arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

توصیه‌های پیاده‌روی اربعین برای بیماران مبتلا به دیابت/زائران به نکات بهداشتی توجه کنند

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن شایع در کشور است که در حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را درگیر کرده است، فرد دیابتی که قصد پیاده‌روی در مراسم اربعین را دارد، لازم است که چند هفته قبل از رفتن به مراسم قند خون خود رابه خوبی کنترل کند، تا علاوه بر کاهش خطر عوارض دیابت، بتواند با آرامش بیشتری به این سفر زیارتی برود و سلامت معنوی خود را تضمین کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: دیابت یکی از بیماری‌های مزمن شایع در کشور است که در حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را درگیر کرده است، فرد دیابتی که قصد پیاده‌روی در مراسم اربعین را دارد، لازم است که چند هفته قبل از رفتن به مراسم قند خون خود رابه خوبی کنترل کند، تا علاوه بر کاهش خطر عوارض دیابت، بتواند با آرامش بیشتری به این سفر زیارتی برود و سلامت معنوی خود را تضمین کند.
سفر اربعین با پای پیاده از نجف تا کربلا، مانند هر سفری نیست. سختی‌ها و زیبایی‌های خاص خودش را دارد و در سفری مانند پیاده روی اربعین که سه روز باید از غذای موکب‌های بین راه تغذیه کنید و در هر جایی که سایه‌بانی پیدا کردید استراحت کنید، توجه به نکات بهداشتی و تغذیه ای ضروری است.

زائران اربعین حسینی باید از مصرف میوه و سبزیجات ضدعفونی نشده و آب‌های بسته بندی نشده یا نجوشیده خودداری کنند و اگر مبتلا به بیماری دیابت هستند حتما زخم‌های احتمالی ایجاد شده بر اثر پیاده‌روی‌های طولانی مدت را در پاهای خود جدی بگیرند.

پیاده روی اربعین یکی از آدابی است که شیعیان هر سال در روز اربعین امام حسین(ع) انجام می دهند. در این مراسم، بسیاری از افراد از نجف تا کربلا یا حتی مسافتی بیش از آن را با پای پیاده طی می کنند.حال ممکن است این افراد مبتلا به یک بیماری مزمن نیز باشند که لازم است قبل از رفتن به این سفر، شرایط بیماری خود را بررسی کرده و آمادگی های لازم را فراهم کنند از جمله افراد مبتلا به دیابت نیز ممکن است بخواهند در مراسم مذهبی پیاده روی اربعین شرکت کنند که ضروری است نکات و مراقبتهای زیر را انجام دهند.

دیابت بیماری مزمنی است که کنترل آن نیازمند دقت در میزان فعالیت بدنی، کنترل استرس‌های محیطی و استفاده منظم از داروها و انسولین است.همچنین اطلاع از میزان قند خون نیز در تخمین دوز داروی موردنیاز ضروری است. به همین جهت زائران اربعین حسینی که مبتلابه دیابت هستند باید در خصوص مخاطرات احتمالی آگاهی کامل داشته و با آمادگی به این سفر نورانی عزیمت کنند.


توصیه‌هایی برای بیماران مبتلابه دیابت که زائر اربعین هستند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خمین با توجه به نزدیک شدن به ایام پیاده روی اربعین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بیان توصیه‌هایی برای شرکت کنندگان در این مراسم معنوی پرداخت و تاکید کرد: بیماران مبتلابه دیابت در پیاده روی اربعین حتما پیش از عزیمت با پزشک خود مشورت و مخاطرات سفر را با وی بررسی کرده و در صورت صلاحدید پزشک معالج اقدام به عزیمت کنید.

دکتر سکینه مقدم شیری افزود: قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید و در صورت صلاحدید پزشکتان آزمایشات لازم را انجام دهید. میزان مورد نیاز از داروهای مورد استفاده خود را تهیه کنید تا با کمبود دارو مواجهه نشوید، همچنین توصیه می شود بیشتر از میزان نیاز خود دارو به همراه داشته باشید.

وی ادامه داد: اگر برای کنترل دیابت تحت درمان داوری انسولین هستید، به این نکته توجه کنید که انسولین های باز شده اگر در محیط خنک نگهداری شود تنها ۴ تا ۶ هفته بعد باز شدن قابل استفاده هستند و خارج از این بازه زمانی و همچنین در صورت عدم رعایت دمای مناسب، کیفیت خود را از دست می دهند. لذا باید از حمل انسولین در هوای گرم ماشین و زیر نور خورشید و دمای محیط بدون تمهیدات خنک کننده، اجتناب کنید.

اگر کفش نو تهیه کرده اید حتما قبل از سفر چندین روز از این کفش استفاده کنید، تا از راحتی آن مطمئن شوید.

عضو وابسته مرکز خدمات تخصصی تولید محتوای سلامت (Health۳C) تاکید کرد: اگر سابقه بیماری قلبی دارید قبل از سفر از پزشک متخصص قلب مشاوره های لازم را برای میزان فعالیت خود در طول سفر بگیرید. اگر گرفتگی عروق پا دارید نیاز به مشاوره های تخصصی تر خواهد بود تا از زخم های احتمالی پا در طول سفر جلوگیری شود.

