arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۴ مرداد ۱۳۸۰: از لغو مراسم تحلیف تا اختلاف بین کروبی و شاهرودی و ترور یکی از رهبران فلسطینی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: بنا بود درمراسم تحليف رياست‌جمهورى در مجلس شركت كنم، با دستور رهبرى اين مراسم به تأخير افتاد و برنامه لغو شد. آقاى كروبى، [رییس مجلس]، اظهارات مناقشه‌آميزى در مورد اظهارات و عمل ریيس قوه قضایيه كرد و آقاى [هاشمی] شاهرودى جواب داد و آقاى كروبى، پيشنهاد كميته مشتركى براى تفاهم كرد و آقاى شاهرودى، تجديد معرفى حقوقدانان در روز گذشته را كافى وكميته را بى‌ثمر دانست.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۱۴ مرداد ۱۳۸۰: بنا بود درمراسم تحليف رياست‌جمهورى در مجلس شركت كنم، با دستور رهبرى اين مراسم به تأخير افتاد و برنامه لغو شد. آقاى كروبى، [رییس مجلس]، اظهارات مناقشه‌آميزى در مورد اظهارات و عمل ریيس قوه قضایيه كرد و آقاى [هاشمی] شاهرودى جواب داد و آقاى كروبى، پيشنهاد كميته مشتركى براى تفاهم كرد و آقاى شاهرودى، تجديد معرفى حقوقدانان در روز گذشته را كافى وكميته را بى‌ثمر دانست.  
 
نهايتاً آيت‌الله خامنه‌اى، نامه‌اى به من نوشتند و خواستند، مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، جلسه فوق‌العاده‌اى سريعاً تشكيل دهد و مطابق اصل110 قانون اساسى، براى راه‌حل اين معضل، پيشنهادى به ايشان بدهد. من هم تلفنى با آقايان شاهرودى، [رییس قوه قضاییه] و كروبى، [رییس مجلس] و جنتى، [دبیر شورای نگهبان]، صحبت كردم كه اگر توافقي بكنند و نياز به جلسه مجمع نباشد، بهتر است؛ نپذيرفتند و براى فردا عصر، اعضاى مجمع را به جلسه فوق‌العاده دعوت‌كردم.  
 
آقايان [حسین] مرعشى، [نماینده کرمان] و على هاشمى، [نماینده رفسنجان] آمدند و جريان بحث‌هاى مهمى را توضيح دادند و پيشنهادى براى رفع مشكل ارایه دادند؛ آنها هم مثل آقاى كروبى، معتقدندكه صلاح نبود رهبرى در اين مسأله دخالت‌كنند و جلوي مراسم را بگيرند. 
 
مصاحبه‌اى با آقايان [مهدی] سجاده‌چی و [حمید] آخوندى، براى محتواى سريال «انقلاب تنها» داشتم و نكات قابل طرح را گفتم.  صداوسيما، ايده كارشناسان را عوض‌كرده، چون كارفرما است. اسرایيل، امروز هم يكى از رهبران فلسطينى را تروركرده است.
نظرات بینندگان