arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۲۹ تير ۱۴۰۳

واکنش نتانیاهو به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری: قوم یهود در سرزمین خود اشغالگر نیست

دادگاه عالی سازمان ملل روز جمعه ۲۹ تیر با اشاره به ساخت و توسعه شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و شرق اورشلیم، الحاق و کنترل دائمی این مناطق فلسطینی از سوی اسرائیل را «غیرقانونی» اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش به این حکم با انتشار مطلبی در شبکه ایکس نوشت «قوم یهود» در سرزمین خود از جمله «در پایتخت ابدی ما اورشلیم» اشغالگر نیست. او همچنین با پوچ توصیف‌کردن نظر دادگاه لاهه گفت هیچ‌نظری نمی‌تواند این حقیقت تاریخی یا حق قانونی اسرائیلی‌ها را برای زندگی در «خانه اجدادی» انکار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادگاه عالی سازمان ملل روز جمعه ۲۹ تیر با اشاره به ساخت و توسعه شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و شرق اورشلیم، الحاق و کنترل دائمی این مناطق فلسطینی از سوی اسرائیل را «غیرقانونی» اعلام کرد.
 
این دادگاه همچنین از اسرائیل خواست تا به اشغال این‌ مناطق و‌ سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» علیه فلسطینی‌ها پایان دهد.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش به این حکم با انتشار مطلبی در شبکه ایکس نوشت «قوم یهود» در سرزمین خود از جمله «در پایتخت ابدی ما اورشلیم» اشغالگر نیست. او همچنین با پوچ توصیف‌کردن نظر دادگاه لاهه گفت هیچ‌نظری نمی‌تواند این حقیقت تاریخی یا حق قانونی اسرائیلی‌ها را برای زندگی در «خانه اجدادی» انکار کند.
 
حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره قانونی بودن اشغال ۵۷ ساله این مناطق که بخشی از طرح کشور مستقل فلسطین است، غیرالزامی است.
 
هیئت دادگاه متشکل از ۱۵ قاضی از نقاط مختلف، در بیانیه‌ای گفت که اسرائیل از موقعیت خود به‌عنوان قدرت اشغالگر در کرانه باختری و شرق اورشلیم با اجرای سیاست‌های الحاق سرزمین، تحمیل کنترل دائمی، و شهرک‌سازی، سواستفاده کرده است.
 
در این بیانیه آمده است که اسرائیل باید فورا به شهرک‌سازی در این‌ سرزمین‌های اشغالی پایان دهد. این بیانیه همچنین حضور اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطینی را «غیرقانونی» اعلام کرد و خواستار پایان دادن «سریع» به این وضعیت شد.
نظرات بینندگان