arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۲۴ تير ۱۴۰۳

از لحظه «ترور نافرجام» ترامپ تا اعلام نام ضارب چه گذشت؟

این گزارشی است لحظه به لحظه از ترور نافرجام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از دقایقی پیش از شلیک تا اعلام نام ضارب. این سوءقصد عصر دیروز، شنبه ۱۳ ژوئیه، در کارزار انتخاباتی او در پنسلوانیا رخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: این گزارشی است لحظه به لحظه از ترور نافرجام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از دقایقی پیش از شلیک تا اعلام نام ضارب. این سوءقصد عصر دیروز، شنبه ۱۳ ژوئیه، در کارزار انتخاباتی او در پنسلوانیا رخ داد.
 
ساعت ۱۸:۰۸ به وقت محلی (۲۲:۰۸ به وقت گرینویچ)، دونالد ترامپ در پیراهن سفید و کت مشکی، و کلاه قرمز روشن با شعار معروفش «عظمت آمریکا را برگردانیم» (ماگا) روی آن، در حال سخنرانی در گردهمایی علیه مهاجرت غیرقانونی بود که صدای تیراندازی به گوش رسید. سخنانش با صدای چهار گلوله متوالی قطع شد، که می‌گفت: «به اتفاقی که افتاده است نگاه کن...»
 
در حالیکه فریادهای مکرر «خم شو پایین!» شنیده می‌شد، ترامپ گوش راست خود را گرفت. سپس صدای شلیک پنجم و ششم شنیده شد.
 
ترامپ در حالیکه ماموران سرویس مخفی در اطراف او حلقه می‌زدند، پشت تریبون سخنرانی خم شد. صدای جیغ و فریاد در میان جمعیت شنیده شد.
 
در عرض ۴ ثانیه، گلوله‌های بیشتری شلیک شد، که شمار بیشتری از حامیان ترامپ را هم واداشت که خود را خم کنند، همزمان ماموران بیشتری به سمت سکوی سخنرانی می‌دویدند.
 
۱۷ ثانیه پس از اولین شلیک، صدای آخرین شلیک شنیده شد و زنی فریاد کشید.
 
۲۲ ثانیه پس از شروع تیراندازی، سه نفر از اعضای نیروهای امنیتی با سلاح سنگین روی سکوی سخنرانی حاضر شدند.
 
ماموران سرویس مخفی به سرعت دستورالعمل‌هایی مانند «حالا آماده هستیم» و «بیاید خارج شویم» را با هم رد و بدل کردند، سپس ترامپ را که ژولیده بود بلند کردند.
 
یک دقیقه پس از شروع تیراندازی، ترامپ را که دوباره می‌شد دید، در حالیکه ماموران حلقه‌ای دور او تشکیل دادند، گفت: «بگذار کفش‌هایم را پا کنم.»
 
۱۳ ثانیه پس از آن، ترامپ مشت خود را به سمت جمعیت بلند کرد و آنها با هورا پاسخ دادند.
 
هنگامی که رئیس‌جمهور سابق کلاه «ماگا» در دست از صحنه خارج می‌شد، حاضران شعار «ایالات متحده آمریکا» سر دادند. ترامپ قبل از اینکه از صحنه خارج شود، مکث کوتاهی کرد و مشت خود را دوباره بلند کرد.
 
۲ دقیقه پس از شروع تیراندازی ترور نافرجام و لحظه‌ای کوتاه پیش از آنکه ترامپ وارد خودرو و از انظار ناپدید شود، او یک بار دیگر مشت خود را بلند کرد و به سمت جمعیت چرخید.
 
در حالیکه خودرو ترامپ از محل دور می‌شد، نیروهای امنیتی مسلح در یونیفورم‌های خاکی رنگ روی سکوی سخنرانی وارد شدند.
 
کاخ سفید گفت که تا ساعت ۱۸:۵۰ به وقت محلی (۴۲ دقیقه پس از شروع تیراندازی) توضیحات اولیه حادثه به جو بایدن رئیس‌جمهور ارائه شده بود.
 
ساعت ۱۹:۴۵ به وقت محلی (یک ساعت و ۳۷ دقیقه پس از شروع تیراندازی)، پلیس تایید کرد که مظنون به ضرب گلوله کشته شده است، همچنین یکی از حاضران در گردهمایی هم در تیراندازی کشته شده است.
 
ساعت ۲۰:۱۳ به وقت محلی (۲ ساعت و ۵ دقیقه پس از شروع تیراندازی)، جو بایدن این حمله را محکوم کرد و در جلسه ارائه اطلاعات گفت که تلاش می‌کند هر چه سریعتر با ترامپ تلفنی صحبت کند.
 
جو بایدن به خبرنگاران در ایالت دلاور گفت: «در آمریکا جایی برای این نوع خشونت وجود ندارد. این منزجرکننده است. این منزجرکننده است.»
 
ساعت ۲۰:۴۲ به وقت محلی (۲ ساعت و ۳۴ دقیقه پس از شروع تیراندازی)، ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «گلوله را احساس کردم...»، که اولین گزارش او از تیراندازی بود. او نوشت: «با گلوله به من شلیک شد، گلوله بخش بالایی گوش راستم را سوراخ کرد... فورا فهمیدم مشکلی هست که صدای ویژ شلیک را شنیدم و فورا احساس کردم گلوله پوستم را شکافت.»
 
کمی پیش از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت محلی (۴ ساعت و ۲۲ دقیقه پس از شروع تیراندازی)، دفتر بایدن اعلام کرد که او با ترامپ صحبت کرده است و تعطیلات آخرهفته ساحلی خود را قطع خواهد کرد و به واشنگتن بازخواهد گشت.
 
اداره تحقیقات آگاهی فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نام ضارب را اعلام کرد، توماس متیو کروکس مرد ۲۰ ساله از ایالت پنسیلوانیا، به عنوان «شخصی که در ترور نافرجام دونالد ترامپ دست داشته است».
نظرات بینندگان