arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
برخیز و تو اول بکش؛ قسمت نهم

روایت یک اسراییلی: ترور نافرجامی که مایه آبروریزی شد

عماد مغنیه از این برتری اطلاعاتی برای اثرگذاری مخرب استفاده کرد. مغنیه که از سوی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران حمایت می‌شد تاکتیک‌های جنگی حزب الله را ارتقاء داد و تکمیل کرد. بمب‌های انتحاری و کنار جاده‌ای کاملاً استتار شده تلفات سنگینی به نیرو‌های ارتش اسرائیل وارد کرد هزینه اطلاعات تقریباً صفر درباره گروه شبه نظامی شیعه با خون سربازان اسرائیلی پرداخت شد بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱؛ سه هزار و چهارصدو بیست و پنج عملیات علیه ارتش اسرائیل و شبه نظامیان لبنانی حامی اسرائیل که اسرائیلی‌ها ایجاد کرده بودند انجام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سرویس تاریخ «انتخاب»: برخیز و اول تو بکش: تاریخ مخفی ترور‌های هدفمند اسرائیل؛ کتابی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی به قلم رونن برگمن نوشته شده‌است. این کتاب تاریخچه ترور‌های مخفی موساد است. نویسنده که خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارانوت و از نویسندگان ارشد سابق بخش نظامی روزنامه «هاآرتص» است، از طریق مصاحبه با افراد مطلع و بررسی اسناد تلاش کرده‌است که تاریخچه‌ای از عملیات ترور مخفیانه اسرائیل را ارائه دهد. «انتخاب» روزانه بخش‌هایی از این کتاب را در ساعت 6 عصر منتشر خواهد کرد.

سال ۱۹۸۶ ؛ اطلاعات اسرائیل کشف کرد احمد جبرییل فرمانده جبهه مردمی سازمان فرماندهی فلسطین در حال همکاری و کمک به حزب الله است. به کمک این اطلاعات آرزوی دیرینه اسرائیل برای حذف جبرییل محقق می‌شد به همین دلیل شامیر برگه قرمز ترور او را امضا کرد. جمع‌آوری اطلاعات وقت زیادی گرفت.

 در نهایت مشخص شد جبرییل با فرماندهان سازمانش در مجموعه‌ای از غار‌های ناعمه در مرز ساحلی شمال اسرائیل با لبنانی‌ها ملاقات می‌کند. شب هشتم دسامبر ۱۹۸۸ ارتش اسرائیل یک عملیات زمینی گسترده با هدف کشتن جبرییل و نابودی شبکه غار‌ها انجام داد. عملیات آبی و قهوه‌ای یک شکست خجالت‌آور بود اطلاعات درباره منطقه هدف به شکل غیر قابل قبولی ناقص بود سربازان با موانع طبیعی غیر منتظره و یک پست نگهبانی که نمی‌دانستند آن‌ها را شناسایی کرده مواجه شدند. این موجب از بین رفتن اصل غافلگیری شد.

یک سرهنگ دوم از فرماندهان گروه ترور کشته شد چهار سرباز مسیر را گم کردند که بعد مجبور شدند با یک علمیات هوایی پیچیده آن‌ها را پیدا کنند و نجات دهند. به علاوه یک سگ آموزش دیده حامل مواد منفجره که قرار بود به داخل یکی از غار‌ها برود و بمب همراهش با کنترل از راه دور منفجر شود از صدای تیراندازی ترسید و فرار کرد. حزب الله سگ را پیدا کرد و راز واحد سنگ‌های ارتش به نام واحد نیش لو رفت. آبروریزی بالاتر اینکه احمد جبرییل اصلاً آن شب آنجا نبود تا اواخر دهه ۱۹۸۰ حزب الله اطلاعات بسیار بهتری داشت؛ اطلاعاتی که در هدایت یک جنگ چریکی بسیار مهم هستند.

یکی از دلایل فقدان اطلاعات کافی طرف اسرائیلی این بود که حزب الله بین شیعیان سرکوب شده و محصور اجتماع و پیوند ایجاد کرد و به آن‌ها آرمان بخشید. هر حمله علیه حزب الله پیروانش را به سازمان نزدیکتر می‌کرد و موجب تقویت قدرت تمایز بین افراد خوب و بد در چشم آن‌ها می‌شد این مسأله خودش موجب شد کار جذب مأمور و جاسوس برای اسرائیل بسیار سخت شود شیعیانی که حاضر بودند برای پول کار کنند تعدادشان کمتر و فاصله‌شان بیشتر شد. هیچ کس نمی‌خواست به حزب الله خیانت کند.

عماد مغنیه از این برتری اطلاعاتی برای اثرگذاری مخرب استفاده کرد. مغنیه که از سوی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران حمایت می‌شد تاکتیک‌های جنگی حزب الله را ارتقاء داد و تکمیل کرد. بمب‌های انتحاری و کنار جاده‌ای کاملاً استتار شده تلفات سنگینی به نیرو‌های ارتش اسرائیل وارد کرد هزینه اطلاعات تقریباً صفر درباره گروه شبه نظامی شیعه با خون سربازان اسرائیلی پرداخت شد. بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱؛ سه هزار و چهارصدو بیست و پنج عملیات علیه ارتش اسرائیل و شبه نظامیان لبنانی حامی اسرائیل که اسرائیلی‌ها ایجاد کرده بودند انجام شد.

بیشتر این حمله‌ها را حزب الله اجرا می‌کرد در این عملیات‌ها ۹۸ اسرائیلی و ۱۳۴ لبنانی متحد با اسرائیل کشته و ۴۴۷ اسرائیلی و ۳۴۱ لبنانی زخمی شدند. همچنین بعداً مشخص شد دو اسرائیلی مفقود الاثر هم کشته شده بودند. سال ۱۹۹۱ نیرو‌های عملیاتی اطلاعات اسرائیل که از موقعیت ضعیف خود دلسرد شده بودند دنبال چیزی رفتند که به آن تساوی شکن می‌گفتند. منظور آن‌ها از تساوی شکن یک حمله نمادین بود که موجب می‌شد حزب الله به پایین بلغزد و اسرائیل در قله جایگزین آن شود.

نظرات بینندگان