arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۳ مرداد ۱۳۸۰: نماینده تهران درمورد کابینه خاتمی و عبدالله نوری چه گفت؟

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقاى عليرضا نورى، [نماینده تهران] آمد. پيگيرى مسأله عفو برادرش [آقای عبدالله نوری] را كرد.گفتم، نظر رهبرى اين است كه بايد اظهارات مُضرش را جبران كند.گفت، اخيراً نوشته‌اى عليه اسرایيل به او داده كه در نطق پيش از دستور بخواند و اين دليل عوض‌شدن روحيه‌ او است و به علاوه اگر بيرون [از زندان] باشد، با ميل خود جواب نوشته‌هاى آیت‌الله منتظرى را خواهد داد. از كابينه پيشنهادى به مجلس انتقاد كرد وگفت، به‌خصوص [آقای مسعود پزشکیان]، وزير پيشنهادى براى بهداشت و درمان، نامناسب است؛ همان فضاى سال 57 در فكر اوست و نظرات غيرقابل قبول و غيرقابل اجرا دارد. خبر داد،آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، جمعى از سران گروه‌هاى مجلس را براى اقناع آنها دعوت‌كرده است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۳ مرداد ۱۳۸۰: آقاى [غلامرضا] شافعى، وزير سابق صنايع كه اخيراً به عنوان سفير ايران در مسكو تعيين شده‌ است، براى خداحافظى و مشورت آمد.در مورد خزر و افغانستان و قفقاز و خطوط لوله‌هاى نفت وگاز و آسياى مركزى، تذكراتى دادم. خانواده‌اش به خاطر تحصيل فرزندانش، با او نمى‌روند.  
 
آقاى عليرضا نورى، [نماینده تهران] آمد. پيگيرى مسأله عفو برادرش [آقای عبدالله نوری] را كرد.گفتم، نظر رهبرى اين است كه بايد اظهارات مُضرش را جبران كند.گفت، اخيراً نوشته‌اى عليه اسرایيل به او داده كه در نطق پيش از دستور بخواند و اين دليل عوض‌شدن روحيه‌ او است و به علاوه اگر بيرون [از زندان] باشد، با ميل خود جواب نوشته‌هاى آیت‌الله منتظرى را خواهد داد. از كابينه پيشنهادى به مجلس انتقاد كرد وگفت، به‌خصوص [آقای مسعود پزشکیان]، وزير پيشنهادى براى بهداشت و درمان، نامناسب است؛ همان فضاى سال 57 در فكر اوست و نظرات غيرقابل قبول و غيرقابل اجرا دارد. خبر داد،آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، جمعى از سران گروه‌هاى مجلس را براى اقناع آنها دعوت‌كرده است.  
 
عصر، جمعى از خانواده‌هاى ايثارگران و بسيجى‌هاى طبس و عمدتاً از خانم‌ها آمدند. آقاى [ابراهیم] مهاجريان، امام‌جمعه طبس،گزارش داد وگفت، در منطقه طبس به خاطر ايمان مردم، طلاقى در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت نشده و سال‌هاست كه پرونده‌ای در دادگسترى تشكيل نشده، ولى اخيراً به خاطر بيكارى و فقر و نفوذ فساد اخلاقى، رگه‌هاى فساد ديده مى‌شود. از خدمات به طبس، در دوران سازندگى، قدردانى‌كرد. من هم از مردم طبس و ايشان قدردانى‌كردم وگفتم، با اجراى طرح‌هاى نيروگاه حرارتى و پالايشگاه قطران و خط‌آهن و فعال شدن معدن زغال سنگ طبس، مشكلات رفع مى‌شود. اينها در برنامه سازندگى بود و متأسفانه راكد مانده است.  
 
آقايان [حسین] مرعشى، [نماینده کرمان] و على هاشمى، [نماینده رفسنجان]، از مجلس آمدند.گفتند، آقاى [سیدمحمد] خاتمى، 30 نفر از سران نمايندگان را براى اقناع آنها دعوت كرده است؛ 12 نفر شركت‌كرده‌اند و قانع نشده‌ اند.گفتند، به نحوى در مجلس شايع مى‌كنند كه از سوى رهبرى، فشار روى بعضى از وزرا بوده است و حسين از احضار مكررش به [سازمان] بازرسى‌كل‌كشور، به خاطر تهمت تلفن  كذب اخير نگران است. تانك‌هاى اسرایيلى، وارد شهر جنين شدند و عقب‌نشينى‌كردند.
نظرات بینندگان