arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

پیچیدگی‌های زندگی قوها زیرذره‌بین دانشمندان؛ آیا افسانه تک‌همسری آنها واقعیت دارد؟

گفته می‌شود انسان جایزالخطاست، اما به نظر می‌رسد این گفته درباره قو‌ها هم صدق می‌کند چرا که خیانت هم میان آن‌ها دیده می‌شود. قو‌ها در پارکی در ملبورن آفتابی شاهانه روی آب سُر می‌خورند، اما محققان دانشگاه ملبورن که در حال برچسب‌گذاری و مطالعه این قو‌های سیاه هستند صلح آن‌ها را بر هم می‌زنند. این محققان در حال کار بر روی پژوهشی درباره قو‌های دریاچه آلبرت پارک ملبورن هستند که بیست سال است، ادامه دارد. موضوع مطالعه آن‌ها بررسی روابط اجتماعی قو‌ها و به ویژه زندگی زناشویی این جانور است که گفته می‌شود برای تمام عمرش یک جفت بیشتر ندارد.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گفته می‌شود انسان جایزالخطاست، اما به نظر می‌رسد این گفته درباره قوها هم صدق می‌کند چرا که خیانت هم میان آنها دیده‌ می‌شود.
 
قوها در پارکی در ملبورن آفتابی شاهانه روی آب سُر می‌خورند، اما محققان دانشگاه ملبورن که در حال برچسب‌گذاری و مطالعه این قوهای سیاه هستند صلح آنها را بر هم می‌زنند.
 
این محققان در حال کار بر روی پژوهشی درباره قوهای دریاچه آلبرت پارک ملبورن هستند که بیست سال است، ادامه دارد. موضوع مطالعه آن‌ها بررسی روابط اجتماعی قوها و به ویژه زندگی زناشویی این جانور است که گفته می‌شود برای تمام عمرش یک جفت بیشتر ندارد. 
 
اکنون پژوهشگران مدارکی دال بر اثبات این باور قدیمی تک‌همسر بودن غوها دارند اما در عین حال، شواهد برعکس آن را نیز یافته‌اند. 
 
دکتر مولدر از دانشگاه ملبورن در این باره توضیح می‌دهد:‌ «طلاق در میان قوها غیر معمول نیست. حدود ده درصد از جفت‌های قو دوام نمی‌آورند. ما اینجا جفتی داریم که از ابتدای مطالعه با هم هستند که ۱۸ سال می‌شود، و برخی دیگر از جفت‌ها یک یا دو ماه در کنار هم می‌مانند و سپس به این نتیجه می‌رسند که نه، این مناسب آنها نیست.» 
 
گفته می‌شود انسان جایزالخطاست، اما به نظر می‌رسد این گفته درباره قوها هم صدق می‌کند چرا که خیانت هم میان آنها دیده‌ می‌شود. 
 
مولدر در این باره می‌گوید: «از هر شش جوجه قو، یکی پدری به جز پدر جفت مادرش دارد.» 
 
دانشمندان با استفاده از ردیاب‌هایی که حرکات قوها را زیر نظر می‌گیرند، دریافته‌اند که زوج‌های تک‌همسر رفتارها و فعالیت‌های خود را با هم هماهنگ می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که هر چه بیشتر با هم باشند، رابطه بهتری خواهند داشت.
 
مولدر می‌گوید: «با هم بودن برای مدت طولانی‌تر شما را زوج‌های دیگری که تنها یک یا دو سال با هم بوده‌اند، هماهنگ‌تر نمی‌کند.»
 
برخی از زوج‌های بادوام فعالیت‌های مشابهی را در طول سال انجام می‌دهند، اما برخی دیگر موقتا از یکدیگر دور می‌شوند و فاصله می‌گیرند. 
 
وینسنت نولز از دانشگاه ملبورن می‌گوید: «این وقفه‌ها به‌طور متوسط ​​حدود سه ماه در دوره‌ غیر تولید مثلی طول می‌کشد و سپس دو قو به یکدیگر می‌پیوندند.»
 
این رفتار، یعنی فاصله گرفتن از زوج و جدایی‌های کوتاه مدت هم در قوهای نر و هم قوهای ماده مشاهده شده است و اکنون دانشمندان در تلاش برای توضیح این پدیده هستند.
 
یکی از نتایج اصلی مطالعه این است که زندگی جنسی قوهای سیاه استرالیایی بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد. 
 
همچنین مشخص شد که آنها با وجود اینکه در دریاچه شهری زندگی می کنند بسیار سالم هستند. اما دانشمندان معتقدند که انسان‌ها باید کمی بیشتر به این پرندگان اهمیت دهند. مولدر می‌گوید که هرساله تعدادی از قوها به دلیل تصادف رانندگی کشته می‌شوند.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان