arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

انفجارهای خط لوله نورد استریم؛ «زلنسکی به درخواست سیا دستور توقف داد اما زالوژنی عملیات را اجرا کرد»

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی به نقل از چهار منبع نظامی اوکراینی نوشت که کی‌یف در ماه مه ۲۰۲۲ طرح منفجر کردن خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان را برنامه‌ریزی کرده بود. بر اساس این گزارش، یک گروه کوچک اوکراینی با استفاده از یک قایق تفریحی پشت خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم بوده‌ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی به نقل از چهار منبع نظامی اوکراینی نوشت که کی‌یف در ماه مه ۲۰۲۲ طرح منفجر کردن خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان را برنامه‌ریزی کرده بود.
 
بر اساس این گزارش، یک گروه کوچک اوکراینی با استفاده از یک قایق تفریحی پشت خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم بوده‌ است.
 
خطوط لوله زیردریایی نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان طراحی و ساخته شده بودند، ۲۶ سپتامیر هدف انفجار‌هایی قرار گرفتند. این تاسیسات منبع بالقوه میلیاردها دلار درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی برای روسیه بود.
 
بنا به گزارش‌ «وال‌استریت‌ژورنال»، اجرای طرح منفجر کردن خطوط لوله نورد استریم حدود۲۷۳ هزار یورو هزینه داشته و توسط یک گروه شش نفره انجام شده است.
 
در ادامه این گزارش آمده است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری در ابتدا با اجرای این طرح موافق بود اما پس از اینکه آژانس اطلاعاتی آمریکا، سیا از آن مطلع شد، از او خواست که عملیات منفجر کردن خطوط لوله نورد استریم را متوقف کند.
 
سپس رئیس‌جمهوری اوکراین دستور توقف عملیات را صادر کرد، اما والری زالوژنی، فرمانده وقت نیروهای مسلح اوکراین این عملیات را ادامه می‌دهد.
 
این روزنامه اعلام کرد که برای نوشتن گزارش خود با چهار مقام ارشد دفاعی و امنیتی اوکراین که یا در اجرای این طرح شرکت داشتند یا اطلاعات مستقیمی از آن داشتند، گفتگو کرده است. همه آن‌ها خطوط لوله زیردریایی نورد استریم را به عنوان یک هدف مشروع در دفاع از خود در برابر روسیه می‌دانستند.
 
یورونیوز نمی‌تواند به‌طور مستقل ادعاهای مطرح شده توسط این منابع را تأیید کند.
 
تردید آلمان و لهستان در مورد دخالت اوکراین
وال‌استریت ژورنال در گزارش خود نوشته است بخشی از روایت‌های مطرح شده توسط منابع این نشریه، با یافته‌های تحقیقان آلمان درباره انفجارهای نورد استریم مطابقت دارد.
 
با این حال، مقام‌های اطلاعاتی آلمان اعلام کرده‌اند که در مورد دخالت اوکراین در این انفجارها شک دارند و احتمال می‌دهند که این عملیات یک، عملیات فریب از سوی روسیه بوده باشد تا انگشت اتهام به سوی طرف دیگر هدایت شود.
 
این نظریه توسط مقام‌های لهستانی نیز تأیید شده است، به طوری که آن‌ها نام‌های مظنونان روسی را به سرویس اطلاعاتی آلمان ارسال کرده‌اند.
 
گزارش وال‌استریت ژورنال پس از آن منتشر شد که رسانه‌های آلمان خبر دادند دادستان‌های این کشور در پرونده انفجار خط لوله نورد استریم اولین حکم دستگیری را صادر کرده‌اند.
 
این روزنامه در گزارش خود با اشاره به اینکه نام مردی که برای او حکم بازداشت شده، «ولودیمیر ز.» است، خبر داد که او به اوکراین بازگشته است.
 
مقام‌های لهستانی فاش کرده‌اند که در ماه ژوئیه تلاش کرده‌اند تا «ولودیمیر ز.» را در شهری در نزدیکی ورشو دستگیر کنند، اما متوجه شدند که او پیشتر به کشور زادگاهش بازگشته است.
 
دفتر دادستانی لهستان روز چهارشنبه اعلام کرد که او توانسته از مرز لهستان و اوکراین بدون هیچ مشکل یا مانعی عبور کند، زیرا مقام‌های آلمانی نتوانسته بودند نام او را در فهرست افراد تحت تعقیب وارد کنند.
 
در گزارش‌های منتشر شده در آلمان درباره انفجارها در خطوط لوله نورد استریم، به نام دو مظنون دیگر که یک زوج و شهروندان اوکراین هستند، اشاره شده است. آن‌ها در اوکراین یک مدرسه غواصی را اداره می‌کنند.
 
هر دو نفر نقش خود را در این حمله رد کرده‌اند، زیرا عمق غواصی آن‌ها حداکثر ۳۰ متر است، در حالی که انفجارها در عمق حدود ۸۰ متری رخ داده است.
نظرات بینندگان