فوق تخصص غدد ادامه داد: کفش مناسب بپوشید. اگر کفش نو تهیه کرده اید حتما قبل از سفر چندین روز از این کفش استفاده کنید، تا از راحتی آن مطمئن شوید. بهتر است کفش کاملا روی پا شما را بپوشاند، کفش هایی که قسمت ابتدایی آن کاملا پهن هستند مناسب تر هستند (انگشتان پا را تحت فشار قرار نمی دهد).

مقدم با تاکید براینکه بیماران دیابتی کرم های مناسب پای دیابتی و گاز استریل همراه خود داشته باشند ، گفت: این بیماران باید آموزش های کافی در رابطه با علایم افت قند خون که عبارت از ضعف و بی حالی و تپش قلب و لرزش دست ها و در موارد شدید کاهش سطح هوشیاری و تشنج است را یاد بگیرند.

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین
این فوق تخصص غدد توصیه کرد: مسیر سفر را به مسافت های کوچک تر تقسیم کنید و بین مسیرها استراحت کافی داشته باشید. زمان هایی که دمای هوا مناسب تر است را برای پیاده روی انتخاب کنید تا در هوای گرم دچار کم آبی و گرمازدگی نشوید.

وی با بیان اینکه همسفران خود را از بیماری خود مطلع کنید تا در صورت افت قند خون به شما کمک کنند، اظهارداشت: مواد غذایی شیرین جهت استفاده در حملات احتمالی افت قند، همراه داشته باشید. میان وعده همراه خود داشته باشید و در زمان مناسب، مصرف کنید.

وی ادامه داد: داروهای خود را به موقع مصرف کنید و به منظور پیشگیری از کم آبی و گرمازدگی در طول سفر، مکررا در طول روز آب کافی بنوشید (حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید).

عضو وابسته مرکز خدمات تخصصی تولید محتوای سلامت (Health۳C) توصیه کرد: افرادی که انسولین استفاده می کنند به طور مرتب قند خون خود را بررسی کنند (در صورت امکان ۴ بار در طول روز).

در صورت امکان زمانی که احساس کسالت دارید، قند خون خود را بررسی کنید، اگر میزان قند خون شما کمتر از ۷۰ است به این معنی است که شما دچار افت قند خون هستید و باید بلافاصله یک خوراکی شیرین بخورید، سپس بعد از ۱۵ دقیقه مجددا میزان قند خون خود را بررسی تا از افزایش میزان قند خون خود مطمئن شوید. ادامه فعالیت را متوقف کنید. در صورت امکان یک وعده غذایی مصرف کنید تا در ساعات بعدی افت مجدد قند خون رخ ندهد و در صورت قند خون بیشتر از ۲۵۰ پیاده روی را متوقف کنید، مایعات کافی بنوشید و جهت ادامه مسیر با مراکز درمانی مستقر مشورت کنید.

نکات کلیدی پیشگیری از زخم پای دیابتی
مقدم گفت: از قرار گرفتن در مکان های پر ازدحام که امکان آسیب به پاها وجود دارد اجتناب کنید. هر روز پاهای خود را معاینه کنید و توجه داشته باشید ممکن است شما دچار زخم و حتی شکستگی در استخوان های پا شده باشید اما هیچ درد یا حسی در پاها نداشته باشید.

وی ادامه داد: در صورت بروز زخم در پا به نزدیک ترین مراکز درمانی مستقر مراجعه کنید، و هر روز پاهای خود را شسته و با گاز استریل پانسمان کنید. این نکته را مدنظر داشته باشید که اولین اقدام درمانی برای زخم پا، اجتناب از قرار دادن وزن خود روی آن پا است، بنابراین ادامه سفر با زخم پا توصیه نمی شود.

هر روز پاهای خود را معاینه کنید و توجه داشته باشید ممکن است شما دچار زخم و حتی شکستگی در استخوان های پا شده باشید اما هیچ درد یا حسی در پاها نداشته باشید.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خمین تاکید کرد: با توجه به توزیع نذورات مختلف در مسیر سفر این موضوع را مورد توجه قرار دهید که شما مبتلا به دیابت هستید و لازم است رژیم غذایی خود را رعایت کنید، زیرا عدم رعایت نکات تغذیه ای در طی سفر و مصرف مکرر مواد غذایی شیرین سبب افزایش قند خون و مشکلات بعدی خواهد شد.

وی ادامه داد:این بیماران بهتر است همه گروهای غذایی را در طول سفر مصرف کنند و مصرف میوه، سبزیجات و مواد پروتئینی را در رژیم روزانه خود داشته باشند و در صورتی که علایم سرماخوردگی یا هر بیماری عفونی و تنفسی در اطرافیان مشاهده کردند فاصله مناسب خود را با آن ها رعایت کنند.

نظرات بینندگان