arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳

بزرگترین مبادله زندانیان غربی با روسیه پس از پایان جنگ سرد

در بزرگترین مبادله زندانیان آمریکا و متحدانش با روسیه پس از پایان جنگ سرد که با میانجگری ترکیه صورت گرفت، ۲۴ زندانی آزاد شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: در بزرگترین مبادله زندانیان آمریکا و متحدانش با روسیه پس از پایان جنگ سرد که با میانجگری ترکیه صورت گرفت، ۲۴ زندانی آزاد شدند.

به گزارش «رویترز»، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری از آمریکایی‌های آزاد شده از زندان‌های روسیه در پایگاه نیروی هوایی اندروز در نزدیکی واشینگتن استقبال کردند.

در این مبادله، ۱۶ زندانی آمریکایی و غربی و ۸ زندانی روس مبادله و آزاد شدند.

ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال که پس از یک سال زندان، ماه گذشته به اتهام جمع‌آوری اطلاعات محرمانه برای «سی‌ای آ» به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود نیزدر میان زندانیان مبادله شده با روسیه است.

آلسو کورماشوا خبرنگار رادیو آزادی نیز که سال گذشته برای عیادت مادر بیمار خود به کازان سفر کرده بود و در فرودگاه به عنوان «عامل بیگانه» بازداشت و ماه گذشته به شش سال و نیم زندان محکوم شده بود هم در جریان این مبادله آزاد شده است.

چند منتقد سرشناس دولت روسیه و مخالف جنگ با اوکراین نیز در میان زندانیان آزاد شده هستند از جمله ولادیمیر کارا- مورزا نویسنده و فعال سیاسی که شهروند دوتابعیتی روسیه و بریتانیایی و دارای گرین کارت آمریکا است و امسال جایزه مطبوعاتی پولیتزر به او تعلق گرفت. او بهار ۲۰۲۲ به دلیل مخالفت با جنگ با اوکراین زندانی و در سال ۲۰۲۳ به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

سه عضو گروه مبارزه با فساد که الکسی ناوالنی رهبر مخالفان پوتین که چند ماه پیش در زندان درگذشت نیز در میان زندانیان مبادله شده هستند.

ریکو کرییگر از کارکنان یک سازمان امدادی آلمانی نیز که به اتهام تروریسم در بلاروس دستگیر و به اعدام محکوم شده بود توسط لوکانشکو، رهبر این کشور عفو و آزاد شد.

در مقابل، وادیم کراسیکوف افسر اداره امنیت فدرال روسیه در آلمان که به دلیل کشتن یک مخالف گرجستانی چچن‌تبار در سال ۲۰۲۱ در برلین به حبس ابد محکوم شده بود، در میان زندانیان روسی است که توسط کشور‌های غربی آزاد شده است.

یک زوج روس که در سال ۲۰۲۲ در اسلوونی به اتهام جاسوسی دستگیر شده نیز در میان زندانیان روس بودند که آزاد شده‌اند.

ولادیسلاو کلیوشین، الیگارش روس هم که در سال ۲۰۲۳ به جرم کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دلاری در سوئیس دستگیر و به آمریکا مسترد و به ۹ سال زندان محکوم شد، ازجمله زندانیان آزاد شده روس است.

همچنین وادیم کونوشچنوک که گفته شده مامور اداره امنیت فدرال روسیه بوده و در سال ۲۰۲۲ به جرم قاچاق تجهیزات الکترونیکی با کاربرد نظامی در استونی دستگیر و به آمریکا استرداد شد، یکی دیگر از زندانیان روس بود که بامداد جمعه ۱۱ مرداد آزاد شد.

رومن سلزنف، پسر یک نماینده مجلس روسیه در سال ۲۰۱۷ به جرم هک کردن بیش از ۵۰۰ موسسه اقتصادی و فروش اطلاعات آن‌ها در وب‌سایت‌های تبهکارانه به ۲۷ سال زندان و پرداخت ۱۷۰ میلیون دلار خسارت محکوم شده بود، هم از کسانی بود که بامداد جمعه آزاد شد.

دو روس دیگری که از لهستان و نروژ آزاد شدند نیز به جرم جاسوسی در زندان به سر‌می‌بردند.

جو بایدن پس از پذیرایی از خانواده زندانیان آمریکایی در کاخ سفید این مبادله را «دستاوردی دیپلماتیک» خواند، او سپس به همراه اعضای این خانواد‌ه‌ها برای استقبال از زندانیان آزاد شده به فرودگاه نظامی اندروز رفت.

آخرین تبادل زندانیان بین آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته بود که ۱۴ زندانی محکوم به جاسوسی بین آمریکا و روسیه مبادله شدند.

خبرگزاری «تاس»، نیز تصاویری از استقبال ولادمیر پوتین، رهبر روسیه از زندانیان روس آزاد شده منتشر کرده است. وزیر دفاع روسیه و رئیس اداره امنیت فدرال روسیه نیز پوتین را همراهی می‌کردند.

زندانیان مبادله شده پس از ورود به ترکیه با هفت هواپیما از آنکارا به مقاصد خود رهسپار شدند.

به گزارش «سی بی‌اس»، سازمان اطلاعاتی ترکیه برای انجام این مبادله ۱۸ ماه وقت صرف کرد و بخش مهمی از آن به اصرار روسیه برای آزادی کراسیکوف در آلمان که به جرم قتل زندانی بود مرتبط می‌شد که دولت و وزارت خارجه آمریکا تلاش گسترده‌ای برای متقاعد کردن دولت آلمان برای آزادی کراسیکوف انجام دادند.

در سه سال گذشته، دولت بایدن موفق شده است تا بیش از ۶۰ گروگان یا زندانی آمریکایی را که به صورت غیرقانونی زندانی شده بودند را در سراسر جهان آزاد کند.

نظرات بینندگان