائیل؛ کتابی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی به قلم رونن برگمن نوشته شده‌است. این کتاب تاریخچه ترور‌های مخفی موساد است. نویسنده که خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارانوت و از نویسندگان ارشد سابق بخش نظامی روزنامه «هاآرتص» است، از طریق مصاحبه با افراد مطلع و بررسی اسناد تلاش کرده‌است که تاریخچه‌ای از عملیات ترور مخفیانه اسرائیل را ارائه دهد. «انتخاب» روزانه بخش‌هایی از این کتاب را در ساعت 6 عصر منتشر خواهد کرد.

روحانیان روستای جیشیت ساعت ده صبح مردم را به حسینیه فراخواندند. حسینیه سالن ملاقات شیعیان بود و به نام امام حسین (ع) فرزند امام علی (ع) پسر عموی پیامبر اسلام(ص) نامیده شده است. شیعیان معتقدند امام علی(ع) جانشین حقیقی حضرت محمد (ص) بوده که میراث او از سوی اهل سنت غصب شده و شیعیان به فرقه‌ای ستمدیده و محروم تبدیل شدند. آن‌ها از ترس اهل سنت مراسم مذهبی خود را در حسینیه و در خفا برگزار می‌کردند.

اما آن روز در جبشیت دیگر نیازی به پنهانکاری نبود. ایران به اولین کشور دنیا که از سوی روحانیت شیعه اداره می‌شد تبدیل شده بود. در لبنان حزب الله جریان شیعه که ایران تأسیس کرده بود نیروی نظامی و سیاسی غالب بود. حسینیه جیشیت، که مجاور مسجد بزرگ روستا در خیابان اصلی بودريال مرمت و بازسازی و دیوار‌هایش با سنگ‌های مرمر سفید و درخشان سنگ کاری شد. هفت سال شانزدهم فوریه مصادف با سالگرد شیخ راغب حرب اولین رهبر معنوی حزب الله در جنوب لبنان از بلندگو‌های مناره‌های مسجد فراخوان پخش می‌شد. با ترور او در سال ۱۹۸۵؛ اسرائیل ناخواسته از او یک شهید ساخته بود و رهبران و فرماندهان حزب الله هر ساله پیش از شرکت در رقابت سیاسی برای یادبود او به روستای جیشیت سفر می‌کردند.

تا ساعت ده و سی دقیقه صبح خیابان اصلی پر از مردان و زنانی بود که کار و زندگی خود را ر‌ها و منازل مغازه‌ها و دفاتر کار خود را تعطیل کرده و راهی حسینیه شده بودند. آن‌ها به آرامی پشت سر دو خودروی شاسی بلند حرکت می‌کردند؛

یکی خاکستری و دیگری مشکی که به نظر می‌رسید خودرو‌های اسکورت امنیتی حزب الله بود.

حدود نه هزارو پانصد یا بالاتر از روستای جیشیت دوربینی در دماغه هواپیمایی کوچک و بیصدا از مسیر حرکت مردم فیلم‌برداری می‌کرد. خلبانی در کار نبود؛ بلکه یک اپراتور هواپیما را از داخل یک کامیون در مرز شمالی اسرائیل کنترل می‌کرد تصاویر دوربین کیفیت بالا و زنده بود این تصاویر به اتاق جنگ کوچک آمان مقابل یک باغ گل سرخ در خارج از وزارت دفاع در تل آویو ارسال شد. این اتفاق سال ۱۹۹۲ رخ داد.

 این یک امر شگفت در فناوری اطلاعات و جاسوسی محسوب می‌شد که یک پهپاد هدف را بدون به خطر انداختن پرسنل اسرائیلی تحت رصد چشمان اسرائیل قرار دهد. دوربین پهپاد به فیلم‌برداری از حرکت مردم ادامه داد در نهایت چهار خودرو به وضوح قابل مشاهده بود دو خودروی رنج روور و دو سواری مرسدس بنز مقامات امنیتی در تل آویو در حال تماشا بودند که آن چهار خودرو از جمعیت جدا شده، از مقابل حسینیه عبور کرده و در یک پارکینگ در پشت ساختمان متوقف شدند. یکی از تحلیل گران که داشت صحنه را مشاهده می‌کرد گفت: «ما او را گرفتیم. دویست مایل دورتر نیرو‌های عملیات جاسوسی هدف را واضح می‌دیدند. بعد‌ها در یک گزارش داخلی از صبح آن روز آمده ناگهان بوی شکار در آسمان پیچید. » از زمان آغاز جنگ یوم کیپور که اسرائیلی‌ها را کاملاً غافلگیر کرده بود، سرلشکر بنجامین بنی پید فرمانده نیروی هوایی اسرائیل همواره با شکست مواجه شده بود.

 در ابتدای جنگ در سال ۱۹۷۳؛ نیروی هوایی که بیش از نیمی از بودجه دفاعی را گرفته بود در اولین حمله‌های مصری‌ها و سوری‌ها کاملاً از هم پاشید. پلد معتقد بود یکی از دلایل اصلی شکست اطلاعات مهمی بود که خیلی دیر به دست او رسید. اگر او می‌دانست نیرو‌های مصری در حال شروع عملیات و شلیک موشک هستند؛ می‌توانست آمادگی لازم را در زمان کافی ایجاد کند و نیرو‌های خودش قادر بودند بهتر واکنش نشان دهند پس از آن حمله پلد تصمیم گرفت شبکه‌ای از سامانه‌های ارتباطات سری و سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات فوری ایجاد کند این سامانه‌ها برای استفاده در نیروی هوایی مجزا و مستقل از سبز‌ها مانند آبی‌های نیروی هوایی که متقابلاً نیروی زمینی را به خاطر رنگ زیتونی یونیفرمشان سبز‌ها می‌نامیدند طراحی شد استفاده از هواپیما برای این هدف امری مشهود و بدیهی بود؛ اما قضیه با یک حادثه دیگر در جنگ یوم کیپور بغرنج شد؛ نیروی هوایی اسرائیل بیش از یک چهارم هواپیما‌های جنگی خود را از دست داد و بسیاری دیگر هم آسیب دید و برای انجام عملیات غیر قابل استفاده شد.

به علاوه بسیاری از نظامیان نیروی هوایی که تا پیش از آن در فضای شکست ناپذیری سیر می‌کردند هواپیمایشان یا ساقط شده بود یا کشته و اسیر شده بودند. اما اگر هواپیما‌ها به خلبان یا سامانه‌های ارتباطی چند میلیون دلاری احتیاج نداشتند؛ چه می‌شد؟ پلد با خودش فکر کرد آیا می‌شود نیروی هوایی اسرائیل هواپیما‌های کوچکتر و ارزان‌تر مجهز به دوربین و پیوند‌های ارتباطاتی را به پرواز در بیاورد؟

یک دهه پیش هنگامی که پلد فرمانده بخش تسلیحات بود او اولین نفری بود که پهپاد را به نیروی هوایی معرفی کرد؛ گرچه آن زمان این ایده رویایی و خیالی به نظر می‌رسید او نگران دستیابی نیرو‌های عرب به موشک‌های ضد هوایی زمین به هوای ساخت شوروی بود به همین دلیل می‌خواست آسمان را با پرنده‌هایی پر کند که خیلی ارزان باشد و در صفحات راداری دشمن تصویری مشابه هواپیما‌های جنگنده ایجاد کند.

نظرات بینندگان