هدیه تهرانی جذاب است و محبوب. این را میتوان از استقبال مخاطبان از فیلمها و سریالهایش فهمید. حضور موفق او در آثار گوناگون باعث ماندگاریشان میشود. نگاهی گذرا به کامنتهای مردم در شبکههای اجتماعی هم حتی نشان میدهد که محبوبیتی از جنسی خاص دارد. او برای مخاطبان دوستداشتنی و خاص است. همه او را میپسندند و مایلاند که کارهایش را دنبال کنند. اما علت چیست؟ چه چیزی باعث شده که تهرانی جذاب و جالب توجه باشد؟ حتی زمانی که وقفهای طولانی میان کارهایش در سینما و دنیای تصویر پیش آمد هم از یادها نرفت و حضور دوبارهاش با استقبال زیاد مخاطبان روبهرو شد. در این مقاله میخواهیم نگاهی به محبوبیت خاص هدیه تهرانی داشته باشیم.
اقتدار و استقلال
هدیه تهرانی شخصیت خاصی دارد. او مستقل بهنظر میرسد و مقتدر. این ویژگیها را تاحد زیادی به فیزیک خود مدیون است. صدایش رساست و محکم و قامتی بلند و چهارشانه دارد. اینها در کنار ویژگیهای شخصیتش باعث شدهاند که زنی دارای استقلال جلوه کند. او در نقشهایش زجرکشیدن و عجز غالب کاراکترهای ضعیف زن را نشان نمیدهد. خوشبختانه او توانسته به دلایل ذاتی و انتخابهای خوبش، از تصویر کلیشهای بسیاری از زنان سینمای ایرانی دور بماند.
دستنیافتنی
هدیه تهرانی دستنیافتنی بهنظر میرسد. علت این ماجرا در سکوتش هم نهفته است. ما از او مصاحبههای جنجالی نمیبینیم. حتی زمانی که در اوج محبوبیت در دهه ۷۰ بود و با آثاری مانند قرمز، شوکران و دستهای آلوده دل مخاطبان را میربود، خبری از حواشی زندگیاش یا مصاحبههای پیدرپی نبود. همین موضوع باعث میشود که او دستنیافتنی جلوه کند و البته مرموز. همه دوست دارند درباره فرد جذابی که کم حرف میزند و ردپاهای اندکی از خود بهجای میگذارد، بیشتر بدانند. تهرانی هم از این نقطهنظر توانسته جالبتوجه باشد.
متفاوت و متمایز
تهرانی انتخابهای جسورانهای دارد. بهسراغ کاراکترهایی میرود که نظیرشان در سینما یا مجموعههای نمایش خانگی دیده نشده است. او گاهی در قامت زنی مستقل و ثروتمند با شغلی عالی ظاهر میشود و گاهی نقش زنی شهرستانی را بازی میکند. هیچیک از این زنان هم در قاب کلیشهای تصویر شخصیتهایی که گفتیم جا نمیشوند. همه آنها از فیلتر هدیه میگذرند و با زبان خاص او ترجمه میشوند. در واقع، او در شخصیسازی شخصیتهای فیلمهایش در جهانی خودساخته تبحر دارد. این ویژگی بسیار خاص است و در هر هنرمندی دیده نمیشود. خلق دنیایی درونی و بازتعریف آن در قامت هنر از آن دسته تواناییهای نابی است که فقط آرتیستهای مولف از آن برخوردارند.
آزاد و پرجرأت
تهرانی جسورانه رفتارهایی خاص و متمایز از باقی افراد از خود نشان میدهد. برای مثال، داستانها و روایتهای مختلفی از انصرافدادنهای او از نقشهای خاص و مطرح شنیدهایم. زمانی که از نقشی خوشش نمیآید یا با آن ارتباط برقرار نمیکند، بههوای ساخت رزومهای درخشان یا استفاده از فرصتها، آن را دنبال نمیکند. این ویژگی بسیار متمایز و برجسته است. شاید شما هم درباره انصراف او از نقش عروس معروف در فیلم روز واقعه شنیده باشید. شاید هم بدانید که داریوش مهرجویی بزرگ و فقید، ابتدا او را برای نقش لیلا در فیلمش پسندیده بوده است. اما او حاضر نشده نقش زنی را ایفا کند که رفتارهایش از نظر شخص او توجیه منطقی ندارد. جالب است، نه؟ این گذشتن از فرصتهایی که غالبا هیچکس از دستشان نمیدهد، تهرانی را شخصیتی آزاد و رها جلوه میدهد و باعث میشود که جذابتر شود. حتی اخیراً اخباری درباره حضورش در مختارنامه معروف هم منتشر شده است. گویا او به دلایلی باز شخصی و شجاعانه، حاضر به پذیرش نقشی مهم در سریالی بسیار پرمخاطب نشده است. او این رسم و رویه را در تمام سالهای فعالیتش در نظر داشته است.
زیبا و خاص
در کنار تمام این ویژگیها نباید از جذابیتهای فیزیکی هدیه تهرانی هم گذر کنیم. او دارای نوعی زیبایی خاص و ناب است. در چهره او زیبایی ساده وجود دارد. هارمونی بینظیر اجزای صورت و اندام بلند و متناسبش همیشه باعث شدهاند که در کنار ویژگیهای رفتاری و شخصیتی جالب بتواند نظرات آدمها را بهسمت خود بکشاند. او ویژگیهای مهم دیگری هم از خود نشان میدهد. برای مثال، در سالهای اخیر از کارهای خیر و فعالیتهای انساندوستانهاش زیاد شنیدهایم. این مهر و همدلی با مردم در موقعیتهای خاص باعث شده که در نظرشان محبوبتر هم شود. شخصیتی که از او روی پرده نقرهای نقش میبندد، بازتابی است از درون متمایز و پرمهری که از اینگوشه و آنگوشه، اخبارش به گوشمان میرسد.
انتخابهای درجه یک
حضور تهرانی در چند اثر سینمایی باعث شد که شهرت و محبوبیتی بسیار بیشتر از سایر زنان همدوره خود نظیر نیکی کریمی پیدا کند. او در فیلم سیاوش با معرفی علی قربانزاده بهعنوان چهرهای جدید و جذاب بسیار درخشید. نقش تهرانی پیچیده و عجیب نبود، اما در فیلمی بازی کرد که بسیار پرطرفدار شده بود. حضورش در فیلم قرمز در کنار محمدرضا فروتن در درامی پرحادثه هم در شهرت بسیار زیادش بیاثر نبود. در آن سالها، تقریبا همه فیلم قرمز را در سینما یا در شبکه نمایش خانگی دیده بودند. انتخابهای دیگری هم از تهرانی خاص و ویژه بودند. بازی او در نقش پرستار پرحاشیه فیلم شوکران هم به شهرتش اضافه کرد. او در نقش سیما زنی تنها بازی کرد که در رابطهای خارج از عرف با مردی نسبتا مذهبی و متاهل قرار میگرفت. فیلم شوکران هم بهواسطه توقیف چندساله، ماجراهای فراوانی داشت و بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. تمام این انتخابها نشان از هوشمندی تهرانی در گزینش آثاری برای بازی دارند. انسان است و انتخابهایش؛ تهرانی در این زمینه الگوی خوبی است.
در آخر
در سالهای اخیر، سینمای ایران آنقدر در تولید ستاره و معرفی شخصیتهای جذاب ضعیف بوده که هنوز هم ستارههای نسلهای قبل پیشتازند. البته این موضوع ارزش ستارههای ماندگاری نظیر هدیه تهرانی را کم نمی کند. او از چهرههایی است که حضور پررنگی از زن بر پرده سینما را جلوهگر می کند. تهرانی در هر فیلمی در مرکز توجه قرار میگیرد یا عضوی بهشدت اثرگذار از تیم بازیگری است. هرگز به مکملشدن و در سایه قرارگرفتن تن نداده است و برای همین در مرکز توجه ها بوده و هست. تهرانی بازیگر زیبا، قوی و هوشمندی است که با وامگرفتن از ویژگیهای رفتاری جذاب و متفاوتش در ذهنها ماندگار شده است.