arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۰ مرداد ۱۳۸۰

خاطرات هاشمی رفسنجانی: در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]،اجازه تحقيق و تفحص مجلس از نهادهاى تحت امر مستقيم رهبرى با اجازه ايشان، داده شد. كميسيون قضايى در مصوبه قبلى خود، اضافاتى هم براى اين اصلاحيه داشت كه با تذكر دفتر رهبرى، امروز صبح اصلاح كردند. ضمناً تفسير شوراى نگهبان، در مورد ممنوعيت نهادهاى فوق مجلس، از قبيل شوراى نگهبان و [مجلس] خبرگان هم بر قوت خود باقى ماند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۰ مرداد ۱۳۸۰: در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]،اجازه تحقيق و تفحص مجلس از نهادهاى تحت امر مستقيم رهبرى با اجازه ايشان، داده شد. كميسيون قضايى در مصوبه قبلى خود، اضافاتى هم براى اين اصلاحيه داشت كه با تذكر دفتر رهبرى، امروز صبح اصلاح كردند. ضمناً تفسير شوراى نگهبان، در مورد ممنوعيت نهادهاى فوق مجلس، از قبيل شوراى نگهبان و [مجلس] خبرگان هم بر قوت خود باقى ماند.  
 
ظهر آقاى [عباس واعظ] طبسى، [محمد] يزدى، [محمدعلی] موحدى [کرمانی]، [احمد] جنتى و [علی‌اکبر] ناطق[نوری]، میهمانم بودند. از آرای سفيد اكثريت مجلس [ششم]، در مورد [انتخاب] حقوقدانان [شورای نگهبان]، به عنوان دهن‌كجى به رهبرى و مجمع و قوه قضایيه انتقاد شد و اخبار مربوط به اعضاى جديد كابينه بررسى و كابينه با اين تركيب، ضعيف و چپ‌تر از گذشته ارزيابى شد. از سخنرانى روز تحليف ریيس‌جمهور هم انتقاد شد كه به جاى برنامه كار آينده، شعارهاى سياسى و انتخاباتى تكرار شد. براى راهكارهاى آينده بحث شد.  
 
در رسانه‌هاى دوم خردادى و خارجى هم از اظهارات آقاى [سیدمحمد] خاتمى در مصاحبه با خبرنگاران انتقاد شده كه چرا گفته، معلوم نيست روزنامه‌هاى تعطيل شده و خبرنگاران بازداشت شده، بي‌گناه باشند و نيز اينكه گفته با راه‌گشاهى اخير مجمع تشخيص مصلحت، مشكل كشور حل شد و معلوم شد كه با وجود مجمع، كشور دچار بن‌بست نمى‌شود.گفتند، مگر شما سخنگوى مجمع هستيد؟!  
 
عصر، [آقاى هان‌سيونگ‌سو]، وزير امورخارجه كُره جنوبى آمد و قدردانى‌كرد كه در دوران مسئوليت رياست‌جمهوري، هم كشور ايران را ساختيم و هم روابط ايران و كُره را ارتقا داديم. دعوت كردكه به كُره بروم. در مورد توسعه روابط حرف زديم.گفتم، تكميل كشتى‌سازى [خلیج‌ فارس در] بندرعباس، مهم است وكُره، بايد وظيفه قراردادي خود را انجام دهد؛ اطلاعى از آن نداشت، يا تجاهل كرد. 
 
ديشب در استان گلستان، جاجرم، بجنورد و شاهرود، سيل آمده است. در گلستان، تاكنون 52 جسد پيدا شده و هنوز عده زيادى مفقودند. در جاجرم، يك جسد پيدا شده و 25 نفر مفقودند و خسارات مالى زياد است. اگرچه معمولاً مديران مناطق، آمار خسارات مادى را زياد مى‌گويند كه كمك بهترى  بگيرند، ولى عده كشته‌ها بالاتر خواهند رفت. 
 
تصرف‌ساختمان بيت‌الشرق، [مقر رسمی تشکیلات خودگردان] فلسطينى‌ها در بيت‌المقدس، انتقادهاى زيادى متوجه اسرایيل كرده و فشار بر اسرایيل زياد است. امروز هم زدوخورد زياد بوده.
نظرات بینندگان