arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

انصراف بایدن معادلات را تغییر داد؛ هالیوودی ها به چه کسی رای می دهند؟

معادلات سیاسی ایالات متحده تغییر کرده و اقبال به نامزد دموکرات‌ها در مقابل دونالد ترامپ بیشتر شده است. پیش از این بسیاری از چهره‌های هالیوودی یا از ترامپ حمایت کرده بودند یا دست‌کم تلاش می‌کردند درباره انتخابات سکوت کنند. اما حالا شمار قابل‌توجهی از هالیوودی‌ها به حمایت از نامزد حزب دموکرات رو آورده‌اند تا صف‌بندی‌های انتخاباتی در مهم‌ترین کانون سینمایی جهان رنگ‌و‌روی تازه‌ای به خود بگیرد. البته به نظر می‌رسد امسال در مقایسه با انتخابات دو دوره پیش آمریکا که رقابت میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بود، اقبال بیشتری به ترامپ در میان چهره‌های هالیوود وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد: معادلات سیاسی ایالات متحده تغییر کرده و اقبال به نامزد دموکرات‌ها در مقابل دونالد ترامپ بیشتر شده است. پیش از این بسیاری از چهره‌های هالیوودی یا از ترامپ حمایت کرده بودند یا دست‌کم تلاش می‌کردند درباره انتخابات سکوت کنند.
 
اما حالا شمار قابل‌توجهی از هالیوودی‌ها به حمایت از نامزد حزب دموکرات رو آورده‌اند تا صف‌بندی‌های انتخاباتی در مهم‌ترین کانون سینمایی جهان رنگ‌و‌روی تازه‌ای به خود بگیرد. البته به نظر می‌رسد امسال در مقایسه با انتخابات دو دوره پیش آمریکا که رقابت میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بود، اقبال بیشتری به ترامپ در میان چهره‌های هالیوود وجود دارد.
 
حامیان کامالا
 
پیش از این هالیوودی‌ها که خواستار انصراف بایدن بودند،‌ با تحریم مالی حزب دموکرات آمریکا،‌ کمک مالی به نامزد این حزب در انتخابات آمریکا را منوط به کناره‌گیری بایدن کرده بودند و امید داشتند که با چنین ترفندی، ‌یک چهره جوان‌تر را به رینگ رقابتی بکشانند.
 
حدود یک ماه پیش جورج کلونی، بازیگر برنده اسکار، با انتشار نامه‌ای سرگشاده در نیویورک‌تایمز نوشته بود که گرچه جو بایدن پیش از این دموکراسی را نجات داده بود؛ اما در دوره جدید انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند با کناره‌گیری، موقعیت بهتری به دموکرات‌ها برای غلبه بر ترامپ فراهم کند.
 
اکنون پس از کناره‌گیری بایدن، تحریم مالی حزب دموکرات هم به پایان رسیده و دیموند لیندوف، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس که از ایده‌پردازان تحریم دموکرات‌ها بود، گفته با رفتن بایدن ما برای انتخابات یک هیجان واقعی داریم و تمامی تحریم‌های مالی را هم برمی‌داریم تا با حمایت از کامالا هریس، از بروز یک کابوس پیشگیری کنیم. اگرچه بنا به اعلام برخی رسانه‌ها انتظار می‌رود به‌زودی موج حمایت از کامالا هریس در هالیوود اوج بگیرد اما هنوز چهره‌های مطرح سینما و موسیقی آمریکا از کامالا هریس حمایت نکرده‌اند.
 
تا کنون کاردی بی، ‌باربارا استرایسند، جیمی لی کورتیس و شاندا رایمز که از معدود هنرمندان شناخته‌شده دنیا هستند، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند و از هریس حمایت کرده‌اند. در کنار این هنرمندان، برخی از سرمایه‌گذاران و مالکان کمپانی‌های بزرگ هم حمایت خود را از هریس اعلام کرده‌اند. بیگیل دیزنی، که شرکت عظیم والت‌دیزنی را اداره می‌کند، پیش‌تر گفته بود: «کامالا هریس یک نامزد عالی خواهد بود و ما حمایت‌ مالی کاملی از او خواهیم داشت.»
 
دیروز خبر رسید که در نخستین روز از اعلام کناره‌گیری بایدن، بیش از ۸۱میلیون دلار کمک مالی برای حمایت از هریس جمع شده است. در این میان برخی از چهره‌های مطرح هالیوود هم از نامزد شدن کامالا هریس نگران هستند. فارست ویتاکر، بازیگر شناخته‌شده سینما، گفته که هالیوود همچنان تک‌جنسیتی است و رویکردهای نژادپرستانه دارد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت به طور قاطع از نامزد رنگین‌پوست حزب دموکرات که زن هم است، حمایت چشمگیری کند.
 
حامیان ترامپ
 
تردیدها درباره حمایت هالیوود از هریس در حالی وجود دارد که از آن سو برخی چهره‌ها حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده‌اند. تیراندازی به ترامپ احساسات آمریکایی‌ها را برانگیخته و باعث شده کارنامه پرحاشیه و چالش‌برانگیز ترامپ از یاد برخی هنرمندان برود. این موضوع باعث شد در ده روز گذشته گرایش هنرمندان به او بیشتر شود. از مهم‌ترین چهره‌های حامی ترامپ در هالیوود می‌توان به بروس ویلیس، جسیکا سیمپسون،‌ سیلوستر استالونه،‌ مایک تایسون،‌ چارلی شین، تام برادی،‌ هالک هوگان، گری بیوسی و... نام برد. بروس ویلیس، بازیگر مطرح که پیش‌تر خبرهایی درباره ابتلایش به زوال عقل منتشر شده و در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده و حمایت علنی خود از ترامپ را نشان داده بود، نیز گفته او رئیس‌جمهور آینده آمریکاست و می‌تواند هویت آمریکایی را دوباره با افتخار احیا کند.
 
جسیکا سیمپسون، هنر‌پیشه و خواننده، هم گفته که من تا همیشه یک جمهوری‌خواه خواهم ماند. ترامپ نیازمند حمایت مالی نیست اما اگر لازم باشد حاضرم به کمپین تبلیغاتی او اعانه بدهم.
 
سیلوستر استالونه، بازیگر و فیلم‌ساز هم که پیش از این نیز از ترامپ حمایت کرده بود،‌ گفته حاضر است هر کمکی لازم باشد به ترامپ و تبلیغات او بکند و این کار باعث افتخار اوست. همه اینها در شرایطی است که ایلان ماسک، سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی و کارآفرین مولتی‌میلیاردر آمریکایی، گفته به‌تنهایی ۴۵میلیون دلار به کمپین تبلیغاتی ترامپ کمک خواهد کرد. هالیوود در این روزها، میدان صف‌بندی طرفداران دو حزب بزرگ جمهوری‌خواه و دموکرات شده است. البته معمولا بخش بیشتری از فعالان هالیوودی حامیان دموکرات‌ها هستند، اما نباید از خاطر برد که یک بار ترامپ توانسته کمپین‌های حمایتی هالیوود را بی‌اثر کند، زمانی که رقیبش مثل امسال یک زن دموکرات بود. آیا هالیوود قدرت اجماع ملی را در آمریکا علیه ترامپ دارد؟
نظرات بینندگان