arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

آیا نروژی‌ها «بابت خوشبختی زیاد عذاب وجدان دارند»؟

به گفته الیزابت آکسفلد، پروفسور ادبیات اسکاندیناوی در دانشگاه اسلو، بسیاری از نروژی‌ها بابت داشتن زندگی با استانداردهای بالا و ثروت رو به افزایش در مقایسه خود با مردم دیگر نقاط جهان که زندگی‌های سخت و پر درد و رنجی را تجربه می‌کنند، احساس گناه می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: یک استاد دانشگاه نروژی می‌گوید بسیاری از مردم این کشور این روزها «احساس گناه» می‌کنند.

به گفته الیزابت آکسفلد، پروفسور ادبیات اسکاندیناوی در دانشگاه اسلو، بسیاری از نروژی‌ها بابت داشتن زندگی با استانداردهای بالا و ثروت رو به افزایش در مقایسه خود با مردم دیگر نقاط جهان که زندگی‌های سخت و پر درد و رنجی را تجربه می‌کنند، احساس گناه می‌کنند.

نروژ به لطف ذخایر قابل توجه نفت خود که پس از روسیه بزرگترین در اروپاست، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

صندوق سرمایه گذاری دولتی اصلی این کشور که به «صندوق نفت» هم مشهور است، ذخایری بالغ بر ۱/۷ تریلیون دلار در اختیار دارد.

اگر قدرت اقتصاد نروژ به ازای هر فرد جامعه آن اندازه‌گیری شود، میزان رفاه در این کشور تقریبا دو برابر بریتانیا است و حتی از ایالات متحده هم بیشتر است، چرا که جمعیت این کشور تنها پنج و نیم میلیون نفر است.

پروفسور آکسفلد به طور حرفه‌ای به بررسی تاثیر فیلم‌ها، کتاب، ادبیات و برنامه‌های تلویزیونی اسکاندیناوی بر فرهنگ جامعه می‌پردازد و بر این باور است که این احساس گناه افراد ثروتمند به طور چشمگیری رو به افزایش است.

برخی از سریال‌های تلویزیونی اخیر نروژ به زندگی طبقه مرفه می‌پردازد که متکی به خدمات کارگران مهاجری هستند که در طبقات زیرین اجتماع جای دارند و در زیرزمین‌ها می‌خوابند. یا زنانی که با تکیه بر استخدام پرستاران کودک از کشورهای فقیر و دریافت حقوق پایین، در محل کار خود همپای مردان موقعیت خوبی را به دست آورده‌‌اند.

خانم اکسفلد می‌گوید: «با نگاهی به این آثار متوجه شدم که تضاد بین احساس خوشحالی، خوشبختی و ممتاز بودن در کنار رنج «دیگری» باعث ایجاد شرم و گناه شده‌است. این احساس نه برای همه اما برای بسیاری دیده شده است.»

طبق آمار «گزارش جهانی خوشبختی»، نروژ برای سال‌های متمادی در این آمار یکی از برترین کشورها بوده است و در حال حاضر هم در رتبه هفتم این رده‌بندی قرار دارد.

درآمد صادرات نفت نروژ پس از جنگ روسیه و اکراین در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. منتقدان ادعا کردند که کشور از جنگ سود می‌برد، یا حداقل نتوانسته است به اندازه کافی از درآمدهای بادآورده خود به قربانیان جنگی کمک کند.

نروژ همیشه برای افزایش ثروت کشور به اقیانوس‌ها چشم دوخته بود. دریاها برای قرن‌ها منبع غذا و انرژی، محل کار و مولد ثروت بوده‌اند. با این حال، تنها در اواخر دهه ۱۹۶۰ بود که اکتشافات نفت و گاز به افزایش چشمگیر ثروت این کشور پیش از این نسبتاً توسعه‌نیافته کمک کرد.

نروژ همچنین در کمک های بشردوستانه خارج از کشور خود در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد.

نظرات بینندگان