arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۶ مرداد ۱۳۸۰: ورود ترکیه با دو اف ۱۶ در پی اختلاف ایران و باکو بر سر یک میدان نفتی در خزر

خاطرات هاشمی رفسنجانی: دولت ترکیه اعلام کرده، دو فروند هواپیماى جنگى اف- ۱۶، به نشانه جانبدارى از جمهورى آذربایجان، درخصوص اختلاف ایران و آذربایجان [در خصوص اکتشاف میدان گازی و نفتی واقع در دریای خزر]، به باکو اعزام مى‌کند. ترکمنستان هم مخالفت خود را با اقدامات آذربایجان، در حوزه‌هاى نفتى و گازی مورد اختلاف اعلام داشته است. در پاکستان، دولت اقدام به سرکوب دو گروه سپاه صحابه و سپاه محمد کرده و نهضت جعفرى هم مورد تعرض قرارگرفته و جمع زیادى بازداشت شده‌اند.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۶ مرداد ۱۳۸۰: مطابق معمول هر روز، بعد از نماز صبح به اخبار [بخش فارسی] راديو بى بى سى،گوش دادم. با روشن‌كردن سماور و گرم‌كردن شير،صبحانه را آماده كردم. يك ربع ساعت، روى تريدميل پیاده‌روی‌كردم. گزارش‌ها را روى صفحه كامپيوتر ديدم و پس از صرف صبحانه، به مطالعه پرداختم.  
 
درگزارش‌ها، تظاهرات مردم آفريقاى جنوبى، در اعتراض به فشار آمريكا، براى حذف «مترادف‌بودن صهيونيسم و نژادپرستى» ازكنگره نژادپرستى در دوربان آمده است. گويا ميزبانان، تسليم خواست آمريكا شده‌اند. تشكيل جلسه شوراى امنيت سازمان ملل، براى بحث دربارة تصرف بيت الشرق و دفاتر فلسطينى‌ها توسط اسرایيل، در روز دوشنبه آينده، به درخواست [سازمان] كنفرانس اسلامى تصويب شد. اسرایيل تلاش دارد كه آمريكا، مانع صدور قطعنامه عليه اسرایيل و نيز مانع تصميم به اعزام نيروى حافظ صلح به منطقه شود. 
 
دولت تركيه اعلام كرده، دو فروند هواپيماى جنگى اف- 16، به نشانه جانبدارى از جمهورى آذربايجان، درخصوص اختلاف ايران و آذربايجان [در خصوص اکتشاف میدان گازی و نفتی واقع در دریای خزر]، به باكو اعزام مى‌كند. تركمنستان هم مخالفت خود را با اقدامات آذربايجان، در حوزه‌هاى نفتى و گازی مورد اختلاف اعلام داشته است. در پاكستان، دولت اقدام به سركوب دو گروه سپاه صحابه و سپاه محمد كرده و نهضت جعفرى هم مورد تعرض قرارگرفته و جمع زيادى بازداشت شده‌اند. 
 
خبر رسيد، آقاى [علی] موحدى‌ساوجى ، [نماینده سابق تهران]، متأسفانه در یک حادثه رانندگى، به رحمت خدا واصل شده است؛ با خانواده‌اش در سفر مازندران بوده‌اند و بين راه قائم‌شهر به سوادكوه، ماشين به دره افتاده است. خود ايشان رانندگى را به عهده داشته است. عصر، آقاى [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی]، تلفنى خواست، براى مراسم تشييع و معالجه مصدومان كمك‌كنم‌كه خوب برگزار شود.  
 
سندى را خواندم كه محققان آمريكايى، براى دولت آمريكا تهيه كرده‌اند و ضررهاى آمريكا را از رهگذر درگيرى و خصومت با ايران، تشريح كرده و خواستار رفع مخاصمه شده‌اند.
نظرات بینندگان