arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

کرواسی در پی افزایش تنش‌های منطقه‌ای خدمت سربازی را اجباری می‌کند

کرواسی اعلام کرده است که قصد دارد برای آمادگی در برابر تهدید‌ها و تنش‌های منطقه‌ای بار دیگر خدمت سربازی را در این کشور اجباری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: کرواسی اعلام کرده است که قصد دارد برای آمادگی در برابر تهدید‌ها و تنش‌های منطقه‌ای بار دیگر خدمت سربازی را در این کشور اجباری کند.

به گفته ایوان آنوسیچ، وزیر دفاع کرواسی، طرح خدمت سربازی دو ماهه در این کشور از اول ژانویه سال آینده میلادی دوباره به اجرا گذاشته خواهد شد.

این طرح در شرایطی قرار است بار دیگر به اجرا گذاشته شود که تنش‌ها در اروپا به‌ویژه پس از تجاوز روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که مسابقه آشکار تسلیحاتی و رقابت بر سر افزایش قدرت نظامی در بالکان، منطقه‌ای که در دهه ۱۹۹۰ شاهد جنگی خونین بود، در این میان مزید بر علت است.

این تصمیم زمینه بازگشت به طرح سربازی اجباری را در کرواسی فراهم می‌کند که سال ۲۰۰۸ بواسطه اتخاذ رویکرد جذب داوطلبانه در نیروهای مسلح، به حال تعلیق درآمده بود.

وزیر دفاع کرواسی روز پنج‌شنبه در یک گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: «ما حقوق سربازان، افسران جزء و افسران ارشد را افزایش دادیم و در کل حقوق مادی نیروهای مسلح را نه تنها از راه درآمد شخصی بلکه از طریق دستمزد روزانه و هر آنچه که حق آنها است، ارتقا بخشیده‌ایم.»

وی با تصریح بر این نکته که «مدرن‌سازی و تجهیز نیروهای مسلح طبق برنامه‌ریزی پیشین و توافق صورت گرفته با متحدان و نیز در هماهنگی کامل با رهبری ناتو در حال انجام است»، افزود: در این زمینه هیچ صرفه‌جویی صورت نخواهد گرفت.

سایر کشورهای اروپایی در حال بررسی اقدامات مشابه هستند یا آنکه در واکنش به افزایش تنش‌های منطقه‌ای، تاکنون خدمت سربازی اجباری را دوباره برقرار کرده‌اند.

لتونی سال گذشته در پاسخ به تهدیدات ناشی از تهاجم تمام‌عيار روسیه به اوکراین، سربازی اجباری را احیا کرد.

صربستان، بزرگ‌ترین رقیب کرواسی در بالکان نیز در حال بررسی به اجرا گذاشتن دوباره طرح اجباری خدمت سربازی است.

دانمارک پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد از سال ۲۰۲۴ خدمت سربازی را اجباری و همانند سوئد و نروژ زنان را نیز مشمول آن کند.

در فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز پیشنهادهایی برای اجباری کردن و یا برقراری خدمت سربازی داوطلبانه مطرح شده است.

نظرات بینندگان