arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۲۸ تير ۱۴۰۳

دلیل گل انداختن یا سرخ شدن گونه‌ها چیست؟

لیز خوردن جلوی دوستان‌، گیر کردن دستمال توالت به کفش‌، یا یک تکه اسفناج گیرمانده لای دندان‌‌ها؛ همه این موارد ممکن است اندکی مایه خجالت‌‌زدگی شوند. و خب همه ما می‌دانیم که در پی آن صورت فرد سرخ شده و جلوی آن را هم نمی‌توان گرفت. اما دلیل این گل انداختن یا سرخ شدن گونه‌ها چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: لیز خوردن جلوی دوستان، گیر کردن دستمال توالت به کفش، یا یک تکه اسفناج گیرمانده لای دندان ها؛ همه این موارد ممکن است اندکی مایه خجالت زدگی شوند؛ و خب همه ما می‌دانیم که در پی آن صورت فرد سرخ شده و جلوی آن را هم نمی‌توان گرفت. اما دلیل این گل انداختن یا سرخ شدن گونه‌ها چیست؟

گروهی از پژوهشگران در دانشگاه آمستردام برای رسیدن به پاسخ این پرسش روی ۴۰ دختر و زن جوان بین سنین ۱۶ تا ۲۰ سال آزمایشی را انجام دادند.

در این آزمایش، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا آهنگ‌های چالش‌برانگیزی مثل آهنگ Hello یا «سلام» از ادل و آهنگ معروف Let It Go یا «ولش کن» از انیمیشن محبوب «یخ‌زده» (Frozen) را به صورت کارائوکه اجرا کنند.

اجرای هر یک از این زنان فیلمبرداری شده و سپس از آن‌ها خواسته شد تا این فیلم‌ها را در یک دستگاه «ام‌آر‌آی» تماشا کنند که با استفاده از امواج مغناطیسی قوی، تصاویر دقیقی از درون بدن آن‌ها را پزشکان فراهم می‌کند.

محققان به ویژه مشتاق بودند تا ببینند که طی این فرایند کدام قسمت‌های مغز فعال می‌شوند.

آن‌ها همچنین دمای گونه‌های شرکت‌کنندگان در این آزمایش را اندازه‌گیری کردند - قرمز شدن صورت در همه رنگ‌های پوست مشهود نیست، اما صورت همه افراد ممکن است داغ شود.

گفتنی است داوطلبان نه به تنهایی بلکه یکجا و همزمان با دیگر شرکت‌کنندگان در این آزمایش باید اجرای خود را دوباره تماشا می‌کردند. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، این وضعیت باعث قرمز شدن شدید صورت‌هایشان شد.

و، اما نتایج این آزمایش محققان را شگفت‌زده کرد.

در گذشته، تصور می‌شد که سرخ شدن صورت ناشی از فکر کردن در مورد نظر یا قضاوت دیگران نسبت به ما است. اما فعال شدن بخش‌های خاصی از مغز در این آزمایش، چیز دیگری را نشان داد.

میلیکا نیکولیچ، که هدایت این پژوهش را به عهده دارد به بی‌بی‌سی گفت: «ما دریافتیم وقتی که جوانان سرخ می‌شوند، بخش‌هایی از مغزشان بیشتر فعال می‌شود که معمولا هنگام تجربه احساسات قوی یا جلب توجه فعال می‌شوند. این ناحیه مخچه نام دارد که مسئول حرکت و هماهنگی بدن است.»

در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که نگرانی درباره نظر یا قضاوت دیگران دلیل سرخ شدن صورت نیست، بلکه این یک واکنش خودکار مغز به قرار گرفتن در مرکز توجه است.

خانم میلیکا در ادامه گفت یافته‌های فعلی و نتایج این آزمایش ممکن است به ما کمک کند تا بفهمیم «در سر کسی که سرخ می‌شود چه می‌گذرد.»

او افزود: «با توجه به اینکه برخی از افراد از سرخ شدن در انظار عمومی هراس دارند، نتایج این تحقیق کمک می‌کند تا این افراد را بهتر درک کنیم.»

نظرات بینندگان